محمد اشرفنیا در گفتوگو با خبرنگار عصر اظهار کرد: شورای شهر تبریز اهداف زیادی دارد و امیدواریم مطابق با قانون اساسی نفهوم برای شورا تعریف شود تا بتوان در حد توان مطالبات مردم را برآورده ساخت.
وی افزود: متاسفانه فعلا در شورای شهر کارهای شهرداری مدنظر است در صورتیکه کلیه دستگاههای آموزشی، ورزشی و خدماتی باید توسط شورا اداره شود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز با بیان اینکه طبق مصوبه دولتی باید ۲۴ دستگاه فرهنگی، خدماتی، ورزشی زیر نظر شورا باشد، افزود: با این کار میتوان به صورت متمرکز جلو رفت و از خدمات پرت شده جلوگیری کرد چراکه به علت برخی موازی کاریها در زمات و سرمایه پرتهایی داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک مردم و همدلی در بین اعضای شورای شهر به آن مدیریت واحد مدنظر مردم دست یابیم.
عضو شورای شهر تبریز ۹ کمیسیون موجود در شورای شهر تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به وظایف و خدماتی که در شهر تعریف میشود عمران و حمل و نقل مکمل یکدیگر هستند زیرا وقتی معبر یا خیابانی احداث میشود نه تنها یک کار عمرانی است بلکه برای روانسازی ترافیک نیز مد نظر بوده است.
وی ابراز کرد: کمیسیون عمران و حمل و نقل با یکدیگر ادغام شده تا با کمک اعضای متخصص آن طرحها و پروژههای عمرانی شهر مورد بررسی قرار گرفته و سپس با تصویب در صحن علنی شورا برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.
اشرفنیا با بیان اینکه در طول ۱۰ ماه گذشته ۲۵ جلسه با ۱۱۸ مصوبه در کمیسیون عمران و حمل و نقل داشتیم، افزود: یکی از این مصوبات پروژه قطارشهری تبریز است که از جمله پروژههای مهم و اولویتدار شهر محسوب شده و البته این پروژه باعث کاهش هزینههای تردد و آلودگی هوا میشود.
وی ادامه داد: خط یک متروی تبریز به اعتباری در حدود ۶۷۰ میلیارد تومان نیاز داشت که در اولین جلسات شورای شهر تبریز به تصویب رسید.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: البته برای خط دو متروی تبریز نیز اعتبارات از طریق فاینانس تامین شده است و در این خصوص جلسهای با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی داشتیم تا بتوان از طریق نمایندگان از محل صندوق توسعه نیز بهرهمند شد.
وی افزود: دیگر پروژه اولویتدار شهر توسعه حمل و نقل عمومی در شهر است که برای این منظور شهرداری لایحه تهیه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را به شورا آورد و اعضای شورا نیز با ارتقای ۳۰۰ دستگاه به ۵۰۰ دستگاه و به صورت دوفوریتی آن را به تصویب رساند.
عضو شورای شهر تبریز توضیح داد: ۵۰ درصد تامین هزینه تهیه اتوبوس از طریق دولت، ۳۰ درصد به صورت اخذ وام و ۲۰ درصد توسط شهرداری تامین خواهد شد.
وی ساخت سد در بالادست بارنج برای تجمیع آبهای شمال شرق تبریز را دیگر پروژه اولویتدار شهر برشمرد و گفت: هدف از این طرح استفاده تمام وقت ازمهرانهرود بود که هزینههای زیادی برای آن انجام میگیرد به طوریکه با ساخت این سد مهرانه رود در زمان بارش گلآلود نمیشود.
اشرفنیا توضیح داد: پروژه ساخت ۵۰۰ واحد ویلاسازی برای درآمد شهرداری، پروژه میدان آذربایجان، مقبرهالشعرا نیز از جمله پروژههای مهم شهر تبریز است تا بتوان شان تبریز را حفظ و نگهداری کرد.
وی با بیان اینکه تقریبا ۵۴ درصد از بودجه تعریف شده به شهرداری به کارهای عمرانی اختصاص داده شده است، گفت: در کنار کارها به موضوع ارتقای کمی و کیفی پروژهها نیز نظارت خواهد شد تا جلوی برخی دوباره کاریها گرفته شود.
عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: نزدیک به ۸۰ میلیون تومان به آسفالت شهر و ۱۵۷ میلیارد تومان برای مسیرگشایی و تملک بافت فرسوده و اعتبارات قابل توجهی برای جمعآوری آبهای سطحی و پارک محلهای و ورزش همگانی در نظر گرفته شده است.