آب‌دزدی از دریاچهٔ کم‌آب ارومیه
آب‌دزدی از دریاچهٔ کم‌آب ارومیه

همزمان با رهاسازی حجم عظیم آب به سمت دریاچه ارومیه، تصاویری از نصب پمپ آب و آب دزدی در مسیر انتقال به دریاچه ارومیه منتشر شده است.

به گزارش عصرتبریز، دریاچه‌ٔ ارومیه این روزها با توجه با افزایش نذورات آسمانی و رهاسازی زودتر از موعد حق‌آبه، حال‌وروز خوبی را تجربه می‌کند. اما برداشت‌های غیرمجاز از حق‎‌آبهٔ این دریاچه در مسیر سدها تا دریاچه، زخمی بر پیکره‌ٔ کم‌رمق آن شده است.

مدیر حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌ غربی می‌گوید: نظارت‌ها در مسیر کانال انتقال آب از کانی سیب به‌سمت دریاچهٔ ارومیه تشدید شده و ۲ پاسگاه در فصل زراعی در این مکان بر برداشت مجاز آب نظارت داشته و رصد فیزیکی و آنلاین با دوربین‌های مداربسته را انجام می‌دهند. پارسال ۱۶ پرونده‌ٔ قضایی در زمینهٔ برداشت غیرمجاز آب تشکیل شد. این گشت و کنترل‌ها همچنان ادامه دارد و با افراد متخلف برخورد جدی می‌شود»

تصاویر این روزهای دریاچه ارومیه نشان از افزایش سطح تراز و حضور گردشگرانی است که بعد از گذشت سال‌ها از شرایط بحرانی در این دریاچه تفریح می‌کنند اما کارشناسان معتقدند دریاچه ارومیه همچنان در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و با توجه به پیش رو بودن فصل گرما و افزایش تبخیر آب موجود دریاچه ارومیه دوباره این تالاب تابستان به وضعیت بحرانی خود نزدیک تر می‌شود.