خسارت ۶۵۴ میلیارد تومانی سرمازدگی دیررس به باغات آذربایجان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شرقی
خسارت ۶۵۴ میلیارد تومانی سرمازدگی دیررس به باغات آذربایجان‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شرقی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی میزان خسارت سرمازدگی دیررس بهاره به باغات این استان را ۶۵۴ میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش عصرتبریز، اکبر فتحی – رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی – با اشاره به میزان برآورد خسارت‌های سرمازدگی دیررس بهاره در باغات استان آذربایجان شرقی گفت: میزان خسارت‌های پیش بینی شده تا شب گذشته، ۳۰۰ میلیارد تومان برای باغات هسته دار شامل زردآلو، گوجه سبز و بادام و گردو در شهرستان‌های ۱۰ گانه بود، اما شب گذشته به دلیل افت دما تا منفی ۷ درجه در برخی شهر‌های دیگر میزان خسارت افزایش پیدا کرد، شب گذشته ۱۷ استان شامل افت دما شدند بنابراین میزان خسارت‌ها تا این لحظه ۶۵۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: اقداماتی که در تمام کشور‌های توسعه یافته انجام می‌شود در بیشتر باغات استان ما هم انجام می‌شود، به ویژه در باغ‌های میانه و اهر هم اکنون این اقدامات در حال انجام است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی همچنین با تقدیر از اطلاع رسانی به موقع سازمان هواشناسی تصریح کرد: ما نیز از طرق مختلف اطلاعات هواشناسی را به اطلاع کشاورزان رسانده ایم و کارشناسان پهنه سازمان نیز از طریق سامانه در جریان امر قرار گرفته اند و آن‌ها نیز خانه به خانه به اطلاع کشاورزان رسانده اند، علاوه بر آن سازمان کشاورزی نیز از طریق سامانه خودشان اطلاع رسانی را انجام داده اند.

فتحی در بخش دیگری با بیان اینکه کم‌ترین خسارت سرمازدگی در بخش زراعت و بیشترین خسارت در باغات اتفاق افتاده است، عنوان کرد: اگر باغات در محل‌ها و شیب‌های مناسب کشت شود، از سرمازدگی دیررس بهاری مصون خواهد بود، علاوه بر آن اگر باغ به سیستم نوین آبیاری مجهز شود، میزان سرمازدگی را کاهش می‌دهد.

وی استفاده از اقلام مناسب را از دیگر راهکار‌های کاهش خسارت‌ها دانست و ابراز داشت: درختان گردو در شهرستان‌های کلیبر، هوراند، مراغه از بین رفته و کشاورزان تا ۲ سال نخواهند توانست محصولی برداشت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان در ادامه عنوان کرد: امسال تسهیلاتی در زمینه باغبانی پرداخت می‌شود و در موضوع اصلاح داخل باغات و توسعه باغات جدید، اعتباراتی پیش بینی شده است.

فتحی با بیان راهکار‌های کاهش خسارات عنوان کرد: اقداماتی در این مدت صورت گرفت و اطلاع رسانی به موقع انجام شد، استفاده از بخاری‌های باغی، سوزاندن بقایای گیاهی، سوزاندن لاستیک و پوشش نایلونی در استان ما انجام می‌شود، اما ۲ نوع سرمازدگی داریم اگر سرمازدگی تشعشعی باشد این اقدامات کارساز خواهد بود، اما در سرمازدگی جبهه‌ای که ماندگاری بیشتری دارد، کارآیی این اقدامات پایین می‌آید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پرداخت حق بیمه کشاورزی مدرن با غیرمدرن متفاوت است، تصریح کرد: یکی از کارکرد‌های بیمه، کاهش ریسک فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است، به عنوان مثال در آنفلوآنزای مرغی، با تزریق واکسن، مصونیت ایجاد می‌شود، اما درست این است که این دامدار باید حق بیمه کمتری پرداخت کند چرا که واکسیناسیون کرده، اما ترتیب اثری به این مساله داده نمی‌شود که موجب نارضایتی‌هایی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در پایان افزود: از ۱۲۰ هزار هکتار کل سطح زیرکشت در استان آذربایجان شرقی، تنها ۳۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارند، در صورتی که اگر صندوق بیمه به موقع به تعهدات خود عمل کند، موجب افزایش ضریب پوشش بیمه‌ای خواهیم بود.