تخصیص اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه
تخصیص اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه

عصر تبریز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:امسال ۱۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال برای احیای دریاچه تخصیص یافته است. که قرار است در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به شکل مدیریت شده هزینه شود و حقابه دریاچه از همان حوزه به دریاچه برگردد . کلانتری عصر امروز در نخستین نشست هم اندیشی با فرمانداران و […]

CYMERA_۲۰۱۵۰۶۲۰_۰۲۱۲۵۱

عصر تبریز: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:امسال ۱۹ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال برای احیای دریاچه تخصیص یافته است.

که قرار است در حوزه آبریز دریاچه ارومیه به شکل مدیریت شده هزینه شود و حقابه دریاچه از همان حوزه به دریاچه برگردد .

کلانتری عصر امروز در نخستین نشست هم اندیشی با فرمانداران و بخشداران آذربایجان شرقی در خصوص برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در تبریز افزود : طرح انتقال آب از رود ارس به این دریاچه به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی منتفی شده است.

وی گفت : مدیریت مصرف آب کشاورزی مهترین رویکرد دولت برای احیای دریاچه ارومیه است چرا که این بخش با مصرف ۸۰ درصدی منابع آبی ، نقش اصلی را در کاهش ۷۰ درصدی حجم آب ورودی به دریاچه دارد.

به گفته کلانتری ، قرار است با صرفه جویی ۴۰ درصدی در آب کشاورزی در طول ۵ سال آینده هر سال ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به این دریاچه رهاسازی شود.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم در این نشست گفت : سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال ۳ سانتی متر پایین تر آمده است.

تجرشی با اشاره به تراز اکولوژیکی ۵۰ درصدی این دریاچه تصریح کرد : بخش جنوبی دریاچه آب ندارد چرا که به جای ورود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به این حوزه تنها ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه شده است .

وی افزود : بهره وری در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی از میانگین کشوری هم ۳۰ درصد پایین تر است و این در حالی است که کشاورزان این استان در حوزه دریاچه ارومیه با روشهای سنتی به تولید محصولات مشغول هستند.