عامل انسانی مهمترین عامل تصادفات در کشور است
عامل انسانی مهمترین عامل تصادفات در کشور است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصلی ترین دلیل تصادفات را در جاده‌های کشور عامل انسانی دانست.

به گزارش عصرتبریز، سعید نمکی در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی جامعه ایمن که در تالار شایان‌مهر علوم پزشکی تبریز برگزار شد، اظهارداشت: عوامل موثری در ایجاد مشکلات در ترافیک جاده‌ای دخیل است اما معتقدم عمده مشکل اصلی در تصادفات عامل انسانی و توسعه نیافتن فرهنگ ترافیک در افراد است.

وی افزود: ۶ برنامه توسعه ملی بعد از انقلاب اسلامی در این زمینه داریم و در آن برنامه‌ها زیرساخت‌ها‌، گاز و نفت حرف زده شده ولی نقشی برای انسان مشخص نشده است.

وزیر بهداشت با اشاره به مثلث جاده، انسان و خودرو به عنوان عوامل دخیل در تصادفات خاطرنشان کرد: انسان توسعه یافته فردی نیست که به ارابه‌ غیراستاندارد پیش پرداخت بدهد و تاسف‌بارتر اینکه با وجود دانستن این موضوع با سرعت زیاد و غیر مطمئنه در جاده حرکت کند.

نمکی تاکید کرد: همه انرژی را باید روی انسان گذاشت و خداوند در قرآن کریم به جامعه ایمن تاکید کرده است و حتی به استانداردهای آن شهر قسم خورده شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: اگر کسی قانون را شکست باید کفاره سنگین بپردازد.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۳۸۰ هزار مرگ در کشور ثبت شده است که ۳۱۲ هزار مرگ به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است و غم‌انگیزتر این است که بیش از ۱۰۰ هزار در اثر فشار خون جان خود را از دست می‌دهند.

نمکی گفت: حوادث جاده‌ای با مرگ بیش از ۱۶ هزار سال در سال(مرگ ثبت شده در لحظه حادثه) نشان از سنگینی بار عظیم بر دوش جامعه و مسئولان است.

وی اضافه کرد: باید آموزش‌ها جامع‌محور، محله‌محور و نفرمحور باشد و باید در هر خانواده و مدرسه یک سفیر سلامت انتخاب کنیم و آموزش دهیم.

به گفته نمکی اقتصاد ملی که تحت‌الشعاع ماشین و سوخت غیراستاندارد قرار می‌گیرد یا ترافیکی باعث سوخت انرژی زیادی می‌شود موضوعات قابل تأمل است و تهیه یک سند ملی برای نقشه راه و مدیریت حوادث و بلایا برای نقش ترافیک جزو اولویت‌های ماست.

در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از جوامع ایمن، علاوه بر صاحب‌نظران و کارشناسان ایرانی، بیش از ۳۰ نفر از صاحب‌نظران علم سلامت ترافیک و میهمانانی از ۱۰ کشور دنیا حضور دارند.

این کنفرانس از اول تا سوم شهریورماه در تالار شایان مهر دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حال برگزاری است.