نماینده مردم ارومیه در مجلس: هیچ کدام از راهکارهای ۲۶ گانه ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون انجام نشده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس: هیچ کدام از راهکارهای ۲۶ گانه ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون انجام نشده است

هیچ کدام از راهکارهای ۲۶ گانه ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون انجام نشده؛ هرچند که این دولت بودجه سنگینی را برای احیای دریاچه در نظرگرفته است. عصر تبریز: عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، گفت: خطر وقوع طوفان های نمکی در […]

هیچ کدام از راهکارهای ۲۶ گانه ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون انجام نشده؛ هرچند که این دولت بودجه سنگینی را برای احیای دریاچه در نظرگرفته است.

IMG_5573

عصر تبریز: عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است، گفت: خطر وقوع طوفان های نمکی در اطراف دریاچه درآینده ای نزدیک وجود دارد.

عابد فتاحی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه، گفت: متاسفانه در حال حاضر ۹۰ تا ۹۵ درصد دریاچه ارومیه فاقد آب است، البته دربرخی نقاط از جمله شمال این دریاچه مقدار کمی آب زرد رنگ وجود دارد که بیشتر شبیه به باتلاق است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه و شخص وزیر نیرو حساسیت خاصی نسبت به احیای این دریاچه داشته و لازم است که اززحمات وزارت نیرو در جهت تغییر شرایط دریاچه ارومیه تقدیر و تشکر کرد اما به طور حتم هیچ کدام از راهکارهای ۲۶ گانه ازسوی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکنون انجام نشده؛ هرچند که این دولت بودجه سنگینی را برای احیای دریاچه در نظرگرفته است.

وی با بیان اینکه بالغ بر هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه در نظرگرفته شده است، تاکید کرد: این درحالی است که تاکنون ازاین مبلغ ریالی به احیای دریاچه اختصاص پیدا نکرده است، همچنین باید تاکید کرد که هیچ کدام از پیشنهادات برای احیای دریاچه ارومیه قابل اجرا نیست، از این رو با در نظرگرفتن ۹۵ درصد خشکی این دریاچه حتی احتمال طوفان های نمکی نیز درآینده ای نزدیک وجود دارد.

فتاحی با بیان اینکه حداقل ۸ تا ۱۲ سال برای بازگشت مجدد آب به دریاچه ارومیه زمان لازم است، گفت: البته احیاء به معنای بازگشت شرایط دریاچه به حالت اول نیست، بلکه به این منظور است که مقدار کمی آب در این دریاچه جریان پیدا کند؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که بهترین راهکار برای تامین آب دریاچه ارومیه استفاده از آب رودخانه های اطراف این دریاچه است.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی د مجلس شورای اسلامی، افزود: افزایش ورود آب به دریاچه ارومیه زمانی  امکان پذیر خواهد بود که حقابه ازتمام رودخانه های اطراف تامین شود، همچنین مصرف آب در اطراف دریاچه باید کاهش پیدا کرده و از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود؛ هرچند که باید برای رفع این مشکل به دنبال روش‌های مدرن امروزی از جمله باروری ابرها بود.