جوانان تبریزی‌ مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۶ را کسب کردند
جوانان تبریزی‌ مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۶ را کسب کردند

دو جوان تبریزی بی‌نام‌ونشان توانستند با اختراع سیستم هوشمند داوری ورزشی به کمک داوری جهان ورزش بیایند و در رقابت سخت مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۶ کرواسی را کسب کنند. در راستای هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در فوتبال جوانان تبریزی نیز از این موضوع غافل نشده‌اند و اقدامات تحسین برانگیزی در این راستا […]

دو جوان تبریزی بی‌نام‌ونشان توانستند با اختراع سیستم هوشمند داوری ورزشی به کمک داوری جهان ورزش بیایند و در رقابت سخت مدال طلای مسابقات جهانی ۲۰۱۶ کرواسی را کسب کنند.

در راستای هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته در فوتبال جوانان تبریزی نیز از این موضوع غافل نشده‌اند و اقدامات تحسین برانگیزی در این راستا انجام داده‌اند.

«سیروس پالدی» و «جواد دست یافته» جوانان ۳۳ ساله تبریزی هستند که چندی پیش موفق شدند سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی را اختراع کنند.

سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی چیست؟

این اختراع که از ۹ قسمت تشکیل شده، سیستم داوری در مسابقات ورزشی، مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال و هندبال را هوشمندتر کرده که می‌تواند در کار قضاوت مسابقات مختلف، کمک زیادی به داوران بکند.

نخستین نقشی که این سیستم ایفا می‌کند در زمان اعلام خطا است. این قسمت به شکلی است که پس از دمیدن داور در سوت خود به نشانه اعلام خطا برای یک تیم، کوادکوپتر (یکی از انواع وسایل پرنده بدون سرنشین) به حرکت درمی‌آید. این کوادکوپتر بلافاصله در مکانی که خطا اعلام شده، حاضر می‌شود تا محل دقیق خطا را مشخص کند.

دومین نقش یک نقش فوق کاربردی و بسیار مهم است مشکلی که سال‌های گذشته، حداقل در فوتبال نظیر آن را کم ندیدیم. مشکلی که بسیاری از تیم‌ها را به دردسر انداخته و حقشان را ضایع کرده و یا برعکس، به نفع برخی از تیم‌ها تمام‌شده.

از بازی معروف آلمان و انگلیس در جام جهانی ۲۰۱۰ ضربه استیون جرارد بازیکن تیم انگلیس حدود یک متر از خط دروازه ژرمن‌ها گذشت اما داور آن را ندید تا لیگ برتر خودمان که بارها و بارها شاهد چنین اتفاقاتی در آن بودیم.

هر چند در برخی مسابقات سطح بالای فوتبال و والیبال با سیستم‌هایی مانند تکنولوژی خط دروازه و ویدیو چک، این مشکل تا حدی حل شد، اما اختراع تبریزی‌ها، پا را فراتر از تکنولوژی‌های جهانی گذاشت.

در این سیستم زمانی که توپ از خط دروازه عبور می‌کند، رنگ توپ و دروازه تغییر می‌کند تا هم بازیکنان، هم هواداران و هم داوران به راحتی متوجه عبور توپ از خط دروازه شوند.

این سیستم ویژگی‌های دیگری هم نظیر نشان دادن کارت زرد و قرمز به صورت نوری و ثبت آنان به صورت خودکار را دارد که دیگر نیازی به نوشتنشان نیست.

جوانان تبریزی‌ مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۶ را کسب کردند

چه کسانی این کار را انجام دادند؟

سیروس پالدی متولد ۱۳۶۲ در تبریز که عضو بنیاد ملی نخبگان ایران محسوب می‌شود و رتبه اول جشنواره ملی اختراعات سال ۱۳۹۳ را در کارنامه خود دارد.

پالدی نخستین اختراع خود را در سال ۸۷ به ثبت رسانده و پس از آن هم موفق شده است ۱۲ اختراع دیگر انجام دهد.

جواد دست یافته دیگر مخترع سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی نیز متولد سال ۱۳۶۲ در تبریز است او که دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین‌الملل است نخستین اختراعش را انجام داده.

کسب مدال طلا در حضور آمریکا و آلمان

آنان پس از اخذ تأییدیه رسمی از حسن کامرانی‌فر رئیس دپارتمان داوران فدراسیون فوتبال کشور رقابت سخت با مخترعینی از کشورهای ژاپن، آمریکا، آلمان، کره جنوبی،کانادا و سایر کشورهای حاضر و کسب مدال طلای مسابقات جهانی اینوا ۲۰۱۶  امیدوارتر و مصمم تر شدند تا ضمن عملیاتی کردن این اختراع، با حضورهای مرتب در رقابت‌های جهانی بتوانند پرچم مقدس کشورمان را در چندین کشور دیگر به اهتزاز درآورند.

تقدیم مدال طلای اختراعات جهانی به شهید باکری، به عنوان تبلور غیرت آذربایجان

نکته جالب، کار پسندیده و تحسین برانگیزی است که سیروس پالدی و جواد دست یافته پس از کسب مدال طلای مسابقات جهانی اینوا ۲۰۱۶ انجام داده‌اند. آنان مدال طلای خود را به ارواح شهدای ۸ سال دفاع مقدس و به خصوص شهید مهدی باکری، به عنوان تبلور غیرت آذربایجان اهدا کرده‌اند.

جوانان تبریزی‌ مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ۲۰۱۶ را کسب کردند

داوری فوتبال را ساده‌تر، جذاب‌تر و دقیق‌تر کرده‌ایم

سیروس پالدی درباره اختراع سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بعد از مشاهده مصاحبه «جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال مبنی بر تصمیم تاریخی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا برای بکار بردن فناوری‌های پیشرفته در فوتبال، مصمم شدیم تا ایده‌های فوتبالی‌مان را عملی کنیم و با ثبت ۹ اختراع نو در این زمینه فعالیت خود را آغاز کردیم.

این مخترع تبریزی می‌افزاید: ما با استفاده از تکنولوژی نورهای لیزری،اینترنت،کوادهای پرنده و حسگرهای هوشمند و با طراحی مدارهای الکترونیکی خاص و پلاسمای مایع، داوری فوتبال را ساده‌تر،جذاب‌تر و دقیق‌تر کرده‌ایم.

سیستم هوشمند داوری مسابقات ورزشی در حال جهانی شدن است

جواد دست یافته نیز در این باره می‌گوید: این طرح هم اکنون با حمایت یکی از باشگاه‌های ورزشی لیگ برتر ایران و همچنین فدراسیون فوتبال کشور در حال جهانی شدن است. از یک کشور عربی و ۲ کشور اروپایی پیشنهادانی شده که در حال بررسی آنان هستیم.

مخترع ۳۳ ساله تبریزی تصریح می‌کند: هم اکنون با همکاری فدراسیون جهانی فوتبال و فدراسیون فوتبال ایران مشغول برنامه‌ریزی یک کنفرانس تخصصی با حضور برترین کارشناسان داوری ایران، مختص این اختراع هستیم.

به توانایی‌های داخلی اعتماد کنیم

این اختراع که به‌وسیله تبریزی‌ها انجام شده، می‌تواند در میدان‌های جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. زمانی هم که اختراع از مرزهای بین‌المللی عبور می‌کند، دیگر منطقه جغرافیایی اهمیتی ندارد و افتخارش نصیب ایران و ایرانی‌ها می‌شود.

جوانانی که با کم‌ترین امکانات و در سخت‌ترین لحظات می‌توانند دست به چنین کار بزرگی بزنند و اختراعی انجام بدهند که شاید در سال‌های آینده بار بزرگی را از دوش دنیای ورزش بردارد، قطعاً شایستگی‌هایی دارند که می‌توان با کمی حمایت بیشتر از آنان بهره‌مند شد. پس چه بهتر است که از کمی بیشتر به توانایی‌های داخلی خودمان اعتماد کنیم.

منبع: تسنیم