انتقاد دکتر پزشکیان از بی عدالتی درحوزه سلامت / پول مناطق محروم در جیب آدم‌های گردن کُلفت
انتقاد دکتر پزشکیان از بی عدالتی درحوزه سلامت / پول مناطق محروم در جیب آدم‌های گردن کُلفت

عصر تبریز: همیشه و در هر حوزه و فعالیتی مسئولان گذشته آن حوزه‌ها یکی از بهترین کارشناسانی به حساب می‌آیند که می‌توانند با رصد فعالیت‌های مسئولان جدید، ضعف‌ها و حتی قوت‌ عملکردها را عنوان کنند، در حوزه سلامت نیز وزرای پیشین وزارت بهداشت از مهمترین این افراد به حساب می‌آیند، یکی از این وزرا کسی […]

عصر تبریز: همیشه و در هر حوزه و فعالیتی مسئولان گذشته آن حوزه‌ها یکی از بهترین کارشناسانی به حساب می‌آیند که می‌توانند با رصد فعالیت‌های مسئولان جدید، ضعف‌ها و حتی قوت‌ عملکردها را عنوان کنند، در حوزه سلامت نیز وزرای پیشین وزارت بهداشت از مهمترین این افراد به حساب می‌آیند، یکی از این وزرا کسی نیست جزء مسعود پزشکیان که خود هم اکنون نماینده مردم تبریز در خانه ملت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به حساب می‌آید و مسلماً اظهارنظرهای فردی که خود سال‌ها وزیر بهداشت بوده است بسیار می‌تواند راهگشا باشد کما اینکه در اکثر مواقع صحبت‌های این فوق تخصص جراحی قلب به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید.

اگر جدای از قانون داریم کاری می‌کنیم غلط است؛ پس اگر کار خوب هم کنیم غلط است

در این رابطه پزشکیان در پاسخ به پرسش تسنیم درباره اینکه برخی مسئولان وزارت بهداشت از عدم همکاری شما ابراز ناراحتی می‌کنند و حتی وزیر بهداشت در سخنرانی‌ در مراسم گرامیداشت «استاد و معلم» در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله سپاه، از پدرخوانده‌های پزشکی که در برخی مواقع کج‌سلیقه نظر می‌دهند، گلایه کرده بود؛ حال عدم همکاری شما با توجه به تجربه و سوابقی که دارید چیست؟ گفت: ما زمانی می‌توانیم به یک زبان و نگاه مشترک و وحدت برسیم که یک برنامه و یک قانونی را بپذیریم، اگر ما در چارچوب قانون هستیم مشکلی نداریم، اگر جدای از قانون داریم کاری می‌کنیم غلط است. پس اگر کار خوب هم کنیم غلط است، بنابراین باید همان کار خوب را تبدیل به قانون کنند، ما حرفمان به این برادران این است که قانون را اجرا کنند، در قانون مشخص شده است که پول و اعتبارات به کجا سوق پپدا کند.

وزیر اسبق بهداشت درباره اینکه هم اکنون چه مقدار در حوزه سلامت طبق قانون عمل می‌شود؟ ادامه داد: اینها یک پولی گرفتند که فقط هزینه می‌کنند.

پزشکیان درباره گفته‌های هاشمی وزیر بهداشت مبنی بر اینکه برای برچیده شدن زیرمیزی باید تعرفه‌ها بیشتر و عادلانه می‌شد، گفت‌: جسارت هست! وی (وزیر بهداشت) قانون را اجرا کند زیر میزی جمع می‌شود.

وی در توضیح این مقوله عنوان کرد: روندی که امروز وجود دارد این است که وقتی در مکانیزمی خودشان درست کردند یکی ۱۰۰ میلیون، یکی ۵ میلیون، یکی ۲ میلیون دریافت می‌کند نمی‌شود جلوی زیرمیزی را گرفت، زیرا بی‌عدالتی وجود دارد، اصلاً نباید آن ۱۰۰ میلیون را به آنها داد، اگر عدالت را حاکم کنند سیستم درست می‌شود.

وزیر اسبق بهداشت درباره اینکه برخی از همین پزشکان زیرمیزی بگیر و پنجه طلا، پزشکان مسئولان هستند، پاسخ داد: اینکه بحثش جداست، روند قضیه این است که اگر قانون اجرا شود، قانون می‌تواند همه این موارد را کنترل کند، در قانون آنچه که نوشته شده است جامع و کامل است، شاید یک ساعت بنده بنشینم و در این مورد بحث کنم مبنی بر اینکه اگر چنین کارهای را انجام دهند دیگر لازم نیست یقه کسی را بگیرند.

پزشکیان ادامه داد: در حال حاضر پول در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، این پول باید به طرف مناطق محروم و حاشیه‌ها برود.

وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا مدعی هستید این پول‌ها برای مناطق محروم هزینه نشده است، گفت: خیر، نرفته است (هزینه نشده است)

پزشکیان در واکنش به این مسئله که ولی شرایط کنونی در مناطق محروم نسبت به گذشته در حوزه سلامت بهتر شده است، بیان داشت: وقتی ۱۰ هزار میلیارد به حوزه سلامت اختصاص یافته است معلوم است که باید تغییراتی رخ دهد، ما می‌گویم قانون اجرا شود اینکه این پول را خرج کردند و یک عده دارند خیرش را می‌برند بحثی نیست، ولی یک عده آدم‌های گردن کلفت هم هستند که بیشتر دارند خیر می‌برند. حرف ما این است که پول را در چارچوب قانون هزینه کنند.

وزیر اسبق بهداشت در واکنش به یکی از اظهارنظرهایش درباره شرایط حوزه سلامت کشور که عنوان کرده بود زمان جنگ مصداق جهاد اصغر بود و هم اکنون شرایط به مانند جهاد اکبر است و در پاسخ به این پرسش که کشورهای غربی که دین اسلام ندارند پس چطور مشکلات سلامت‌شان را برطرف کردند، خاطرنشان کرد: برای اینکه آنها در چارچوب قانون‌شان عمل کردند ولی ما به قانون‌مان عمل نمی‌کنیم.