آذربایجان‌شرقی جز استان‌های سبز در حوزه اعتیاد است/ «خدابخش» بی‌شائبه و بی‌دریغ برای رفع مشکلات تلاش کرد
آذربایجان‌شرقی جز استان‌های سبز در حوزه اعتیاد است/ «خدابخش» بی‌شائبه و بی‌دریغ برای رفع مشکلات تلاش کرد
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه استان آذربایجان‌شرقی جز استان‌های سبز در حوزه اعتیاد معرفی شده است، گفت: این بدین معناست که آذربایجان‌شرقی معتاد کمتری دارد.

به گزارش خبرنگار عصر، زهرا ساعی امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به روند تدوین برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی، اظهارکرد: در تدوین برنامه ششم توسعه تمام دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرده‌ایم که در پایان پنج سال، ۲۵ درصد در حوزه اعتیاد، طلاق و سایر آسیب‌های اجتماعی شاهد کاهش آمار باشیم.

وی افزود: در حوزه درمان اعتیاد در ابتدا باید معتادین را شناسایی و جمع‌آوری و بعد بازپروری کرد؛ بحث بعدی توان‌بخشی معتاد است چراکه باید حمایت شوند و به زندگی عادی برگردند؛ باید آموزش‌های مهارتی و شغلی پیدا کنند تا سیکل معیوب بازگشت مجدد آن‌ها به سمت اعتیاد ادامه نیابد.

عوض کمیسیون اجتماعی مجلس، پیشگیری را بهترین راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده و گفت: در بحث مقابله با هر آسیب بهتر است که هزینه‌ها را در پیشگیری از آن صرف کنیم و به تبع این اصل کاربردی بود که برای اولین بار موضوع مبارزه با مواد مخدر در برنامه ششم توسعه مطرح شد. کمیسیون اجتماعی نیز بصورت متناوب با مسوولان امنیتی و انتظامی جلساتی گذاشته و برنامه‌هایی در این خصوص می‌خواهد.

وی، با تأکید بر اینکه استان آذربایجان‌شرقی جز استان‌های سبز در حوزه اعتیاد معرفی شده است، تصریح کرد: این بدین معناست که آذربایجان‌شرقی معتاد کمتری دارد و رتبه‌ی ۲۸‌ام بین سایر استان‌ها را کسب کرده اما باید بیش از این کار و‌ تلاش کرده و همین مقدار معتاد موجود هم درمان شده و به جامعه بازگردانده شوند.

ساعی ادامه داد: توان دولت تا حدی بوده و محدود می‌باشد اما نباید نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را فراموش کرد که به‌عنوان بازوی حمایتی همواره در بحث مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در کنار دولت نقش ایفا می‌کنند. الحمدالله سازمان‌های مردم‌نهاد در موضوع اعتیاد در استان ما نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته و دارند که همین امر سبب شده که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که معتاد متجاهر در تبریز وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود معضل کودکان کار را مورد اشاره قرار داده و گفت: کودکان کار همواره قربانیان فقر و خانواده‌های نابسامان هستند که مهمترین اتفاق گریبان‌گیر این کودکان، بحث محرومیت از تحصیل است. پرورش نسلی سالم، متعد، مسوول و انقلابی باید در دستور کار قرار گیرد و این مساله را کاملا ریشه‌کن کرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، طلاق را از جمله آسیب‌های اجتماعی نوظهور دانست و تصریح کرد: در گذشته دوام و مدت زندگی زوجین طولانی‌تر بود و استحکام بیشتری داشت اما امروز بسیار کوتاه شده؛ فلذا موضوع تقویت و استحکام خانواده برای ما بسیار مهم است و در این جهت فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی تاسیس شده است و مسوولان ذیربط را ملزم می‌کنیم که گزارش داده و کمبود‌ها را برطرف کنند.

ساعی اظهارداشت: اگر بخواهیم ‌آسیب‎ های اجتماعی را رفع کنیم باید از مهد کودک‌ها آغاز کرده و نسل آینده خود را بیمه و ایمن کنیم به تبع آن در کنار دروس تخصصی باید بحث مهارت‌های زندگی در دانشگاه‌ها و مدارس تدریس شوند.

وی با اذعان به اینکه آمار نرخ طلاق در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به دهه‌های گذشته افزایش یافته، گفت: البته نرخ رشد آمار طلاق در کل کلانشهرهای کشور افزایش یافته و باید در این خصوص اهتمام ویژه‌ای داشت.

ساعی یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها بر لزوم استحکام بنیان خانواده تاکید داشته‌اند و حتی فرموده‌اند «اگر خانواده‌ای نباشد، بزرگترین مصلحان هم بیایند نمی‌توانند جامعه را اصلاح کنند» فلذا ما نمایندگان و تک تک مسوولان باید سعی‌مان در جهت تقویت نهاد خانواده باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده قوانینی به تصویب مجلس رسیده است، تصریح کرد: البته شهر تبریز نیز با معضل حاشیه‌نشینی دست و پنجه نرم می‌کند اما ما در مجلس وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری‌ها را نسبت به احیای بافت‌های فرسوده مکلف کرده‌ایم و بانک مرکزی نیز موظف شده که ۲۵ درصد تحصیلات نوسازی دهد.

ساعی با اشاره به بحث احیای دریاچه ارومیه، ابراز داشت: تمام نمایندگان استان از هر فرصتی استفاده کردیم که این معضل را حل کنیم و اخیراً نیز تمام نمایندگان از تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کردیم و دائما از مسوولان ذی‌ربط درخواست توجه ویژه به بحث احیای دریاچه را داریم و به اعتقاد من نه یک عزم ملی بلکه عزمی فرا ملی برای احیای آن لازم است.

وی اذعان کرد: یک سوم از جمعیت کشور متاثر از خشکی دریاچه ارومیه خواهند شد؛ بیکاری، فقر و مهاجرت از جمله نتایج عدم احیای این دریاچه خواهند بود.

ساعی با بیان اینکه «به‌عنوان تنها نماینده زن در حوزه انتخابی تبریز، اسکو و آذرشهر بر خودم واجب دانسته‌ام که به مسائل زنان و خانواده توجه ویژه داشته باشم»، تصریح کرد: یکی از مسائل پر اهمیت در حوزه زنان که از بقیه مهم‌تر است بحث زنان سرپرست خانوار می‌باشد؛ زنانی که به دلایل متعدد از جمله سیاست‌های غلط مختلف و شرایط اقتصادی و  حتی تصادفات و… وارد چرخه تامین معاش خانواده می‌شوند و تنها نهادی که طی سال‌های اخیر از آن‌ها حمایت کرده کمیته امداد و گاهاً بهزیستی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ادامه داد: بنده موضوع توانمندسازی جامع زنان سرپرست خانوار را در مجلس مطرح کردم چراکه آن‌ها می‌توانند به‌عنوان نیروی کار فعال، اقتصاد کشور را متحول کنند.

وی افزود: بنده و جمعی از همکارانم به‌عنوان نمایندگان نسل جوان جامعه، فراکسیون جوانان مجلس را تاسیس کردیم چراکه باید راه را برای جوانان مومن و انقلابی باز کرد و به آن‌ها اعتماد داشت و به تسهیل ازدواج آن‌ها و مواردی همچون اشتغال و تأمین مسکن‌شان توجه کرد.

ساعی تصریح کرد: به‌عنوان فرزند یک جانبازِ شهید، همیشه خواسته‌ام به تمام ایثارگران بخصوص جانبازان و ایثارگران لشکر عاشورا که پدر من نیز توفیق خدمت در آن جمع را داشته، ادای دین کنم و همیشه تلاش کرده‌ام که خدمتگزار باشم.

وی در پایان با اشاره به آخرین روز خدمت استاندار آذربایجان‌شرقی، خاطرنشان کرد: آقای خدابخش طی دوران خدمت‌شان بی‌شائبه و بی‌دریغ برای رفع مشکلات استان‌مان تلاش کردند و آرزوی توفیق روزافزون برای ایشان در سایر مسوولیت‌ها را دارم.

انتهای پیام/م