۱۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی در ۲۰ سال آینده سالمند می شوند
۱۵ درصد جمعیت آذربایجان شرقی در ۲۰ سال آینده سالمند می شوند

عصر تبریز/ایرنا: مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: جمعیت سالمندی استان هم اکنون حدود هفت درصد بوده که در ۲۰ سال آینده به ۱۵ درصد افزایش می یابد. محسن ارشدزاده، روز شنبه در آیین انتخابات هیات مدیره خانه سالمندان خواجه نصیر مراغه افزود : هم اکنون آذربایجان شرقی از استان های سالمند کشور محسوب می […]

عصر تبریز/ایرنا: مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: جمعیت سالمندی استان هم اکنون حدود هفت درصد بوده که در ۲۰ سال آینده به ۱۵ درصد افزایش می یابد.

محسن ارشدزاده، روز شنبه در آیین انتخابات هیات مدیره خانه سالمندان خواجه نصیر مراغه افزود : هم اکنون آذربایجان شرقی از استان های سالمند کشور محسوب می شود.

وی اظهار کرد : در راستای توجه به نیازهای سالمندان استان در زمان کنونی و آینده، شورای عالی سالمندان با مدیریت استاندار تشکیل شده و به صورت ماهانه جلسات آن تشکیل می شود.

وی یادآوری کرد : تلاش می شود این شورا در شهرستان ها نیز تشکیل شود تا تمامی نیازهای این قشر آسیب پذیر جامعه بررسی و برنامه ریزی های لازم انجام شود.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت : هم اکنون حدود یکهزار و ۵۰۰ سالمند از خدمات بهزیستی این استان بهره مند می شوند که از این تعداد یکهزار نفر در مراکز خدماتی شبانه روزی خدمات دریافت می کنند و ۵۰۰ نفر نیز به صورت خدمات موردی در منازل خود از خدمات بهره مند می شوند.

ارشد زاده، با اشاره به اینکه به علت فرهنگ های خاص مردم آذربایجان شرقی حدود ۱۰ درصد از جمعیت سالمندان تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند و بقیه توسط خود خانواده تکریم می شوند ، ادامه داد : افراد تحت پوشش این سازمان شامل سالمندان بی سرپرست و اشخاص مبتلا به بیماریهای دوران سالمندی و توانجو هستند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت هشت مرکز نگهداری سالمندان این استان یکهزار و ۵۰۰ تخت است، گفت : خالی بودن ۵۰۰ تخت در این مراکز، نشان از توجه و تکریم مردم این استان نسبت به قشر سالمند است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از انجام برنامه ریزیهای لازم برای تاسیس هتل آپارتمان های سالمندان توسط خیران استان خبر داد و اظهار کرد : هم اکنون برنامه ریزی احداث آن در شهرستان های تبریز و مراغه انجام شده است.

ارشدزاده افزود : در این طرح ها تمامی امکانات رفاهی از جمله سوییت های دو نفره به منظور نظارت و دخالت مستقیم خانواده از نگهداری سالمندان، خدمات پزشکی و پرستاری، ورزشی ویژه سالمندان و فضاهای سبز تعبیه می شود.

وی، از تامین نیازهای خدماتی جمعیت هدف بهزیستی استان توسط خیران و مشارکت های مردمی خبر داد و گفت : در سال گذشته خیران ۴۲۰ میلیارد ریال به این سازمان و مراکز وابسته کمک کرده اند.

ارشدزاده یادآوری کرد : دولت نیز در سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد ریال به جمعیت هدف خدمات نقدی و غیر نقدی ارایه کرده است.

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه نیز در این آیین از ارایه خدمات ۱۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریالی به مددجویان تحت پوشش خانه سالمندان خواجه نصیر این شهرستان خبر داد و گفت : پنج میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال از این میزان، توسط اداره کل بهزیستی تامین شده است.

ظفر محمدی افزود : پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال نیز توسط خیران و مشارکت های مردمی تامین و در اختیار سالمندان قرار گرفته است.

در این آیین پنج نفر از اعضای هیات امنای مرکز سالمندان خواجه نصیر مراغه به عنوان هیات رییسه، دو نفر به عنوان اعضای علی البدل، دو نفر به عنوان بازرس و یک نفر نیز به عنوان علی البدل بازرس انتخاب شدند.

موسسه خیریه خواجه نصیر مراغه از سال ۷۲ تاسیس شده و از دو بخش نگهداری سالمندان و کودکان بی سرپرست ۱۲ تا ۱۸ سال تشکیل شده است.

هم اکنون این موسسه ۹۲ مددجوی سالمند و ۳۰ کودک بی سرپرست را تحت حمایت خود دارد.

شهرستان مراغه با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در۱۴۷ کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.