چه عواملی در سال جاری اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار می دهد؟/ تورم سال ۹۷ تک رقمی نیست
چه عواملی در سال جاری اقتصاد ایران را تحت الشعاع قرار می دهد؟/ تورم سال ۹۷ تک رقمی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: قطعا نرخ تورم در سال ۹۷، تک رقمی نخواهد بود.

به گزارش عصرتبریز، معصومه آقاپور علیشاهی در خصوص نرخ تورم در سال ۹۷ بیان داشت: در مقاله ای آمده بود که اقتصاددان های کشور قریب به اتفاق نرخ تورم برای سال جدید را ۱۲ تا ۱۵ درصد پیش بینی کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما برای پیش بینی نرخ تورم در سال جدید باید در خصوص قیمت دلار، شرایط اقتصادی ایران و سهم آن در جهان بحث کنیم.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نرخ تورم ایران به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت: تورم در کشور به مسائلی چون جایگاه اقتصاد ایران در جهان بستگی دارد و دو موضوع اساسی نقش بسزایی در میزان تورم اقتصاد ایران دارد.

وی بیان داشت: خروج ترامپ از برجام و تصمیم گیری اروپا برای متعهد ماندن به توافق هسته ای در ۲۷ فروردین تاثیرات مستقیم و منفی بر میزان نرخ تورم ایران دارد.

آقاپور در ادامه با بیان اینکه تورم روانی نیز در ایران نقش آفرینی می کند، توضیح داد: تورم روانی که با افزایش قیمت دلار و سایر هزینه ها از جمله افزایش حقوق کارگران، تکنولوژی های تک اتفاق می افتد، تاثیر بیشتری از تورم واقعی دارد و شاهد هستیم که این نرخ بیش از تورم واقعی روند صعودی را طی می کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: تا امنیت کسب‎وکار و سرمایه گذاری تقویت نشود و زنجیرها از پای تولید کننده داخلی باز و با بازار جهانی تعامل برقرار نشود، پیش بینی تورم پیش بینی بی مورداست، لذا اول این موارد را باید بر طرف کنیم تا بتوانیم در باره نرخ تورم و کنترل آن کار کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چقدر این عوامل بیشتر باشند قاعدتا نرخ تورم بالاتر خواهد بود، گفت: قطعا نرخ تورم در سال ۹۷ تک رقمی نخواهد بود، چرا که تاثیر افزایش نرخ دلار در بهمن و اسفند سال گذشته، از اردیبهشت در شاخه تولید خود را نشان خواهد داد.

انتهای پیام/