نظارت ثابت و سیار بر کشتار دام زنده در آذربایجان‌شرقی
نظارت ثابت و سیار بر کشتار دام زنده در آذربایجان‌شرقی
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تعداد ۹۸ اکیپ ثابت و سیار بر کشتار دام زنده به مناسبت عید سعید قربان در استان نظارت دارند.

به گزارش عصرتبریز، امیرحسین بهداد روز دوشنبه در گفت‎وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن عید قربان برای نظارت بر بهداشت دام‌های عرضه شده به مردم ۴۶ اکیپ ثابت و ۵۲ اکیپ سیار دامپزشکی در سطح استان قبل از ذبح بر سلامت دام ها و پس از ذبح بر لاشه دام های قربانی نظارت دارند.

وی در تبیین ویژگی های دام سالم افزود: شهروندان در موقع خرید دام توجه داشته باشند که دام خریداری شده سرحال و بدون لنگ بوده ، چشم ها براق و پوزه دام تمیز و بدون آبریزش و ترشحات باشد، پوست و پشم سالمی داشته و دارای زخم و یا ریختگی پشم نباشند، علائم بیماری مانند عطسه و سرفه دیده نشود و در دام حالت جوش (نشخوار) مشاهده گردد.

وی با بیان اینکه گوشت و جگر تازه دام ذبح شده را به ترتیب به مدت ۲۴ و ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنید، ادامه داد: در طرح نظارت بر ذبح عید قربان از ظرفیت ۱۴۱ نفر کارشناس استفاده می‌شود که نظارت بهداشتی این افراد در روز یکشنبه از صبح تا عصر و در روز دوشنبه از ساعت ۷ تا ساعت ۱۳ در جایگاه های عرضه دام به شکل اقدام به بازرسی لاشه هاست.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی آذربایجان شرقی اضافه کرد: علاوه بر فعالیت اکیپ ها بصورت سیار ،همشهریان می توانند با تماس تلفنی با ادارات دامپزشکی شهرستان ها یا سامانه ۱۵۱۲ از خدمات این اکیپ ها بهره مند شوند.