توفان ربطی به زلزله ندارد
توفان ربطی به زلزله ندارد

عصر تبریز: شایعه همزمانی توفان و زلزله، ‌شایعه‌ای بود که ‌ساعاتی بعد از توفان تهران، ‌در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، ‌دست به دست می‌چرخید و خبر از اعلام رسمی وقوع زلزله اصلی تهران در نیمه‌شب سه‌شنبه می‌داد. اما وقوع دو زلزله کوچک در طالقان و فیروزکوه همزمان با توفان، ‌شایعه مرتبط بودن زلزله و توفان […]

عصر تبریز: شایعه همزمانی توفان و زلزله، ‌شایعه‌ای بود که ‌ساعاتی بعد از توفان تهران، ‌در شبکه‌های اجتماعی و مجازی، ‌دست به دست می‌چرخید و خبر از اعلام رسمی وقوع زلزله اصلی تهران در نیمه‌شب سه‌شنبه می‌داد.

اما وقوع دو زلزله کوچک در طالقان و فیروزکوه همزمان با توفان، ‌شایعه مرتبط بودن زلزله و توفان را قوت بخشید. اما احمد صادقی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ، از بی‌ربط بودن این ارتباط سخن گفت: از لحاظ علمی ثابت نشده که همراه با توفان زلزله هم داشته باشیم، این همه در زاهدان توفان داشتیم، اما هیچ موقع زلزله نداشتیم. همیشه گفته شده زلزله قابل پیش‌بینی نیست، نمی‌شود ساعتش را گفت، ‌کسی هم نمی‌تواند خلافش را ثابت کند که زلزله نمی‌آید. همانقدر که پیش‌بینی وقوع دقیقش غیرعلمی است، پیش‌بینی به وقوع نپیوستنش هم غیرعلمی است. تهران روی گسل قرار دارد، هر ١۵٠ تا٢٠٠ سال فعالیت بالایی داشته، بحث زلزله باید برای مسوولان و شهروندان تکرار شود تا آمادگی مقابله با آن ایجاد شود، اما همزمانی توفان گردو غبار با زلزله بحثی غیرعلمی ست.