روایتی از شهروند محصور در طوفان نمک دریاچه ارومیه / نهادهای امداد و نجات نیامدند!
روایتی از شهروند محصور در طوفان نمک دریاچه ارومیه / نهادهای امداد و نجات نیامدند!

مسافران زیادی برای دیدن نگین آبی و بزرگترین دریاچه شور جهان به ارومیه سفر کرده و همگی بر این باورند که از آنجایی که دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی مهم کشور است تمامی مسئولین ذی‌ربط باید راهکاری عملی برای احیای این دریاچه که چندسالی است با خشکسالی مواجه شده است، ارائه دهند. […]

مسافران زیادی برای دیدن نگین آبی و بزرگترین دریاچه شور جهان به ارومیه سفر کرده و همگی بر این باورند که از آنجایی که دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی مهم کشور است تمامی مسئولین ذی‌ربط باید راهکاری عملی برای احیای این دریاچه که چندسالی است با خشکسالی مواجه شده است، ارائه دهند.
عصر تبریز: دریاچه ارومیه زیبایی‌های مختص به خود را دارد و همین بر اشتیاق مسافران برای بازدید از این دریاچه تاثیر گذاشته است، ولی متاسفانه روز قبل از عید فطر، یکی از مسافران در بازدید از این دریاچه به همراه خانواده دچار سانحه شد و به مدت ۱۲ ساعت گرفتار طوفان های نمک شدند و به گفته همین مسافر، با وجود درخواست‌های مکرر برای امدادرسانی هیچ یک از نهادهای امداد و نجات به محل حادثه مراجعه نکرده و این شهروند با کمک رانندگان کامیون از آن جا رهایی پیدا کرد.

رحیم خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی در تشریح این حادثه گفت: یک روز قبل از عید سعید فطر به همراه خانواده برای دیدن مناظر زیبای دریاچه ارومیه راهی این منطقه شده، ولی با راهنمایی‌های افراد منطقه از مکانی عبور کرده که تقریبا باتلاقی بوده و پس از گذر بیش از ۵۰ متر از این مکان، در داخل لجن زار گرفتار می‌شوند.
وی افزود: پس از تلاش‌های بسیار زیاد خانواده این گردشگر برای رهایی از وضعیت موجود کار به جایی نبرده و در نهایت از رانندگان کامیون‌هایی که برای حمل نمک از این مسیر در حال عبور هستند درخواست کمک می‌کند.
این شهروند ادامه داد: با توجه به صعب العبور بودن مسیر، رانندگان سه کامیون برای نجات این خانواده از باتلاق، مسیر خود را تغییر دادند ولی متاسفانه آنها هم در داخل باتلاق فرو گرفتار شدند.
طی گفته‌های این مسافر، در زمان حادثه و عدم دسترسی به افراد آن منطقه برای انجام کمک رسانی، ناچارا به آتش نشانی، نهادهای امدادی و حتی خود شهرداری نیز تماس گرفته تا بلکه اکیپی را برای نجات خانواده و رانندگان کامیون‌ها ارسال کنند، ولی بر خلاف انتظار هیچ‌کدام از این نهادهای امدادرسانی همکاری‌های لازم را انجام ندادند و این در حالی بود که چندین نفر در باتلاق نمکی گیر افتاده بودند.
این گردشگر ادامه داد: بعد از گذشت چندین ساعت، متاسفانه طوفان‌های نمکی و شن دریاچه ارومیه آنها را غافلگیر کرده و وضع موجود را بدتر کرده بود. این طوفان نمکی به قدری شدید بود که محیط اطراف به مدت چندین دقیقه در تاریکی فرو رفت.
خاکی افزود: پس از پایان طوفان نمک و دلهره‌های افراد در این ماجرا، رانندگان کامیون عزم خود را برای نجات ماشین این گردشگر جزم کرده و پس از چندین ساعت تلاش موفق به رهایی ماشین از باتلاق لجنی شدند. بعد از آن به همراه خانواده، به سرعت محل حادثه را برای دریافت کمک به رانندگان کامیون حادثه دیده در باتلاق و طوفان نمکی ترک کردند.
این مسافر با گلایه از متولیان و نهادهای امدادی اعلام کرد: بعد از ۱۲ ساعت گرفتاری در باتلاق دریاچه ارومیه و طوفان نمک، متاسفانه علاوه بر این‌که به محل مراجعه نکردند بلکه بعد از این مدت نیز پیگیر و جویای حال ما نشدند.
طبق گفته وی، کامیون‌هایی که برای نجات ما به محل آمده بودند، شب را در محل حادثه سپری کردند و سپس با کمک ماشین سنگین و لودر یکی از اهالی روستای قبادلو، توانستند از باتلاق خارج شوند.
به گزارش ایسنا، عدم نصب علائم هشدار و اطلاع رسانی در این منطقه، طوفان‌های نمک و شن به دلیل برداشت‌های غیرمجاز و بیش از حد معمول در دریاچه ارومیه می‌تواند از مهم‌ترین عوامل ایجاد حادثه برای افراد گردشگر در این منطقه باشد.
دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی است و با توجه به بحران خشکسالی دریاچه ارومیه، در مسیرهایی که به ظاهر ایمن هستند، احتمال وجود باتلاق یا لجن‌زار وجود دارد و این امر وقوع مسائل و مشکلات این‌چنینی را برای گردشگران و مسافران افزایش می‌دهد، لازم است متولیان امر با نصب تابلوهای هشدار و آگاه سازی مردم در مورد خطرات مناطق مختلف و ایجاد راهکارهای بهتر برای روستاییان منطقه، در راستای کمک رسانی به حادثه دیدگان احتمالی، از وقوع چنین حوادثی پیشگیری نمایند.