هزینه‌ های احسان اموات صرف نیازهای ضروری مردم شود
هزینه‌ های احسان اموات صرف نیازهای ضروری مردم شود
اردبیل - امام جمعه اردبیل بر خودداری از تشریفات و هزینه‌ های اضافی در مراسم ختم تاکید کرد و گفت: هزینه‌ های احسان اموات صرف نیازهای ضروری مردم شود.

به گزارش عصرتبریز، آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار با بانیان فرهنگ‌سازی هزینه مراسم ختم و فوت در امور خیرخواهانه در اردبیل اظهار داشت: متاسفانه آداب و رسومی در مراسم ختم درگذشتگان انجام می‌شود که در این آداب و مراسم هزینه‌های هنگفتی برای احسان اموات صرف می‌شود که این رسم دیرینه مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه نیاز است از تشریفات و هزینه‌های اضافی در مراسم اموات خودداری شود، افزود: انتظار می‌رود فرمانداران، شهرداران، بخشداران، شوراها، دهیاران،‌ معتمدین، روحانیون و ائمه جماعت و ریش‌سفیدان در این امر پیشگام شده و صرف هزینه‌های مراسم‌های فوت و درگذشتگان در امور خیرخواهانه را ترویج و تبیین کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل تصریح کرد: در بسیاری از مراسم احسان اموات و درگذشتگان شاهد ریخت و پاش‌های نامتعارف هستیم که این امر تاثیری ندارد و اگر هزینه این امور در کارهای خیر هزینه شود بی‌شک تاثیرگذاری دوچندانی خواهد داشت.

آیت الله عاملی گفت: متاسفانه هزینه احسان‌ برای اموات آنچنان اضافه شده است که این امر آسیب‌های اجتماعی و بدهکاری را به دنبال داشته که نیاز است تا فرهنگ‌سازی شود تا نخست از تشریفات و هزینه‌های اضافی در احسان اموات جلوگیری شود و ثانیا اگر کسانی توانایی و قدرت مالی دارند هزینه این مراسم‌ها را در کارهای خیر و اجتماعی هزینه کنند.

وی با اشاره به اینکه موسسه‌ای در استان اردبیل راه‌اندازی شده است که خوشبختانه با راه‌اندازی این مجموعه بسیاری از روستاها و برخی محلات اردبیل از تشریفات و هزینه‌های اضافی در احسان اموات خودداریکرده‌اند تصریح کرد: حتی در برخی از روستاهای استان دیگر شاهد برگزاری احسان اموات نیستیم بلکه هزینه این امر در عمران و آبادانی روستاها و منطقه هزینه می‌شود که اقدام بسیار خوبی است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بنده به نوبه خود از بانیان این کار فرهنگی کمال تشکر و قدردانی را دارم و از معتمدان و ریش‌سفیدان و فرمانداران و بخشداران تقاضا دارم نسبت به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آیت الله عاملی خاطرنشان کرد: اگر هزینه احسان اموات در نیازهای ضروری مردم به ویژه عمران و آبادانی مناطق هزینه شود بی‌شک تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و باید این امر به صورت همه‌جانبه ترویج شود.