امضای ۱۱ تفاهم‌نامه برای آموزش موضوعات پدافند غیرعامل در آذربایجان‌شرقی
امضای ۱۱ تفاهم‌نامه برای آموزش موضوعات پدافند غیرعامل در آذربایجان‌شرقی

عصر تبریز:مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی از امضای ۱۱ تفاهم‌نامه برای آموزش موضوعات پدافند غیرعامل در استان خبر داد. احمد جهانسری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، با بیان اینکه در سال ۹۰ پیشنهادی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر نامگذاری روزی به نام پدافند غیرعامل […]

عصر تبریز:مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی از امضای ۱۱ تفاهم‌نامه برای آموزش موضوعات پدافند غیرعامل در استان خبر داد.

احمد جهانسری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، با بیان اینکه در سال ۹۰ پیشنهادی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر نامگذاری روزی به نام پدافند غیرعامل به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه شد که بنا به تایید رهبر معظم انقلاب این امر انجام و روز ۸ آبان به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد، اظهار داشت: با توجه به اهمیت این مسئله و تبیین شرایط و تاثیرات مسئله پدافند غیرعامل در جامعه و اهمیت این مسئله در کشورهای دیگر و ضرورت‌های تحقق آن، هفته پدافند غیرعامل نامیده شد.

وی با بیان اینکه برای معرفی پدافندغیرعامل باید در ابتدا پدافندعامل را معرفی کنیم، افزود: در مسئله پدافند اشاره به حمله‌ای دارد و واژه‌ پدافند به دنبال دفاع در مقابل این حمله است که در پدافند عامل امر دفاع توسط تجهیزات نظامی برای مقابله با دشمن صورت می‌گیرد.

جهانسری در ادامه با بیان اینکه دوران هشت سال دفاع مقدس نمونه‌ای بارز از پدافند عامل بود، اضافه کرد: در این دوران دنیای غرب و شرق استانداردهای دفاعی خاص خود را داشتند و با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران هیچکدام از این استانداردها را نمی‌پذیرفت، امیدوار بودند که ایران شکست بخورد، اما حضرت امام خمینی(ره) با خلق و تبیین دفاعی اسلامی در جامعه توانست در مقابل غرب و شرق بایستد و امید آنها شکست خورد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس با پدافند عامل توانستیم به پیروزی دست یابیم و دشمنان این نظام علی الخصوص در دوران بعد از دفاع مقدس با توجه به پیشرفت سیستم دفاع عامل کشور نتوانستند آسیبی به کشور برسانند.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از گذشت چندین سال از آن دوران در حال حاضر برخی از مولفه‌ها تغییر یافته است، اظهار داشت: مولفه‌ها به سمت استفاده از تکنولوژی‌های برتر و نوین و جنگ بدون سلاح و بدون تجهیزات پیش رفته که پدافند غیرعامل نیز در راستای این مساله و در ۸ مقوله، سایبری، شیمیایی، عمومی، مردم محور، اقتصادی، پرتوی، کالبدی و زیستی، مطرح می‌شود.

جهانسری، با تاکید بر اینکه امروز پدافند غیرعامل در مرحله گفتمان بوده و باید آموزش داده شود، تصریح کرد: فعالیت پدافند غیرعامل در استان آذربایجان‌شرقی از ۴ سال گذشته آغاز شده است، اما در دو سال اخیر به صورت جدی به سمت گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی پیش رفته است.

وی ادامه داد: برای بحث گفتمان‌سازی و آموزش در ابتدای کار آموزش از سطح مدیران آغاز شده و در یک سال گذشته برای مدیران مدارس و مسئولان آموزش و پرورش و کارشناسان ارشد ادارات دوره‌های ۸ ساعته برگزار شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه بحث پدافند غیرعامل در جایی مطرح می‌شود که تهدید وجود دارد و اگر از تهدید بترسیم و بزرگنمایی کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد، خاطرنشان کرد: نمونه‌ای از این تهدیدات، فضای سایبری است که گستردگی وسیعی داشته و بیش از ۷۰ درصد مردم با آن سر و کار دارند، با توجه به این مساله باید تهدیدات مشخص شده و راهکارهای مقابله با آن تبیین شود، در این صورت می‌توان با آن مقابله کرد.

وی در ادامه با تاکید بر مسئله آموزش در راستای نهادینه‌سازی و مفهوم‌سازی پدافند غیرعامل در جامعه، گفت: با توجه به این مسئله در شش ماهه اول سال جاری نشست‌های مختلفی با حضور مدیران استانی و شهرستان‌ها در خصوص تبیین موضوعات پدافند غیرعامل برای آشنا کردن مسئولان شهرستان‌ها با موضوع پدافند غیرعامل برگزار شده است.

جهانسری، با بیان اینکه در ۶ ماهه اول سال جاری جلسات متعددی با حضور رؤسا و اساتید دانشگاه‌های استان برای بررسی نحوه همکاری و ایجاد تفاهم همکاری و فرهنگ‌سازی و آموزش تبیین پدافند غیرعامل برگزار شده است، تصریح کرد: برای آشنایی مدیران، مسئولان و کارشناسان با موضوع پدافند غیرعامل، اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی و بررسی تهدیدات نشست‌های مختلفی با حضور مدیران دستگاه‌های استان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه برای فرهنگ‌سازی آموزش و مفهوم‌سازی موضوعات پدافند غیرعامل، ۱۱ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی استان به امضا رسیده است، ادامه داد: برای تفاهم‌نامه آموزشی با دستگاه‌های اجرایی استان کلاس‌های آموزش عمومی پدافند غیرعامل در رده مدیران و معاونان در ۹ دستگاه برگزار شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به انتشار نشریه پدافند غیرعامل استان به صورت دیجیتالی، ادامه داد: این نشریه به صورت ماهانه در اداره کل پدافند غیرعامل و برای آموزش و انتشار اخبار پدافند غیرعامل انتشار می‌یابد.

وی در ادامه با تاکید بر نقش مدیران و مربیان مدارس برای مفهوم‌سازی پدافند غیرعامل، تصریح کرد: در این زمینه طبق تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش استان کلاس‌های آموزش عمومی پدافند غیرعامل در سطح مدیران مدارس در شهرستان‌های مرند، آذرشهر، میانه، بناب، سراب، اهر و نواحی پنجگانه تبریز با آموزش بیش از یک هزار نفر برگزار شد.

جهانسری، با اشاره به نقش مدیران مدارس و معلمان در بحث توسعه آموزش، خاطرنشان کرد: اگر مدیران مدارس و معلمان با اصول پدافندغیرعامل آشنا باشند در آموزش این اصول به دانش‌آموزان موثر خواهند بود.