امام جمعه تبریز: بعید نیست فاجعه منا تعمدی باشد
امام جمعه تبریز: بعید نیست فاجعه منا تعمدی باشد
امام جمعه تبریز گفت: از سعودی‌ها بعید نیست همانطور که در یمن، سوریه و عراق جنایت می‌کنند در فاجعه منا نیز به دستور آمریکا توطئه‌ای در کار باشد.

به گزارش عصرتبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری ظهر امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه تبریز که در مصلای اعظم حضرت امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، اظهار داشت: فاجعه بزرگ در سرزمین منا برای میهمانان خانه خدای متعال اتفاق افتاد و قلب تمام مسلمانان جهان را جریحه‌دار کرد و به واسطه این فاجعه عید قربان و عید غدیرخم به عزا تبدیل شد.

خطیب جمعه تبریز افزود: فاجعه منا مصیبت بسیار بزرگی بود که متوجه جهان اسلام شد و معلوم شد که بی‌کفایتی و سوءمدیریت موسم حج از طرف رژیم آل‌سعود اصلی‌ترین عامل وقوع این حادثه بود و خداوند متعال حرمین شریفین را از دست این خاندان جنایتکار نجات بدهد.

وی با اشاره به حوادث تلخ اتفاق افتاده برای حجاج در منا و مکه در سال‌های گذشته بیان کرد: از جمله این حوادث، آتش‌سوزی چادر حاجی‌ها، شهید چند صد نفر از حاجی‌های ایرانی توسط دژخیمان سعودی، فرو ریختن پل‌ها و امسال هم سقوط جرثقیل و فاجعه دردناک و بی‌سابقه منا در عید قربان بود که همه را ناراحت و جهان اسلام را داغدار کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: همه ساله ۷۰ هزار پلیس و نیروی امنیتی مسئول حفظ جان حجاج بودند که امسال اکثر این نیروها جهت کشت و کشتار مسلمانان به یمن اعزام شده‌اند و امسال تنها ۲۰ هزار نفر از جان و مال حجاج بیت‌الله‌الحرام محافظت می‌کرد.

آیت‌الله مجتهد شبستری گفت: بی‌تفاوتی مسئولان سعودی و تعلل در امداد و کمک‌رسانی به همراه سوءمدیریت منجر به وقوع و شیوع حوادث مکه شد.

وی تبیین کرد: دولت‌های غربی که با ریال‌های سعودی سر و کار دارند و دولت سعودی به آنها حق‌‌السکوت می‌دهد از کنار این فاجعه گذشتند، اما کشورهایی هم که عکس‌العمل نشان داده‌اند باید بدانند تنها محکوم کردن و تسلیت گفتن کافی نیست و باید فکر اساسی برای مراسم حج کنند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) توضیح داد: ما شدیداً این بی‌کفایتی و سوء‌مدیریت آل‌سعود را اعلام کرده و این جنایات را محکوم می‌کنیم و از سازمان کنفرانس اسلامی می‌خواهیم تا هرچه زودتر برای اداره حرمین شریفین فکر اساسی کنند تا نسبت به اداره حرمین شریفین اقدام کنند، چراکه مکه متعلق به همه مسلمانان جهان است.

خطیب جمعه تبریز با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران اسلامی، اظهار داشت: البته بی‌کفایتی رژیم‌سعودی مسلم است، اما بعید نیست تنها بی‌کفایتی باشد و باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

وی افزود: از سعودی‌ها بعید نیست همانطور که در یمن، سوریه و عراق جنایت می‌کنند تعمدی در کار باشد و به دستور آمریکا توطئه‌ای در کار باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بار دیگر به جان باختن هزاران نفر از حجاج و چند صد نفر از کشورمان در حادثه تأسف بار و خونین منا اشاره کرد و گفت: در این حادثه تعلل رژیم‌سعودی، کم بودن مأموران حفاظت و بی‌اعتنایی آنان در نجات مجروحان محسوس است.

آیت‌الله مجتهدشبستری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایران اسلامی اهل ظلم نیست، اما ظلم و ستم هیچ‌کس را نیز قبول نمی‌کند، بنابراین به حقوق هیچ یک از انسان‌ها و ملت‌ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان دست درازی نمی‌کند، اما اگر کسی بخواهد به حق ملت و کشور ایران دست‌درازی کند، با او برخورد محکمی می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر چنانچه رژیم‌ سعودی نسبت به حقوق حجاج بی‌اعتنایی‌ها را ادامه داده و موجب تضعیف حقوق آنان شو،د دیگر ساکت نخواهیم نشست، خاطرنشان کرد: شهامت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس بر دنیا نمایان شد و اگر ملت ایران را نشناخته‌اید، بشناسید و بدانید عکس‌العمل ایران نسبت به بی‌احترامی‌ها خشن و سخت خواهد بود.

آیت‌الله مجتهدشبستری خطاب به مقام عظمای ولایت گفت: مردم آذربایجان علاوه بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای نتیجه‌گیری فاجعه منا با حضور کشورهای اسلامی، برای اقدامات جهادی به هر نحوی که معظم‌له صلاح بدانید را اعلام می‌کنند.

امام جمعه تبریز یاد مداح اهل بیت سیدرضا جلالی از تبریز و سایر جان‌باختگان کشورمان در فاجعه منا را گرامی داشت.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه با تبریک عید سعید غدیرخم، امامت و ولایت را رمز بقای حکومت اسلامی برشمرد و گفت: غدیر یک واقعه تاریخی و اعتقادی است و این روز تبعیت از ولایت فقیه است

امام‌ جمعه تبریز با بیان اینکه شیعیان همواره رهرو و حامی ولایت‌فقیه هستند و باید تفکر غدیری و علوی در نهاد مردم جاری شود، افزود: باید قدردان نعمت ولایت امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار و در ادامه ولایت فقیه باشیم.

آیت‌الله مجتهدشبستری تصریح کرد: تنها با شعار و نام بردن از رهبری کافی نیست، بلکه در کنار آن تبعیت عملی نیز لازم است.

وی با بیان اینکه وجود ماهواره در خانه‌ها، ربا در بازار  و بی‌حجابی در جامعه شیعه مولای متقیان سنخیتی ندارد، گفت: وضع جامعه اسلامی شیعه باید در مقام عمل و ظواهر در دانشگاه، بازار، خانه باید با آرمان‌های امیر المومنین(ع) مطابقت داشته باشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به هفته نیروی انتظامی،حفظ امنیت اسلامی در محیط جامعه را اساسی‌ترین کار این نیرو دانست و افزود: نعمت امنیت از مهم‌ترین نعمت‌های الهی است که در پرتو آن آرامش ایجاد می‌شود که این وظیفه خطیر اکنون بر عهده نیروی انتظامی است.

آیت‌الله مجتهدشبستری در پایان احترام به سالمندان و توجه به آنان را در جامعه به ویژه توسط والدین ضروری دانست.