دریاچه مصنوعی در ارتفاعات عینالی تبریز ساخته می شود
دریاچه مصنوعی در ارتفاعات عینالی تبریز ساخته می شود

عصر تبریز: مدیر عامل سازمان عمران و توسعه عون بن علی از آغاز عملیات اجرایی احداث دریاچه مصنوعی در ارتفاعات تفرجگاه عینالی خبر داد. به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، مسعود برزگر جلالی، اظهار کرد : محل این دریاچه اراضی مسطح انتهای جاده اصلی تفرجگاه و روبروی رستوران بام تبریز است که دارای موقعیت فوق […]

عصر تبریز: مدیر عامل سازمان عمران و توسعه عون بن علی از آغاز عملیات اجرایی احداث دریاچه مصنوعی در ارتفاعات تفرجگاه عینالی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، مسعود برزگر جلالی، اظهار کرد : محل این دریاچه اراضی مسطح انتهای جاده اصلی تفرجگاه و روبروی رستوران بام تبریز است که دارای موقعیت فوق العاده و قابل مشاهده از تپه بقعه، تله کابین تبریز، رستوران و و تپه های پیرامونی می باشد.

وی ادامه داد : طرح احداث دریاچه پس از ارائه طرح اولیه، انجام مطالعات نهایی و برآورد اولیه توسط شرکت مشاور تصویب شده است که با ساخت آن علاوه بر تأمین قسمتی از آب مورد نیاز پهنه های جنگل کاری شده و فضای سبز تفرجگاه عینالی، بر زیبایی و اهمیت گردشگری این تفرجگاه نیز افزوده خواهد شد.

برزگرجلالی افزود : به دنبال احداث این دریاچه در نظر داریم با ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی پیرامون آن، برای شهروندان تبریزی و گردشگران داخلی و خارجی محیطی سالم و جذاب را هم سازیم.

کوه عون بن علی که عینالی و همچنین عینال زینال نیز خوانده می شود در قسمت شمال و محله قدیمی سرخاب تبریز واقع است که ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد یکهزار و ۸۰۰ متر می باشد.

به دلیل وجود دو مقبره ‘ عون بن علی ‘ و ‘ زید بن علی ‘ که از فرزندان علی بن ابیطالب و از فرزندان اسما بنت عمیس می باشند در قله این ارتفاعات، کوه عینالی نزد مردم تبریز از دیرباز دارای اهمیت مذهبی و البته گردشگری بوده است.

آرامگاه مزبور از بناهای تاریخی شهر تبریز و مربوط به دورهٔ ایلخانان است که از ۹ باب اتاق، شش گنبد، هشتی و ایوان تشکیل یافته و در دورهٔ قاجار برای جلوگیری از تخریب آن اتاقی در سمت شمال بنا احداث شده است.