پارادوکس تلخ در ورزقان/ شهرستانی غنی اما محروم
پارادوکس تلخ در ورزقان/ شهرستانی غنی اما محروم
ورزقان - شهرستان ورزقان با معدن مس به شهرت رسیده است اما این شهرستان با وجود منابع سرشار که بعضی کشور ها در حسرت این منابع هستند در لیست مناطق محروم کشور قرار دارد.

عصرتبربز – امیررضا آزاده: شهرستان ورزقان به دلیل داشتن معدن های متعدد مس، طلا و سنگ آهن یکی از مناطق زرخیز ایران محسوب می شود و خود را از دیگر شهرهای استان آذربایجان شرقی متمایز می‌کند. این شهرستان با معدن مس به شهرت رسیده است، در حالیکه شهرستان ورزقان معادن مهم زیادی در دل خود دارد اما فقط ۱۲ معدن آن به ثبت رسیده است.

ذخیره معادن مس ورزقان ۸۹۰ میلیون تن و ذخیره معادن طلا هم۲میلیون ۱۷۵ هزار تن برآورد شده است ولی همچنان در لیست شهرهای محروم کشور قرار داد و با محرومیت های زیادی دسته پنجه نرم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص معادن مس و طلا در آذربایجان گفته است: معادن مس و طلا در ورزقان مجموعه مهمی برای استان است اما باید با حمایت صنعتگران استان تکنولوژی تولید و ذوب مس در آذربایجان فراهم شود تا از ارسال آن به کرمان و خارج کشور جلوگیری شود.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی نیز چندی پیش در نشست کارگروه معدنی استان گفته بود: در صورتی که تا یک ماه آینده، ساز و کار لازم برای انتقال حساب های مالی مس سونگون به استان منتقل نشود از حمل کنسانتره مس به دیگر استان ها جلوگیری خواهد شد.

او همچنین با اعلام اینکه حجم گردش مالی این شرکت سالانه بیش از ۲ هزار ۳۰۰میلیارد تومان است، گفته: و باید استان از این میزان گردش مالی و مالیات بهره مند شود.

علیزاده نماینده مردم ورزقان در مجلس معتقد است: با تکمیل طرح های توسعه مس سونگون و طلا در وزرقان ضمن رونق اشتغال، کمک زیادی به توسعه استانی می شود و درآمد این مجتمع در آذربایجان شرقی حفظ می شود اما با اینکه ورزقان که معادنی را با حجمی انبوه در خود جای داده، متاسفانه در سایه بی تدبیری های مسئولین گذشته آنطور که باید دیده نشده است و ما در سالیان قبل شاهد تخلیه سکنه این منطقه بودیم.

شهروندان ورزقانی می گویند: این شهرستان از داشتن امکانات رفاهی اولیه مانند آمفی تئاتر، استخر، سوئیت و … محروم است و اگر صنعت مس در ورزقان نبود شاید از شرایط کنونی نیز محروم تر بود چرا که راه های مواصلاتی با تامین هزینه مس تاسیس و آسفالت شده است و این بی مهری بزرگی در حق مردم شهرستانی است که پتانسیل زیادی دارد و حتی می‌تواند با مراکز گردشگری، منابع خدادادی و باغات و… به توسعه استان و در نهایت به پیشرفت کشور کمک کند.

بنابه گفته عبادی مدیر کمیته امداد ورزقان، در این شهرستان ۱۱۳ روستا و ۴ دهستان وجود دارد که همگی آنها با ضریب بالای ۷ دچار محرومیت(فقر) هستند و با توجه به تعداد معلولین که معمولا باید تحت پوشش بهزیستی باشند کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها ۸ درصد از این شهرستان را تحت پوشش خود دارد.

ورزقان یکبار در ۲۱ مرداد ۹۱ زلزله بسیار وحشناکی را تجربه کرد که با وجود حمایت های همه جانبه مردم ولی متاسفانه هنوز هم جای زخم های زلزله بر پیکر این شهرستان دیده می شود، شاید زلزله اتفاقی وحشتناکی برای این شهر بود ولی در عین حال می توانست فرصتی برای بازسازی باشد، بسیار مدرن تر از قبل شود.

در سفری که وزیر صنعت، معدن و تجارت به ورزقان داشت، علیزاده نمایده ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با زبان گلایه خطاب به استاندار جدید گفت: ورزقان با وجود منابع سرشار که بعضی کشور ها در حسرت این منابع هستند در لیست مناطق محروم کشور قرار دارد و مردم این شهرستان از داشتن برخی امکانات رفاهی رنج می برند.

اتفاق جالبی که در این سفر افتاد، این بود که شهروندان شهرستان ورزقان در حاشیه مراسم کلنگ زنی مرکز صنعتی و تخصصی مس ورزقان با خنده و زبان کنایه خطاب به وزیر صمت گفتند: این بار چهارمی است که اینجا کلنگ زنی می شود و هنوز هم جای کلنگ زنی دارد که با خنده ی وزیر همراه شد.

«بالاخره حساب‌های مس سونگون به آذربایجان انتقال می‌یابد». این خبری بود که روز گذشته به نقل از استاندار در رسانه های محلی منتشر شد. خبری امیدوار کننده برای اهالی ورزقان.

رسانه های محلی در این خصوص نوشتند: استاندار آذربایجان‌شرقی از توافق هفت ماده‌ای برای انتقال حساب‌های پیمانکاران شرکت مس آذربایجان به استان خبر داده و گفته: به مرور حساب‌های پیمانکاران شرکت مس به استان منتقل می‌شود و یک درصدی که معادن مالیات را به مجموعه استان خواهد داد تا برای زیرساخت‌ها و آلودگی هوا استفاده ‌می‌شود.

شهر ورزقان یکی از شهر های مهم از لحاظ مواد معدنی برای استان و کشور به حساب می آید که در ۷۸ کیلو متری شمال تبریز واقع شده است و در آخرین سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ این شهر جمعیتی بالغ بر ۵۲،۶۵۰ نفر را در خود جای داده است.