قانون ممنوعیت ساخت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎وساز در حریم رودخانه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها ضمانت اجرایی دارد
قانون ممنوعیت ساخت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎وساز در حریم رودخانه‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها ضمانت اجرایی دارد
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به تخلفات صورت گرفته در عرصه صدور مجوز برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، دستگاه های نظارتی باید به این پرونده ها ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند.

به گزارش عصرتبریز، قلی الله قلی‌زاده عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عدم اجرای قانون ممانعت از ساخت‌و‌ساز در حریم رودخانه ها، گفت: ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها نشان دهنده آن است که دستگاه ها در اجرای قانون تخلف کرده اند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و بخش هوراند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه برخی دستگاه ها در اجرای قانون اهمال و سهل‌انگاری کرده اند و این مسئله موجب ساخت وساز گسترده در مسیر رودخانه ها شده است، البته گاهی اوقات موضوعاتی به گوش می رسد که در این رابطه تخلفات مالی گسترده ای صورت گرفته است.

وی گفت: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب، وزارت نیرو مکلف به ساماندهی حریم و بستر رودخانه ها است و در صورت ساخت و ساز غیرمجاز این وزارتخانه باید در جهت برخورد با متخلفان اقدام کند.

قلی‌زاده تصریح کرد: همچنین در محدوده شهری، شهرداری ها باید با ساخت و ساز غیرمجاز در حریم رودخانه ها برخورد کنند، اما متأسفانه طبق مشاهدات و گزارش ها، دستگاه های مربوطه به وظایف قانونی خود عمل نکرده اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: با توجه به تخلفات صورت گرفته در عرصه صدور مجوز برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، دستگاه های نظارتی از جمله دستگاه قضا، سازمان بازرسی و مجلس باید به این پرونده ها ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند.

وی با اشاره به موضوعات مطروحه درباره نبود ضمانت اجرایی برای قانون ممنوعیت ساخت و ساز در حریم رودخانه ها، گفت: تمام قوانین ما دارای ضمانت اجرایی هستند و دولت نیز مکلف به تدوین آیین نامه اجرای قانون برای تقویت ضمانت اجرایی است، از طرف دیگر دستگاه قضا نیز باید به عدم اجرای قوانین ورود کرده و متخلفان برخورد کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: به نظر من دولت برای جلوگیری از بروز بحران های دوباره، باید برنامه ریزی کلانی را برای ساماندهی حریم رودخانه ها انجام دهد تا در آینده با وقوع سیل شاهد افزایش خسارت مالی و جانی نباشیم.