امنیت موجود در جمهوری اسلامی، امنیت مردم محور است
امنیت موجود در جمهوری اسلامی، امنیت مردم محور است
فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌شرقی گفت: امنیت موجود در جمهوری اسلامی، امنیت مردم‌ پایه و مردم محور است بطوریکه مردم خودشان در تامین امنیت مشارکت دارند.

به گزارش خبرنگار عصر، سردار حسن‌خانی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به آغاز هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: بمناسبت این هفته کارکنان نیروی انتظامی با حضور در نماز جمعه پیروی عملی خودشان را از فرماندهی معزز کل قوا به نمایش می‌گذارند؛ همچنین این هفته فرصت مغتنمی است که این عزیزان بتوانند از تریبون‌های مختلف فعالیت‌هایی را که طی سال انجام داده‌اند به سمع و نظر مردم برسانند.

وب افزود: در هفته نیروی انتظامی از کارکنان و پرسنل نیروی انتظامی به‌جهت تلاش‌های آن‌ها باید قدردانی کرد و هدف دیگری که از این هفته پیگیری می‌کنیم این است که بتوانیم مشارکت مردمی را در ماموریت‌های نیروی انتظامی افزایش دهیم.

فرمانده انتظامی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: امنیت موجود در جمهوری اسلامی، امنیت مردم‌ پایه و مردم محور است بطوریکه مردم خودشان در تامین امنیت مشارکت دارند.

سردار حسن‌خانی با اشاره به وضعیت امنیتی موجود در استان آذربایجان‌شرقی، تصریح کرد: در شرایط بسیار عالی امنیتی در سراسر استان هستیم به‌گونه‌ای که شرایط برای همه کسانی که می‌خواهند در حوزه‌های متخلف فعالیت داشته باشند، مهیا است و بستر امینتی در سراسر استان بصورت صد در صدی فراهم است.

وی اضافه کرد: با تلاش مرزبانان غیور استان توانسته‌ایم وضعیت امنیتی مناسبی در مرز ها داشته باشیم و این امنیت مناسب باعث شده که احساس امنیت در اقصی‌نقاط استان از درجه قابل قبولی برخوردار باشد.

۳۳۰۰ مرحله عملیات انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به اجرا گذاشته شد/ دستگیری ۲۷۰۰ نفر از قاچاقچیان 

وی در ادامه سخنانش به ارائه گزارشی شش ماهه از فعالیت‌های انجام‌گرفته توسط ناجا در استان آذربایجان‌شرقی پرداخت.

حسن‌خانی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یکی از معضلاتی‌ست که مقام معظم رهبری در این حوزه دستورات موکدی را به مسوولان و دست‌اندرکاران امر ابلاغ کرده‌اند، افزود: در حوزه مبارزه با مواد مخدر در طی شش ماه سال جاری، ۷هزار طرح پاکسازی در نقاط آلوده استان انجام داده‌ایم و هیچ نقطه امنی برای قاچاقچیان مواد مخدر در استان وجود ندارد بطوریکه نیروهای انتظامی اشراف اطلاعاتی بر روی کوچکترین فعالیت‌های قاچاقچیان دارند.

این مقام انتظامی در استان ادامه داد: ۳۳۰۰ مرحله عملیات انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به اجرا گذاشته شده و چندین باند شناسایی و دستگیر شدند. کشفیات در حوزه قاچاق مواد مخدر نسبت به سال گذشته از افزایش ۲۴ درصدی برخوردار بوده و ۲۷۰۰ نفر از قاچاقچیان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری توزیع‌کنندگان و حمل‌کنندگان مواد مخدر نیز در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: یکی از نقاطی که استان آذربایجا‌ن‌شرقی را در سطح کشور بدل به الگویی کرده، مربوط به حوزه جمع‌آوری معتادان متجاهر است.

بیشتر جرایم در سراسر استان توسط معتادان انجام می‌گیرد

حسن‌خانی بیان کرد: بیشتر جرایمی که در سراسر استان انجام می‌گیرد توسط افرادی است که اعتیاد به مواد مخدر دارند و شش ماهه اول سال ۹۷ حدود ۱۰۶۰۰ معتاد متجاهر جمع‌آوری و تحویل مراکز بازپروری قرار داده شده‌اند که این آمار در سال گذشته ۲۰ هزار نفر بود.

وی تصریح کرد: نیاز است که به موضوع درمان معتادان و نسبت به اشتغال‌زایی و عدم برگشت‌پذیری آن‌ها به اعتیاد از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط توجه بیشتری صورت گیرد.

فرمانده انتظامی استان افزود: در شس ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۷۰ میلیارد کشف کالای قاچاق انجام گرفته و ۶۵۰ فقره پرونده در مورد قاچاق کالا و ارز تشکیل شده است.

نیروی انتظامی با کسانی که بخواهند در موضوعات مربوط به معیشت مردم اخلال ایجاد کنند، برخورد خواهد کرد

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی که در شش ماهه اخیر در کشور حکمفرما شد نیروی انتظامی مبادرت به ورود جدی در حوزه‌ مبارزه با اخلالگران اقتصادی و کسانی که با احتکار کالا قصد اخلال در جامعه داشتند، کرده و در یک پرونده بیش از  ۴هزار تن برنج کشف شد و ۲۹ پرونده شاخص احتکار را توانستیم تشکیل و تحویل مراجع قضایی دهیم که ارزش ریالی آن‌ها بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان بود.

حسن‌خانی گفت: با توجه به ارتباطی که نیروی انتظامی با مردم دارد، یقیناً کسانی که بخواهند در موضوعات مربوط به معیشت مردم اخلال ایجاد کنند، نیروی انتظامی به‌شدت با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آمار کشفیات سرقت، تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال بیش از ۳۳۰۰ سارق شناسایی و دستگیر شده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۴ درصدی داشته است.

بیش از ۵۲ درصد کل سرقت‌ها مربوط به وسایل نقلیه است

حسن‌خانی گفت: کشف سرقت‌ها در حوزه سرقت خودرو بیش از ۹۵ درصد بوده و بیش از ۵۲ درصد کل سرقت‌ها مربوط به وسایل نقلیه است و مردم باید در نگهداری آن‌ها بیشتر دقت کنند.

وی اذعان داشت: در شش ماهه نخست سال ۹۷، میزان جرایم خشن از قبیل سرقت مسلحانه و راهزنی در حد صفر بوده که امنیت بالای استان را نشان می‌دهد.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به اینکه در حوزه وقوع قتل در سال جاری نسبت به آمار سال گذشته چهار درصد کاهش داشته‌ایم، تاکید کرد: در این زمینه باید مطالعات بیشتری از سوی مسوولانی که مسئولینی متوجه آن‌هاست انجام گیرد.

وی با اشاره به تشکیل میز خدمت و ملاقات حضوری فرماندهان حوزه انتظامی استان در نماز جمعه تبریز همپای سایر مسوولان استانی، عنوان کرد: در نیروی انتظامی سیستمی به نام دفتر نظارت همگانی با شماره تماس ۱۹۷ وجود دارد که اگر مردم پیشنهاد و مشکلی دارند می‌توانند از طریق این شماره پیگیری نمایند که در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۳۰هزار تماس به این سامانه ثبت شده که ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و حدود ۳۹ درصد این تماس‌ها مربوط به تقدیر از عملکرد نیروی انتظامی است.

آذربایجان‎شرقی یکی از استان‌های پر تصادف کشور است

حسن‌خانی بیان کرد: در حوزه تصادفات هم از لحاظ وسعت جاده‌ها و هم از لحاظ تعدد خودرو ها یکی از استان‌های پر تصادف هستیم.

وی با اشاره به اینکه «هم خودرو و هم وضعیت جاده‌ها در بروز تصادفات نقش دارند»، تصریح کرد: ولیکن تاثیر عامل انسانی بیشترین است؛ در آمار تصادفات درون شهری کاهش داشته‌ایم اما در حوزه برون شهری با افزایش تصادفات مواجهیم و باید تلاش کنیم تا تعداد تصادفات را به حداقل برسانیم.

حسن‌خانی با اشاره به اینکه در حوزه برخورد با تخلفات حادثه‌ساز اقداماتی خوبی انجام شده است اما فقط یک ضلع کار برخورد است، اذعان داشت: ۳۹۰ دستگاه دوربین نظارتی در سطح استان وجود دارد که بیشتر آن‌ها در داخل شهرها نصب شده‌اند که امیدواریم بتوانیم تعداد دوربین‌های پایشی را در جاده‌ها بیشتر کنیم.

وی ادامه داد: ۱۶۹ نقطه حادثه‌خیز در سطح پلیس راهور استان آذربایجان‌شرقی شناسایی شده که باید اقدامات جهادی و انقلابی برای رفع و ایمن‌سازی این نقاط انجام گیرد.

به گفته فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی، ۳۰ فقره پرونده برای سازمان‌هایی که قصور آن‌ها تاثیر در بروز تصادفات داشته تشکیل شده است.

۹۹ درصد پرونده‌های پلیس فتا منجر به کشف شده است/ بیشترین تخلفات فضای سایبری مربوط به پیام‌رسان‌های تلگرام و اینستاگرام است

سردار حسن‌خانی در تشریح اقدامات انجام‌گرفته حوزه پلیس سایبری، گفت: در حوزه پلیس سایبری با همکاری صداوسیما شهروندان را با مشکلات این حوزه آشنا کرده‌ایم؛ یک دوره‌ی آموزش «کودک و اینترنت» برگزار و کودکان و خانواده‌هایشان با مخاطرات این فضای مسموم آشنا شده‌اند.

وی تصریح کرد: ۸۰۰ پرونده قضایی در حوزه پلیس فتا تشکیل شده و قدرت کشف پلیس فتای استان مناسب است چراکه ۹۹ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شده است.

حسن‌خانی گفت: بیشترین تخلفات فضای سایبری مربوط به شبکه‌های اجتماعی و بخصوص پیام‌رسان‌های تلگرام و اینستاگرام است و پنج جرم شاخص در این حوزه به ترتیب برداشت اینترنتی غیرمجاز، هتک حیثیت، نشر اکاذیب، کلاهبرداری اینترنتی، مزاحمت اینترنتی و تهدید و اخاذی است.

وی در خاتمه با بیان اینکه غالبا اخباری که در فضای مجازی منتشر می شود قابل اتکا نیست، خاطرنشان کرد: والدین بر اعمال و رفتار فرزندان در حوزه مجازی بیشتر دقت کنند چراکه تلاش دشمن برای استحاله فرهنگی و تضعیف روحیه و ایمان جوانان در حوزه مجازی است که با امر به معروف و نهی از منکر در فضای حقیقی و مجازی می‌توان جلوی این موارد را گرفت.

انتهای پیام/م