سفر جنایتکاران از ارومیه به بندرلنگه با ۵ قتل
سفر جنایتکاران از ارومیه به بندرلنگه با ۵ قتل

عصر تبریز:  ۳ دوست سابقه‌دار که پس از آزادی از زندان تصمیم گرفته بودند برای پیداکردن کار از ارومیه راهی بندر لنگه شوند، در جریان این سفر کوتاه ۵ جنایت هولناک رقم زدند که قربانیان آن ۴ ایرانی و یک افغانی بودند. همشهری نوشت: جنایت‌های این باند خشن از اواسط مردادماه و زمانی شروع شد […]

عصر تبریز:  ۳ دوست سابقه‌دار که پس از آزادی از زندان تصمیم گرفته بودند برای پیداکردن کار از ارومیه راهی بندر لنگه شوند، در جریان این سفر کوتاه ۵ جنایت هولناک رقم زدند که قربانیان آن ۴ ایرانی و یک افغانی بودند.

همشهری نوشت: جنایت‌های این باند خشن از اواسط مردادماه و زمانی شروع شد که آنها تصمیم گرفتند از ارومیه راهی بندرلنگه شوند. پیشنهاد این سفر را یکی از اعضای باند به مسعود که جوانی ۲۶ساله است مطرح کرد و ۲نفر دیگر هم با آن موافقت کردند. مسعود می‌گفت که خواهر و دامادشان در بندرلنگه زندگی می‌کنند و به‌واسطه‌ آنها می‌توانند کار پیدا کنند و به این ترتیب هرسه پسر جوان سوار خودروی پژو آردی خود شدند و به طرف بندرلنگه به راه افتادند.

مدتی بعد، زمانی که آنها به کاشان رسیده بودند پولشان تمام شد برای همین تصمیم گرفتند دست به سرقت بزنند. نخستین طعمه‌ آنها یک جوان افغانی بود که کنار خیابان به انتظار تاکسی ایستاده بود. آنها او را به‌عنوان مسافر سوار ماشین کردند و با تهدید چاقو و شوکر به خارج از شهر برده و پس از سرقت ۶۰هزار تومان پول نقدش، همانجا رهایش کردند و به راهشان ادامه دادند.

دزدان خشن وقتی به شهرستان نایین رسیدند دوباره پولشان تمام شد و تصمیم گرفتند همان نقشه قبلی را اجرا کنند. دزدان این بار در نقش مسافر ظاهر شدند و پس از سوارشدن به یک تاکسی، از راننده خواستند آنها را به محلی در خارج از شهر ببرد. وقتی راننده به منطقه‌ای خلوت رسید، با چاقو و شوکر به جانش افتادند که پول‌هایش را سرقت کنند اما راننده میانسال در برابرشان مقاومت کرد و آنها وی را با ضربات چاقو به قتل رساندند. دزدان خشن پس از رهاکردن جسد راننده در همان منطقه، با سرقت ۵۰هزار تومان پول نقد سوار خودروی خود شدند و به طرف بندرلنگه به راه افتادند.

 

۲جنایت هولناک

مردان جنایتکار با کمک داماد و خواهر یکی از آنها (مسعود) توانستند اجازه اقامت در بندرلنگه را بگیرند و در ساختمانی که داماد جوان برایشان درنظر گرفته بود ساکن شدند. مدتی بعد اما به‌دلیل رفتاری که داشتند باعث نارضایتی داماد جوان شدند و او پس از اینکه مسعود و ۲دوستش از خانه خارج شدند، از نگهبان افغانی ساختمان خواست که دیگر به آنها اجازه ندهد که وارد آنجا شوند. آن روز وقتی ۳پسر جنایتکار به خانه برگشتند و با ممانعت نگهبان جوان روبه‌رو شدند او را با ضربات چاقو مجروح و با طناب خفه کردند و پس از انتقال جسدش به بیابان‌های روستای باوردان، آن را به آتش کشیدند.

۳سارق خشن پس از این جنایت از طریق دوستانی که در بندر پیدا کرده بودند به‌عنوان نقاش و گچکار ساختمان در یک شرکت پیمانکاری شروع به‌کار کردند. شرکت متعلق به مردی به نام حمید بود که خانواده‌اش در ارومیه سکونت داشتند و خودش به تنهایی در بندرلنگه زندگی می‌کرد. حمید قبول کرد که مسعود و دوستانش در پروژه‌های ساختمانی او مشغول به‌کار شوند غافل از اینکه این تصمیمش به قیمت جانش تمام خواهد شد.

یک روز بعد زمانی که حمید با یکی از مشتریانش تلفنی در حال گفت‌وگو بود و گفت که تا ساعتی دیگر یک میلیون تومان از بانک دریافت خواهد کرد، مسعود و دوستانش حرف‌های او را شنیدند و تصمیم به سرقت پول‌ها گرفتند. آنها منتظر ماندند که حمید مبلغ مورد نظر را از بانک بگیرد و پس از آن به او حمله کردند تا پول‌ها را سرقت کنند اما وقتی با مقاومت مرد جوان روبه‌رو شدند، او را به قتل رساندند. آنها سپس جسد حمید را در صندوق عقب خودروی وی قرار دادند و با انتقال به خارج از شهر آن را آتش‌زدند و با سرقت ماشین و پول‌هایش تصمیم به فرار از شهر گرفتند. اما پس از طی۷۰کیلومتر، به‌دلیل سرعت زیاد، ماشین واژگون شد و آنها با رهاکردن آن، به فرار خود ادامه دادند.

 

قتل‌ آتشین

۳جوان جنایتکار که حالا قتل ۳مرد را در پرونده خود ثبت کرده بودند به ارومیه برگشتند اما باز هم دست از سرقت و جنایت برنداشتند. ۲۸مرداد‌ماه آنها به‌عنوان مسافر سوار یک خودروی پراید شدند و پس از کشاندن راننده به جاده اشنویه، او را با ضربات چاقو به قتل رساندند و ماشینش را به آتش کشیدند. آنها یک روز بعد یعنی در ۲۹مرداد با شگردی مشابه مردی ۵۸ساله را در منطقه رشکان ارومیه به قتل رساندند و پول‌ها و ماشینش را سرقت کردند.

به‌دنبال این دو جنایت در ارومیه بود که تحقیقات کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری قاتلان شروع شد. سردار ناصر اصلانی، رئیس پلیس آذربایجان غربی گفت: ۲۸مرداد و همزمان با پیداشدن جسد راننده پراید تیمی از کارآگاهان برای کشف راز این جنایت وارد عمل شدند. با شناسایی هویت راننده و خانواده‌اش معلوم شد که وی با خودروی خود مسافرکشی می‌‌کرده که در دام قاتلان افتاده است. یک روز بعد وقتی جسد دومین راننده پیدا و مشخص شد که او نیز با خودروی پراید خود مسافرکشی می‌کرد، معلوم شد که جنایت‌ها از سوی یک باند صورت گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در همان زمان بود که کارآگاهان باخبر شدند ۲قتل مشابه نیز در بندرلنگه رخ داده و کارآگاهان این شهر در جریان تحقیقات خود به سرنخ‌هایی از ۳جوان دریافتند که برای پیداکردن کار از ارومیه راهی بندرلنگه شده بودند. با این اطلاعات و در ادامه بررسی‌های تخصصی این احتمال به‌وجود آمد که قتل‌های ارومیه و بندرلنگه با هم در ارتباط هستند و کارآگاهان با بررسی‌های شبانه‌روزی توانستند مخفیگاه ۳جوان تحت تعقیب را در یکی از باغات اطراف شهرستان مهاباد شناسایی کنند.

رئیس پلیس آذربایجان غربی گفت: تیم‌های عملیاتی راهی این محل شدند و با محاصره باغ مورد نظر به کمین نشستند و حدود ساعت ۳بامداد عملیات دستگیری قاتلان را آغاز کردند. در این عملیات ۲نفر در داخل باغ به دام افتادند و ۲نفر دیگر نیز ساعتی بعد در همان حوالی و با کمک مردم دستگیر شدند. وی افزود: با دستگیری ۴متهم که یکی از آنها صاحب باغ و ۳نفر دیگر عاملان قتل‌های سریالی بودند، ۳جوان جنایتکار علاوه بر قتل‌های ارومیه و بندرلنگه، به قتل یک مرد در شهرستان نایین نیز اعتراف کردند.

سردار اصلانی با اشاره به اینکه متهمان ۲۶، ۲۸و ۳۱ساله هستند، گفت: متهم ردیف اول پرونده پیش از این هم ۲فقره سابقه‌ کلاهبرداری داشته و متهمان ردیف دوم و سوم نیز به‌ترتیب ۲فقره سابقه کلاهبرداری و ۳فقره سابقه کیفری دارند و هرسه از مجرمان حرفه‌ای به شمار می‌روند. وی ادامه داد: از آنها خودرو، شوکر و چاقو کشف شده و این افراد بعد از تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.