افشای گزارش محرمانه سیا درباره صدام
افشای گزارش محرمانه سیا درباره صدام

سازمان سیا به تازگی گزارشی محرمانه مربوط به سال ۱۹۸۳ میلادی منتشر کرده که بر اساس آن دولت وقت واشنگتن، صدام حسین را به جنگ با حکومت “حافظ اسد” در سوریه تشویق کرده است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به تازگی اقدام به انتشار گزارشی محرمانه مربوط به سال ۱۹۸۳ میلادی کرده است که بر […]

سازمان سیا به تازگی گزارشی محرمانه مربوط به سال ۱۹۸۳ میلادی منتشر کرده که بر اساس آن دولت وقت واشنگتن، صدام حسین را به جنگ با حکومت “حافظ اسد” در سوریه تشویق کرده است.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به تازگی اقدام به انتشار گزارشی محرمانه مربوط به سال ۱۹۸۳ میلادی کرده است که بر اساس آن دولت وقت واشنگتن صدام حسین، دیکتاتور معدوم عراق را برای حمله به سوریه تحریک کرده است.

در این گزارش که به وسیله “گراهام فولر”، یک مقام ارشد سابق سازمان سیا تهیه شده، آمده است دولت آمریکا از صدام حسین خواسته تا به خاطر مسدود شدن خط لوله نفت عراق، به سوریه حمله کند و تاکید کرده این حمله باید در دستور کار دولت عراق قرار بگیرد.

وی در گزارش خود تاکید کرده است: “سوریه با مسدود کردن خط نفتی عراق، منافع آمریکا در لبنان و خلیج فارس را به خطر انداخته است. بنابراین آمریکا موظف است تا از طریق تشویق عراق، اسرائیل و ترکیه، حکومت حافظ اسد را از سه جبهه مختلف تحت فشار قرار دهد. چراکه تنها از این طریق می توان حافظ اسد را وادار به بازگشایی خط انتقال نفت عراق کرد.”

بر این اساس، در پی اختلاف دولت حافظ اسد با صدام حسین در سال ۱۹۸۲، سوریه مرزهای خود با عراق را بست و خط لوله نفتی عراق که نفت این کشور را از سوریه به خارج انتقال می داد مسدود کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، آمریکا سعی داشت با استفاده از موضوع قرارداد نفتی تهران – دمشق، صدام را برای جنگ با سوریه تشویق کند. این در حالی بود که بغداد به دلیل جنگ با ایران آمادگی جنگ دیگری را نداشت ولی واشنگتن تاکید کرد نیروی هوایی عراق به اندازه کافی قدرتمند است و می تواند نیمی از این قدرت را برای حمله به سوریه در اختیار بگیرد.

این عضو ارشد سیا در گزارش خود مدعی شد عراق برای حمله به سوریه حمایت تک تک کشورهای عربی به جز لیبی را دارد و تل آویو نیز بدون شعله‌ور شدن آتش جنگ، آمادگی خود را برای ایجاد تنش با دمشق اعلام کرده است.

فولر همچنین در انتهای گزارش خود بر حمایت بیشتر دولت آمریکا از صدام حسین در جنگ با ایران تاکید کرده و خواستار مجهز شدن عراق با فناوری های پیشرفته در این جنگ شده است.