تنها راه نجات کشور، اعتماد به جوانان است
تنها راه نجات کشور، اعتماد به جوانان است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: تنها راه نجات کشور، اعتماد به جوانان و سپردن کارها به جوانان است البته این به معنای از یاد بردن پیران و باتجربه‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار عصر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه تبریز با اشاره به برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ و تشکر از مواضع محمدجواد ظریف در این کنفرانس، اظهار کرد: وزیر محترم خارجه کشورمان نیز در این کنفرانس حضور داشت و انصافاً مواضعی که اتخاذ کرد قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه ۳۰ رئیس دولت، ۸۰ وزیر خارجه و ۸۰ وزیر دفاع در کنفرانس مونیخ حضور داشتند، افزود: از جمله موارد مهمی که وزیر خارجه ایران در این کنفرانس به آن پرداخت، دفاع از حقوق بازدارندگی دفاعی کشور با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل، اشاره به مستقل بودن سیستم قضایی کشور، اشاره به سکوت مدعیان حقوق بشر جهان در مورد قتل خاشقجی [روزنامه‌نگار منتقد و میانه‌رو سعودی] و لزوم پاسخگویی کشورهای اروپایی در مورد حمایت همه جانبه‌شان از رژیم بعث عراق در هنگام جنگ با ایران بود.

امام جمعه تبریز گفت: خوشبختانه می‌بینیم که تلاش‌های نظام سلطه برای ایجاد دو دستگی میان اروپائیان در قبال ایران و به انزوا کشیدن ایران در عرصه بین‌المللی با شکست مواجه شده است.

وی یادآور شد: ای کاش در زمان مذاکرات «برجام» نیز تمامی مواضع مسوولان بین‌المللی و دیپلمات‌هایمان اینگونه بود تا مشکلات کنونی جامعه پیش نمی‌آمد.

آل هاشم در بخش دیگری از سخنانش، بیانیه مقام معظم رهبری برای گام دوم انقلاب را مورد اشاره قرار داد و گفت: در دیدار روز ۲۹ بهمن مردم آذربایجان با رهبری، رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که مردم تبریز و آذربایجان همچون برهه‌های گذشته، بار دیگر و این بار باید در راستای تحقق بخشیدن به گام‌های بیانیه گام دوم پیشتاز و پیشگام باشند.

وی ادامه داد: به مردم قهرمان آذربایجان و تبریز آفرین می‌گویم چراکه مسوولان و اساتید دانشگاه صنعتی سهند در طوماری که برای بنده ارسال کرده‌اند، برای اجرای اوامر و بیانیه مقام معظم رهبری اعلام آمادگی کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه بیانیه اخیر مقام معظم رهبری بیانیه‌ای «راهبردی» و «تاریخ‌ساز» در آغاز گام دوم انقلاب است، تصریح کرد: نگاه واقع‌بینانه به نقاط ضعف و قوت چهل ساله از جمله نکات نهفته در این بیانیه است. همچنین امید به آینده روح و مرز این بیانیه است.

آل هاشم یادآور شد: رهبری در این بیانیه ۱۸ مرتبه به علم و پیشرفت‌های علمی و ۲۰ دفعه با کلیدواژه‌های قدرت، اختیار و امنیت به پیشرفت‌های دفاعی و نظامی پس از انقلاب اشاره فرموده‌اند.

خطیب جمعه تبریز در ادامه اشاره به نکات مهم بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه انقلاب اسلامی را نه متعلق به ایران بلکه انقلابی با شعارهای جهانی مطرح نموده و به قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران اشاره داشته‌اند.

وی افرود: در خصوص نقاط ضعف و کاستی‌های چهل ساله انقلاب، برخلاف آن‌هایی که در ریشه‌یابی ضعف‌ها و خطاها به جای توجه به اصول انقلاب، مشی دور شدن از انقلاب یافتند، در بیانیه گام دوم معظم‌له نگاهی منطقی، منصفانه و توأم با ریشه‌یابی دارند و ریشه دلسردی‌ها را دوری از اسلام بیان کرده‌اند.

آل هاشم تصریح کرد: تبدیل ایران به یک ابر قدرت و ابر تمدن نوین اسلامی که واجد خصوصیات اخلاقی، سیاسی و اجتماعیی ویژه‌ای در سطح دنیا است از دیگر نکات مهم این بیانیه می‌باشد.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی این بیانیه [بیانیه گام دوم] جوانان هستند، خاطرنشان کرد: علت آن بخاطر اعتماد به جوانان، نیروی رهایی بخش جوانی، خلاقیت در جوانان و برجستگی عنصر انقلابی‌گری در جوانان است. جوانان نیروهای پیشران جامعه بوده و ما باید به آن‌ها اعتماد کنیم چراکه اهل ریسک هستند کمااینکه در اول انقلاب نیز بسیاری از جوانان مسؤولیت‌های مهمی داشتند.

امام جمعه تبریز خطاب به مسوولان گفت: تنها راه نجات کشور، اعتماد به جوانان و سپردن کارها به جوانان است البته این به معنای از یاد بردن پیران و باتجربه‌ها نیست.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم آذربایجان‌شرقی، یادآوری کرد: رهبر انقلاب بر بصیرت مردم تبریز و آذربایجان بسیار تاکید داشتند چراکه این مردم زمان‌شناس بوده و با حرکت‌شان در ۲۹ بهمن ۵۶ سبب سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از خطبه‌ها، سفر ولیعهد سعودی به پاکستان و برخی کشورهای منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی دیگر از مسائل هفته جاری در عرصه منطقه‌ای سفر ولیعهد سعودی به پاکستان، هند و سایر کشورهای شرق آسیا بود این درحالی‌ست که مردم این کشورها در اعتراض به سفر وی تظاهرات برپا کردند.

وی افزود: از دلایل عمده اعتراض مردمی به سفر ولیعهد سعودی، اتهام قتل فجیع جمال خاشقجی و همینطور تجاوز جنگنده‌های سعودی به مردم بیگناه یمن و کشتار زنان و کودکان است.

خطیب جمعه تبریز اظهارداشت: از دلایل عمده این سفر، زمینه‌سازی خروج عربستان از انزوای منطقه‌ای است اما واقعیت این است که سعودی و ولیعهد آن، طی ماه‌های اخیر بخاطر قتل خاشقجی حتی از سوی حامیان خود و افکار عمومی کشورهای اروپایی تحت فشار شدیدی بوده و درصدد است با این‌چنین سفرها فشار را با نزدیک شدن به کشورهایی مانند چین و هند کم کند و زمینه خروج از انزوا را فراهم کند.

آل هاشم گفت: در تظاهرات مردمی و خودجوش علیه سفر وی که معترضان با در دست‌داشتن تصاویری، حمایت عربستان از تروریسم و افراطی‌گری را برملا می‌کردند نشان می‌دهد که اهداف شخصی ولیعهد سعودی در نزد افکار عمومی از قبل این سفرها تامین نخواهد شد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در ادامه خطاب به ولیعهد سعودی متذکر شد: ای ولیعهد سعودی بدان که نه تنها در پاکستان، نه تنها در هند، مالزی و اندونزی بلکه در سایر کشورها نیز مردم غیرتمند دنیا دیگر به توطئه‌های شما آشنا هستند و در برابر خیانت‌های شما ساکت نخواهند شد.

وی در پایان با تبریک فرا رسیدن روز مهندس، گفت: از کلیه مهندسین کشور که در هر تخصص و گرایش به عنوان مهندس خدمت می‌کنند تشکر کرده و برای همه آن‌ها آروزی توفیق خدمت بیشتر برای جامعه دارم.