شیرینی تولید در وطن/تبریز قطب صنعت لوکوموتیو ایران می‌شود
شیرینی تولید در وطن/تبریز قطب صنعت لوکوموتیو ایران می‌شود
کارگران مشغول کارند. جمله ای کوتاه اما سرشار از انرژی مثبت در کارخانه ای است که مدیران آن سنگ بنای تولید و خودکفایی در دوران تحریم را نهاده اند.

عصرتبریز – جهانبخش احمدیان: دم ظهر بود و دستگاه های تولید همچنان کار می کردند، انگار تعطیلی در اینجا معنی ندارد. شاید در این اوضاع نامناسب اقتصادی و نوسانهای ارزی، باورتان نشود یک واحد تولیدی در کنار تولید و راه اندازی تکنولوژی های جدید، اقدام به توسعه محیطی کارخانه کرده تا سهمی در اشتغال، تولید و کاهش آسیبهای اجتماعی داشته باشد. هر چند در این راه بی مهری هایی از سوی مسئولین نیز دیده اند، اما این کار را دلیلی برای توقف فعالیت تولیدی خودشان نمی بینند. تولید در ایران و بخصوص در آذربایجان طبق آنچه که رئیس هیئت مدیره شرکت شیرین وطن می گوید، سختی های خود را دارد.

خلیل وطن دوست می گوید: “به هر دری که در این استان زده ایم، با بروکراسی اداره روبرو شدیم که وقت و انرژی زیادی از ما گرفته است.”

شیرین وطن مجموعه ای که در سال ۸۱ آغاز به فعالیت در صنعت شیرینی و شکلات کرده است، از سال ۹۰ استارت تجهیز کارخانه به فناوری های مدرن را زده تا تبدیل به قطب شیرینی و شکلات استان و صادرکننده نمونه کشوری به ۴۰ کشور دنیا باشد.

در حال حاضر ۸۰۰ نفر در بخش تولید و ۵۰۰ نفر در بخش فروش این مجموعه مشغول به فعالیت هستند، که با اجرای طرح توسعه ای صنعت شیرینی و شکلات در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر، ۲۰۰۰ نفر دیگر در دو بخش تولید و فروش به طور مستقیم مشغول به کار می شوند.

رئیس هیئت مدیره مجموعه شیرین وطن در این باره می گوید: “متأسفانه در استان ما به عنوان قطب شیرینی و شکلات کشور، توسعه و سرمایه گذاری نداشته ایم و دیگر استانهای کشور با تجهیز واحدهای خود به فناوریهای روز، نقش ما را در این حوزه کمرنگ کرده اند. در همین راستا ما به عنوان قطب تولید این صنعت در استان، اولین طرح توسعه ای شیرینی و شکلات در کشور را ارائه کرده ایم و  علی رغم اینکه مساعدتی از تهران ندیدیم، با توسعه دستگاه هایی که خریداری کرده ایم، بیش از پیش نقش خود را ایفا خواهیم کرد. بی مهری آنها، ما را دلسرد نخواهد کرد، چرا که اشتغالزایی، کارآفرینی و توسعه استان و کشور را تکلیفی بر گردن خود می دانیم.”

شیرین وطن تنها فعالیت تولیدی این مجموعه نیست و آنها در صنایع دیگر نیز حضور فعال دارند. صنایعی همچون صنعت ریلی کشور که علاوه بر کارآفرینی در خود استان، واحدهای تولیدی تعطیل شده در دیگر استانها را نیز تحت پوشش قرار داده است.

آنطور که وطن دوست می گوید: “حدود ۷۰۰ نفر در شرکت آروین تبریز در شهرک سرمایه گذاری های خارجی مشغول به کار هستند که  سالانه ۴۰۰ الی ۴۵۰ واگن باری تولید می کنند. افزون بر این ۲ سال است که ۱۰۰ کارگر در شرکت تعطیل شده واگن پارس در اراک نیز به واسطه سفارش هایی که تحویل آنها داده ایم، مشغول به کار شده اند و همین تأثیرگذاری در در صنایع تولیدی استانهای دیگر، ما را خشنود می سازد.”

خودکفایی در صنعت لوکوموتیو

خلیل وطن دوست از تلاش مجموعه خود برای واردات تکنولوژی لوکوموتیو و بومی سازی این صنعت در استان خبر داده و می گوید: “در حوزه صنعت لوکوموتیو، بعد از انقلاب هیچ وارداتی نداشته ایم و در حال حاضر از ۵۸۰ لوکوموتیو کشور، تنها ۲۸۰ واحد آن در حال فعالیت هستند. کشور ما نیاز شدید به واردات لوکوموتیو دارد و طی مطالعاتی که انجام داده ایم و با هماهنگی شبکه های خود در کشورهای ترکیه، رومانی، آلمان و چین، ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو به همراه تکنولوژی ساخت آن وارد کشور خواهیم کرد که در نوع خود اشتغال پایداری است و به صورت مستقیم ۴۷۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

تنها مشکل ما در این رابطه، اعتباری و مالی و سرمایه گذاری است. اکثر سرمایه گذاران داخلی انتظار دریافت سود در کمترین زمان را دارند، در حالی که صنعت لوکوموتیو صنعتی است که زودبازده نیست و به عنوان صنعتی مادر، سود درازمدت خواهد داشت. همین امر سبب می شود که سرمایه گذاران در این حوزه وارد نشوند.

متأسفانه علی رغم موافقت ضمنی و کاغذی، مسئولین بی مهری کرده و همکاری ۱۰۰ درصد که هیچ، ۵۰ درصد نیز انجام نمی دهند. نسبت سرمایه گذاری ریلی به نسبت جاده ای، قابل مقایسه نیست و از نظر زیست محیطی، مصرف انرژی، و حمل  و نقل، بهره وری بیشتری نسبت به دیگر ناوگان های حمل و نقل دارد. در کنار این موارد، خطر مرگ و میر، تصادفات جاده ای، خطر امنیت کالا و خطر امنیت سیاسی را هم اگر حساب کنیم، توسعه زیرساخت های ریلی کشور مقرون به صرفه خواهد بود و در این صنعت سودآور برای دولت و ملت، خودکفا خواهیم شد.”

روغن های خاص، برای اولین بار در تبریز

در حوزه صنعت روغن های خاص که در صنایعی چون غذایی، لبنی و دارویی کاربرد دارد، خلیل وطن دوست می گوید: “زمانی که مورد تحریم ترکیه در صنعت روغن خاص قرار گرفتیم، به فکر انتقال تکنولوژی تولید این روغنها به تبریز افتادیم. بیش از ۳ ماه تحقیق و مطالعه و اخذ مشاوره از شرکتهای خارجی  ما را مجاب به راه اندازی صنایع تولید روغن خاص در تبریز کرد که با بهره برداری از آن ۱۱۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد.

برای اولین بار این صنعت وارد استان ما می شود و ضمن جلوگیری از خروج ارز، با صادرات به کشورهای مقصد، ارزآوری نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر تولید روغن های خاص، این تکنولوژی قادر به تولیدروغن سفید قنادی، روغن خانوار و تولیدات بروز می باشد.

در بخش روغن های خاص رقیب جدی نداریم، ولی سخت ترین کار موجود را به دلیل اولین بودن و آزمون  خطای آن خواهیم داشت.”

رئیس هئیت مدیره مجموعه شیرین وطن، در رابطه با نقش حمایتی مسئولین استانی در راه اندازی صنایع مادر در تبریز تأکید می کند: “کشور و استان ما پتانسیل لازم برای توسعه زیرساخت های تولیدی در زمینه صنایع مادر را دارد و ما مصمم به راه اندازی آنها بوده و در این راه نیازمند همراهی و حمایت مسئولین استانی در فاز عملیاتی پروژه هستیم. راه اندازی و آغاز به کار صنایع مادر در استان، باقیات صالحاتی برای ما و مسئولین استانی خواهد بود و در کنار آن، با ایجاد اشتغال مناسب، جوانان ما را از گزند آسیب های اجتماعی و روانی جامعه مصون خواهد کرد.

تبدیل تحریم ها به فرصت

“تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، با همت تلاشگران عرصه صنعت و تولید، تبدیل به فرصت شده اند و پتانسیل های نهفته در استان ما نیز به واسطه فعالیت این افراد، آشکار گشته اند.” این جمله ای است که نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی می گوید.

معصومه آقاپور، دغدغه مدیران مجموعه شیرین وطن را قابل تحسین ارزیابی کرده و اضافه می کند: “شما در مجموعه شیرین وطن به نقطه ای رسیده اید که دغدغه اشتغال جوانان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی جامعه را دارید، به نقطه ای رسیده اید که همگام با دولت در برابر تحریم های آمریکا ایستاده و به نام وطن تلاش می کنید و این در نوع خود قابل احترام است.”

آقاپور در آخر پیشنهادهایی نیز برای توسعه فعالیت های شرکت شیرین وطن ارائه داده و تأکید می کند:  “مجموعه شیرین وطن باید در نمایشگاه هایی را که پس از تحریم ایران، هنوز هم شرکت های ما مجوز ورود و عرضه محصولات خود را دارند، تهیه کرده و سهمی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد.

ارائه محصولات متنوع و مهمتر از آن، خدمات مهندسی شیرین وطن است که در کشورهای همسایه خریدار زیادی دارد که می تواند سرمایه ای اجتماعی برای شیرین وطن باشد.

اینجا چرخ صنعت و تولید با همت بلند کارآفرینان و علی رغم تحریم ناجوانمردانه، به خوبی می چرخد. اینجا آموزش را به تولید پیوند زده اند تا حداکثر استفاده را از زمان ببرند. آموزشی که نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی در جهت بهبود وضعیت محصولات و بهره وری بیشتر از منابع موجود است. مجموعه شیرین وطن اگرچه بار تمام مسائل و مشکلات تولید و توسعه صنعت آذربایجان را بر دوش می کشد، اما در این راه نیازمند حمایت های دولت و مسئولان استانی است. حمایتی که ثمره آن را نه تنها در بخش تولید داخلی، ارزآوری و صنعت خواهیم دید، بلکه در جامعه نیز شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش شور و نشاط زندگی خواهیم بود.