اولین مرکز تخصصی نجوم در تبریز افتتاح شد
اولین مرکز تخصصی نجوم در تبریز افتتاح شد
همزمان با برگزاری نخستین مهرواره داستان آفرینش توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان آذربایجان‌شرقی، مرکز تخصصی نجوم با حضور فاضل نظری در مرکز شماره ۳ تبریز افتتاح شد.

به گزارش عصرتبریز به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کشور در آیین افتتاح مرکز تخصصی نجوم گفت: این مرکز در زمینی به مساحت ۱۳۰ متر مربع و با بهره گیری از فضا و امکانات و ظرفیت های مناسب آماده ارائه خدمات فرهنگی، علمی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان می باشد.

فاضل نظری در ادامه با اشاره به تاریخ و سابقه علم نجوم در ایران با تاکید بر نقش بی‌بدیل و غیرقابل انکار دانشمندان ایرانی در پایه‌گذاری این علم، اظهارکرد: علم نجوم قدمتی کهن دارد و از زمانی‌که بشر با دیدن ماه و خورشید و ستاره گان به‌دنبال کشف نشانه‌های آن پرداخت؛ علم نجوم پایه‌گذاری شد. 

نظری اظهار داشت: بیان تاریخچه رویت هلال ماه، آشنایی با صور فلکی، سیارات مختلف و اهمیت توجه به این مسائل همراه با نمایش فیلم، عکس و معرفی استفاده از تلسکوپ و ابزارهای مربوط به نجوم از مواردی است که در این مرکز به کودکان و نوجوانان ارائه خواهد شد.

 وی تصریح کرد: در این مرکز کودکان و نوجوانان علاوه‌ بر آشنایی با جنبه‌های نجومی و رصدی رویت هلال ماه، با مراحل کار رصد هلال ماه از جمله استخراج پارامترهای نجومی هلال ماه، تحلیل و استخراج پارامترها از طریق نرم‌افزار و همچنین نحوه پیش‌بینی رویت‌پذیری هلال ماه آشنا می شوند.

فاضل نظری ارائه خدمات تخصصی فرهنگی هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان ناتوان جسمی، حرکتی به عنوان جامعه مخاطبان این مرکز فراگیر را هدف راه اندازی آن دانست و افزود: این مرکز فراگیر دومین مرکز در سطح استان شروع به فعالیت می کند و کودکان و نوجوانان دارای نیازهای خاص از فعالیت های آن در هشترود بهره مند خواهند شد.