بهره‌برداری از پانزدهمین تصفیه خانه فاضلاب آذربایجان شرقی
بهره‌برداری از پانزدهمین تصفیه خانه فاضلاب آذربایجان شرقی

طی مراسمی پانزدهمین تصفیه خانه فاضلاب استان آذربایجان شرقی در شهر بناب با حضور معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور رسما افتتاح و در مدار بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش عصرتبریز، مجید آقازاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور در آیین افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر خوشه مهر بناب با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینه خدمات آب و فاضلاب در سطح کشور گفت: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد ارتقاء خدمات در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی و پایدار و جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در سطح شهرها و روستا ها هستیم به‌طوری‌که براساس آمار موجود که توسط مراجع بین‌المللی ارائه می‌شوند جزو کشورهای پیشرو در زمینه ارائه خدمات آب و فاضلاب می‌باشیم.

وی افزود: با اهتمام دولت سیزدهم برای پیگیری اجرای ابر پروژه جهاد آب‌رسانی که در فاز نخست در ۳۱ استان و بیش‌از ۱۰۰۰۰ روستاهای مواجه با تنش آبی  در سطح کشور اجرا می‌شود موجب تأمین آب پایدار و افزایش سطح پوشش جمعیت ساکن در روستاها خواهیم بود.

معاون مهندسی و توسعه با اشاره به اقدامات انجام شده  شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی گفت: علی‌رغم بروز مشکل ناشی از خشکی سد نهند  و بحران آب در شهر تبریز و بروز تنش آبی در چندین شهر استان با فعالیت‌های جهادی و شبانه‌روزی مدیرعامل و کارکنان،  شاهد مرتفع شدن مشکلات و تأمین آب بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی هم گفت: احداث تاسیسات جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب که نقش مهمی در افزایش بهداشت محیط و جلوگیری از آلودگی آبهای زیرزمینی دارد از اولویت های شرکت آب و فاضلاب استان محسوب میشود.

خانی با اشاره به اینکه برای احداث تاسیسات و تصفیه خانه  فاضلاب خوشه مهر بناب اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال از محل طرح های عمرانی و منابع داخلی هزینه شده است، افزود: عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه فاضلاب، شبکه جمع آوری و خط انتقال خوشه مهر اتمام و وارد مدار بهره برداری گردید.

وی اضافه کرد: این تصفیه خانه پانزدهمین تصفیه خانه فاضلاب در استان میباشد که به بهره برداری میرسد و اتمام این طرح نقش بسزایی را در رفع آلاینده های زیست محیطی و ارتقای بهداشت و سلامت منطقه ایفا خواهد کرد.

خانی گفت: ظرفیت این تصفیه خانه ۷۷۰ متر مکعب در شبانه روز می باشد و جمعیتی بالغ بر ۶ هزار و ۳۲۶  نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی اهداف این طرح را جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست از محل فاضلاب بهبود بهداشت عمومی منطقه و سطح زندگی مردم، ایجاد اشتغال متناسب به صورت مستقیم و غیرمستقیم، استفاده از کودهای آلی حاصله در کشاورزی و استفاده از پساب تولیدی به عنوان تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی خاطرنشان ساخت: فرایند تصفیه در این تصفیه خانه از نوع SBR می باشد که یکی از اشکال فرایند لجن فعال می باشد که از اصول پر و خالی شدن پیروی می کند و نیاز به ته نشینی اولیه و ثانویه را برطرف و از سیستم کنترلی کامپیوتری کاملا خودکار استفاده می کند.