احداث کارخانه ذوب مس سونگون یک‌ پروسه زیربنایی است
احداث کارخانه ذوب مس سونگون یک‌ پروسه زیربنایی است
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: احداث کارخانه ذوب مس سونگون یک کار زیربنایی است و حداقل برای ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رضا رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار عصر اظهار کرد: شرکت مس سونگون به تدریج به تولید ۳۰۰ هزار تنی امروزی رسیده و سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشت، به هر حال قیمت جهانی مس افزایش یافته و احتمال دارد تا آخر امسال به درآمد ۲ هزار میلیاردی هم برسد.

وی با بیان اینکه قصد داریم کارخانه تولید مس ۱۰۰ هزار تنی را در شرکت مس سونگون راه‌اندازی کنیم و کنستانتره را در آنجا به مس تبدیل کنیم، افزود: ما در شرکت مس سه پروژه «احداث کارخانه تولید مس کاتدی در سونگون»، «استقلال شرکت مس آذربایجان» و «ایجاد شهرکت صنایع پایین دستی مس» را به شکل ویژه دنبال می‌کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت و معدن ادامه داد: احداث کارخانه مس کاتدی به مراحل پایانی تحقق خود نزدیک شده و در صورت تحقق، طالب کنستانتره مس معادن جاهای دیگر کشور هم خواهیم شد.

وی تصریح کرد: ظرفیت ذوب ما بیشتر از مس استخراج شده در معدن سونگون است و این بدین معنی است که افرادی می‌توانند در معادن مس سرمایه‌گذاری و این معادن را فعال کنند.

رحمانی با تاکید بر اینکه تبدیل کنستانتره به مس به معنای اتمام کار نیست، گفت: باید روی صنایع پایین دستی مس هم کار کنیم و اگر این سه هدفی که اشاره کردم تحقق یابد خودبه‌خود همه مسائل حاشیه‌ای حل می‌شود.

وی ابراز کرد: البته شرکت مس آذربایجان یک شرکت مستقل شده و استارت راه‌اندازی کارخانه ذوب زده شده و در طول سه سال می‌تواند به بهره‌برداری کامل برسد.

قائم مقام وزیر صنعت و معدن گفت: در مورد شهرک صنایع پایین دستی مس هم سه نقطه مکان‌یابی شده و شرکت شهرک‌های صنعتی با منابع طبیعی و محیط زیست در حال رایزنی هستند و طبق آخرین اطلاعاتی که دارم ظاهرا یک نقطه قطعی شده است.

وی افزود: همزمان با روند احداث کارخانه ذوب، مردم می‌توانند احداث کارخانجاتی را که مواد اولیه آنها از مس تامین می‌شود، دنبال کنند و ما قول می‌دهیم خود مس خریدار مواد آنها باشد.

رحمانی با تاکید به اینکه بزرگترین واحد و افتخار آفرین استان تراکتورسازی است که ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است، گفت: اگر کارخانه ذوب مس احداث شود قطعاً میزان فروش بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کارخانه ذوب مس، گردش مالی، حمل و نقل و صنایع ریخته‌گری را نیز رونق خواهد داد، افزود: در حال حاضر کارخانه آهک برای ذوب مس در اهر احداث می‌شود و همه این موضوعات یعنی رفع بیکاری در جامعه و ایجاد اشتغال برای جوانان است‌.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت متذکر شد: وجود معادن مس در استان یک نعمت الهی و ذخایر پرودگار است که باید به خوبی از آن استفاده کرد و البته برنامه انجام گرفته یک برنامه راهبردی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم تولید ملی از مس در حدود ۱/۵ درصد است، گفت: با گسترش برنامه‌ها در مس سونگون این سهم یک و نیم درصد افزایش خواهد یافت که یک رقم چشمگیری است.

رحمانی خاطرنشان کرد: بنده هر جا که باشم خود را مدیون مردم استان آذربایجان‌شرقی می‌دانم و هیچگاه آنها را نمی‌توانم فراموش کنم از این‌رو برخی پروژه‌ها را در کنار وزارت‌خانه پیگیر هستم.

وی اضافه کرد: با وجود جوانان بیکار در استان و کشور اگر بتوانیم برنامه‌های مدنظر برای مس سونگون را ایجاد کنیم حداقل برای ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

قائم مقام وزیر صنعت و معدن با بیان اینکه احداث کارخانه ذوب مس در سونگون منجر می‌شود تا سه سال شمش از آن بیرون بیاید، افزود: در حال حاضر طبق سفارشات طبی، مردم ظروف خود را به مس تغییر داده‌اند که البته به این نیز ختم نمی‌شود و از مفتول‌های سیمی تا پردازنده‌های کوچک با صد برابر ارزش افزوده به مس نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار و سرمایه‌دار از هم فرق دارند، توضیح داد: ما باید ابتدا از سرمایه‌گذار حمایت کنیم چراکه این افراد سرمایه خود را برای منافع ملی و کشور می‌گذارند ولی سرمایه‌دار پول‌های خود را در بانک و یا خارج از کشور گذاشته و سودی برای کشور ندارد.

رحمانی خاطرنشان کرد: البته احداث کارخانه ذوب مس یک کار زیربنایی بوده و فکر نمی‌کنم بخش خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش داشته‌باشد و تمام سرمایه‌گذاری سه هزار میلیارد تومانی توسط خود شرکت مس انجام می‌گیرد و ممکن است از صندوق توسعه ملی نیز برای این طرح استفاده شود.

وی در رابطه به برخی شائبه‌ها مبنی بر اینکه احداث کارخانه ذوب باعث آلودگی زیست محیطی خواهد بود، گفت: برخی از این حرف‌ها گاهاً شیطنت بوده و بزرگ‌نمایی شده است چراکه به عقیده بنده صنعت به ذات آلوده کننده نیست و باید پیشگیری‌های لازم انجام گیرد به طوریکه وقتی کارخانه‌ای دودزا و یا پساب آلوده دارد باید برای آن از فیلتر و تصفیه کننده استفاده شود که متاسفانه به علت سهل انکاری و یا نبود پول این موضوع مورد غفلت قرار می‌گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان داشت: کارخانه ذوب مس، نیاز به اسید دارد تا از طریق لوله‌ها اسید شده و البته قرار است این اسید هم به کود تبدیل شود.

رحمانی تاکید کرد: ما در آگهی شرط رعایت مسائل زیست محیطی را گذاشته بودیم و برای احداث، مجوز رسمی را نیز از محیط زیست گرفته‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زمانی شاخص توسعه یافتگی یک کشور میزان اسید بود از این‌رو طبق اذعان مراجع بین‌المللی ایران به یک کشور نوظهور صنعتی تبدیل شده است و ما ذخایر زیادی داریم که می‌توانیم به آنها توجه کنیم و نباید اجازه دهیم که محیط زیست از ما ایراد بگیرد بلکه ما خودمان باید مراقب باشیم و رعایت کنیم.