رتبه اول کشوری آذربایجان شرقی در مصرف سیگار و سرطان/ بیماریهای قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در استان
رتبه اول کشوری آذربایجان شرقی در مصرف سیگار و سرطان/ بیماریهای قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در استان

عصر تبریز: معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، بیماریهای قلبی وعروقی را در شرایط حاضر عامل اصلی مرگ ومیر در استان دانست و نسبت به آن هشدار داد. دکتر جعفرصادق تبریزی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه از دو نفر فوتی دراستان یک نفر به علت بیماری قلبی وعروقی است […]

عصر تبریز: معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، بیماریهای قلبی وعروقی را در شرایط حاضر عامل اصلی مرگ ومیر در استان دانست و نسبت به آن هشدار داد.

دکتر جعفرصادق تبریزی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود : متاسفانه از دو نفر فوتی دراستان یک نفر به علت بیماری قلبی وعروقی است و این در حالی است که آذربایجان شرقی در مصرف سیگار رتبه اول کشوری و در سرطان نیز در جایگاه اول قرار دارد.

وی گفت : مصرف لبنیات دراستان نیز بشدت کاهش یافته و به یک سوم نسبت به دو سال گذشته رسیده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کم تحرکی ،اضافه وزن ، مصر ف سیگار، افزایش استفاده بی رویه از روغن و مواد قندی و نمک را از عوامل مهم افزایش بیماریهای قلبی وعروقی دانست و بر کاهش آن و استفاده بیشتر از لبنیات و ورزش تاکید کرد.

دکتر تبریزی از طرح عمومی سازی خدمات غربالگیری بیماری برای اولین بار در کشور در استان خبرداد و گفت : قبلا این کار توسط دولت انجام می گرفت که خوشبختانه بخش خصوصی وارد عمل شده و شیوه زندگی مردم تا هفت سال آینده عوض خواهدشد.

وی اظهار داشت : دراین طرح بصورت خانه به خانه برای افراد بصورت فراگیر پرونده پزشکی تشکیل شده و پس از شناسایی بیماری در صورت نیاز به پزشک متخصص ارجاع و نسبت به مداوا اقدام خواهد شد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز خدمات ارائه شده را بصورت رایگان ذکر کرد و گفت : تا پایان سال تمامی جمعیت شهرهای استان زیر پوشش این طرح قرار خواهند گرفت ودر ملکا ن نیز۲۵ هزار نفر تحت پوشش قرارگرفته و تا چهار ماه آینده این تعداد به ۵۰ هزار نفر خواهد رسید.

شهرستان ملکان با ۱۱۰هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۵۵ کیلومتری تبریزمرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است.