کیف پول الکترونیکی یکپارچه شهرداری تبریز راه اندازی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود
کیف پول الکترونیکی یکپارچه شهرداری تبریز راه اندازی می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شود
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز از راه اندازی کیف پول الکترونیکی در شهر تبریز خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، احمد فیضی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تبریز با اعلام خبر راه اندازی پرداخت الکترونیک و یا پول خرد الکترونیک در شهرداری تبریز توضیح داد: پرداخت های الکترونیکی در قالب طرح کیف پول الکترونکی به پرداخت هایی گفته می شود که از بستر و ابزارهای فناوری اطلاعات و الکترونیکی مثل اینترنت بانک، تلفن بانک و از طریق اپلکیشن های نصب شده برروی تلفن های همراه با استفاده از QR کد انجام می شود که هیچ نیازی به تجهیزات سخت افزاری جهت نصب در محل پرداخت ها نداشته و باعث کاهش چشمگیری در هزینه های شهری خواهد داشت.

فیضی ادامه داد: در زندگی روزمره خود با انواع کارت های اعتباری و خرید جهت دریافت خدمات از جمله اتوبوس ، مترو، کتابخانه ها ،سینماها ،شهربازی ها،پارکومترها و پارکینگ ها و کلا در هر جایی که یک شهروند نیاز به پرداخت پول خرد دارد می توان از پول خرد الکترونیکی که تنها نیازمند یک تلفن همراه هوشمند در شهروند و نصب یک QR کد در محل است از آن استفاده کرد. پرداخت الکترونیک جایگزینی جدید برای کارت اعتباری است.

مدیرعامل سازمان فناوری در این خصوص افزود: در این طرح دیگر نیازی به صدور کارت اعتباری نیست و تمامی پرداخت ها از طریق اپلکیشن و حساب مجازی هر فرد صورت می گیرد و کار کرد آن نیز بسیار آسان و بدون هرگونه اتلاف وقتی صورت گرفته و بدین صورت است که به طور مثال یک شهروند زمانی که میخواهد سوار مترو شود به جای ارایه بلیط کاغذی یا کارت اعتباری مترو، تلفن همراه خود را به طرف QR کد گرفته و عملیات پرداخت بصورت خودکار انجام می شود. با این توضیح که در امتداد پول خرد الکترونیکی اصطلاحات یا تعاریفی مثل کیف پول خرد الکترونیکی مطرح می شوند. کیف پولی که بی نیاز به کارت اعتباری است و به نوعی کیف پول مجازی به شمار میرود و از جمله موارد کاربردی کیف پول خرد الکترونیکی می توان در تمامی حوزه حمل و نقل عمومی ( اتوبوس، تاکسی، مترو )، پارکینگ های شهری، پارکومتر، شهرهای بازی، نانوایی ها، سینما ها، پارک ها، سالن های تئاتر و …. نام برد.

فیضی در مورد مزایای این طرح گفت: قطعاً استفاده از پرداخت الکترونیک مزایای بسیاری خواهد داشت، فارغ از تمامی قابلیت ها، قبلا هر شهروندی جهت دریافت خدمات حمل ونقل در اتوبوسرانی ، پارکینگ ها، پارکومتر و مکان های مختلف دیگر بایستی کارت بلیت تهیه می کردند و انبوه زیادی از کارت های بانکی که این کارت ها باعث سردگمی و گاهاً مشکلات دیگر برای شهروندان پیش می آمد، حال با روی کار آمدن پرداخت الکترونیکی شما می توانید تمامی خدمات مبتنی بر کارت بلیت و پول خرد را بدون نیاز به حتی یک کارت و تنها از طریق اپلکیشن و از طریق تلفن همراه خود انجام دهید.

وی افزود: کیف پول الکترونیکی جایگزین تمامی کارت های شما در قالب برنامه پرداختی می باشد. تمامی شهروندان می توانند با تلفن همراهی که روزانه از آن استفاده می کنند از قابلیت های کیف پول خرد الکترونیکی نیز بهره مند شوند و دیگر نیاز به خرید کارت های مختلف پرداختی برای خدمات شهر و شهروندی نخواهند داشت.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز در مورد عملکرد شهرداری در این حوزه گفت: سازمان فناوری از بدو تاسیس بدنبال پیاده سازی ساز و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی جوانب کاری شهرداری بوده و این امر نیز مستثنی از دیگر موضوعات نیست و همزمان با راه اندازی کیف پول خرد الکترونیکی، موضوع پیاده سازی در ناوگان تاکسیرانی، قطارشهری، مترو و پارک های شهری تبریز در دستور کار سازمان قرار داشته و همچنین فاز اول این طرح در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری تبریز در هر دو بخش کارت اعتباری و پرداخت الکترونیکی باQR کد قابل استفاده خواهد بود. در حال حاضر طبق برنامه هایی که سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت کاربرد این طرح دارد می توان به پیاده سازی آن در اتوبوسرانی، مترو، تاکسی، موزه های تبریز، پارکینگ های شهرداری، پارکومتر و دوچرخه های هوشمند تبریز اشاره کرد.