قدرت وام‌ دهی بانک‌ها با فروش املاک بالا می‌رود
قدرت وام‌ دهی بانک‌ها با فروش املاک بالا می‌رود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قدرت وام دهی بانک‌ها با فروش املاک و اموال فوق‌العاده بالاتر رفته و روان‌تر می‌شود.

به گزارش عصرتبریز، محمد حسن‌نژاد با اشاره به تاثیر فروش املاک و اموال مازاد بانک‌ها در روند کاری آنها، گفت: منظور از عملکرد بانک‌ها بحث سودآوری و یا نقش ذاتی آنهاست، اگر عملکرد بانک را براساس سودآوری محاسبه کنیم فروش اموال و املاک مازاد به آنها ضرر خواهد رساند اما با توجه به نقش ذاتی بانک‌ها، بنگاه‌‌داری و ملک‌داری معنایی ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: وظیفه بانک‌ها آن است سپرده‌ها را دریافت و تسهیلات ارائه کنند.

حسن‎‌نژاد ادامه داد: زمانی که بانک‌ها مازاد اموال و املاک خود را فروخته و تبدیل به پول می‌کنند به نحوی خزانه خود را از سرمایه انباشت می‌کنند، بانک‌ها صندوق خود را یا باید از سپرده‌های مردم پر کنند یا فروش املاک و اموال، که این موضوع ضریب تکاثری دارد.

وی با تاکید براینکه قدرت وام دهی بانک‌ها با فروش املاک و اموال فوق‌العاده بالاتر رفته و روان‌تر و سیال‌تر می‌شود، اظهار کرد: این موضوع موجب می‌شود تا نقش ذاتی بانک‌ها که همان خلق پول، تسهیلات و … است، شدت بیشتری پیدا کرده و پولشان بلوکه نشده و آزاد ‌شود.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بانک‌ها به دلیل اینکه املاک خود را در گذشته ارزان خریده‌اند، اکنون گران می‌فروشند و به سود بالایی هم دست پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع فروش اموال و املاک مازاد بانک‌ها در قانون ذکر شده است، گفت: بانک مرکزی موظف است تا بر اجرای این قانون توسط بانک‌ها نظارت داشته باشد و رسانه‌ها هم می‌توانند این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری کنند.

حسن‌نژاد با اشاره به نقش نظارتی مجلس هم در این مورد بیان کرد: مجلس ناظر بر قوانین است و می‌تواند از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی نحوه عملکرد بانک‌ها درباره فروش اموال و املاکشان را پیگیری کند.

مجلس شورای اسلامی بانک‌ها را به فروش اموال مازاد خود مکلف کرده و وزیر امور اقتصادی و دارایی هم بانک‌های دولتی را ملزم کرده است تا پایان سال جاری برنامه فروش اموال مازاد خود را به سرانجام برسانند.