اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرائم مرتبط با ماه رمضان
اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرائم مرتبط با ماه رمضان
معاون قضایی رییس کل و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی از اختصاص شعب ویژه رسیدگی به جرائم مرتبط با ماه مبارک رمضان در دادگستری استان خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، بابک محبوب علیلو در جلسه «آسیب شناسی و ارایه راهکارهای عملیاتی در راستای پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی و روزه خواری در ملاء عام» با اشاره به این‌که دشمن در حوزه‌های مختلف سعی در زیر سؤال بردن هنجارهای دینی ما چه در فضای مجازی و چه در فضای فیزیکی دارد، اظهار کرد: تعرض به هنجارهای اجتماعی و ارزش‌های اصیل اسلامی، تظاهر به روزه خواری، عدم رعایت حجاب و عفاف و… با تبلیغات غیردینی ترویج می‌شود که باید از طرق قانونی اقدام قاطع، جددی و هدفمند از سوی دستگاه های مختلف انجام شود.

وی، تبلیغات محیطی در ارتباط با ماه مبارک رمضان را ضعیف دانست و بر انجام تبلیغات محیطی توسط شهرداری‌ها و فعالیت اجتماعی و فرهنگی توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان تاکید کرد.

محبوب علیلو با تاکید بر اینکه دادگستری استان بدون اغماض و مسامحه با تظاهرکنندگان به روزه خواری مقابله و برخورد خواهد کرد، افزود: پیشگیری را مقدم بر مقابله می‌دانیم و برخورد قضایی آخرین مرحله اقدام در این رابطه است؛ دادگستری استان به جرایم مرتبط با ماه مبارک رمضان از جمله روزه خواری شعب ویژه اختصاص داده و به این پرونده‌ها بدون نوبت رسیدگی می‌شود.

معاون قضایی رییس کل دادگستری استان، برخورد ارشادی پیش از برخورد قضایی را مورد تاکید قرار داد و گفت: ممکن است فردی بیماری داشته و یا سهوا اقدام به روزه خواری در ملاءعام کند که در این رابطه ارشاد و روشنگری لازم است، اما در مورد افرادی که عمدی اقدام به روزه‌خواری می‌کنند، در صورت عدم موفقیت در ارشاد، برخورد قانونی و قضایی پیش‌بینی شده است.

وی خواستار نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و اتحادیه‌های مرتبط بر رستوران‌ها، هتل‌ها و محل‌های پذیرایی از مسافران شد و خاطر نشان کرد: افرادی در ماه رمضان به عنوان میهمان وارد استان می‌شوند که باید در هر شهر متناسب با جمعیت، مجوزهایی به رستوران‌ها و هتل‌های خاصی برای ارائه خدمات پذیرایی به مسافران داده شود؛ به غیر از محل‌هایی که مجوز لازم از سازمان صمت، اتحادیه یا اتاق اصناف دارند، بقیه مراکز پذیرایی مجاز به ارائه خدمات بعد از سحری تا قبل از افطار نیستند.

علیلو با اشاره به اینکه باید تقویم ایام سوگواری شب شهادت و لیالی قدر تهیه شده و در اختیار تالارها و مراکز پذیرایی قرار گیرد تا خدای نکرده در این ایام، مراسم عروسی و مشابه آن، جهت رعایت شئونات دینی برگزار نشود، ادامه داد: بعضا مراسم‌های افطاری‌هایی برگزار می‌شود که بیشتر به مراسم عروسی شبیه است تا یک مراسم مذهبی و رمضانی، از این رو صاحبان رستوران‌ها و تالارها باید در ماه میهمانی خدا ملزومات و اقتضائات آن را رعایت کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان، تعرض به هنجارهای اجتماعی از سوی رانندگان و سرنشینان خودروهای شخصی را مورد توجه قرار داد و گفت: نیروی انتظامی با هماهنگی دادستان‌های شهرستان‌ها یا روسای حوزه های قضایی بخش‎ها، با افرادی که به صورت عمدی در داخل خودروها تظاهر به روزه خواری می‌کنند تا هنجارها را به سخره بگیرند، این خودروها را متوقف کنند تا با تشکیل پرونده به دادسراها معرفی شوند.

وی در خاتمه بر استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی و ائمه جمعه و جماعات در آگاه سازی مردم، نظارت دانشگاه علوم پزشکی بر عرضه بهداشتی اقلام ماه رمضان از جمله زولبیا و بامیه و نظارت نهادهای متولی بر قیمت اجناس و کالاهای اساسی تاکید کرد.