جمع آوری ۳۰۰ کلاس سنگی در آذربایجان‌شرقی تا پایان شهریور
جمع آوری ۳۰۰ کلاس سنگی در آذربایجان‌شرقی تا پایان شهریور
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با بیان این‌که مدرسه‌ی خشتی در استان وجود ندارد، گفت: جمع‌آوری ۳۰۰ کلاس سنگی در سطح استان تا پایان شهریور ماه سال جاری جزو اولویت سازمان نوسازی است.

به گزارش عصرتبریز، پیام صدقی در جلسه‌ی شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ۵۹۰۰ ساختمان فیزیکی آموزش و پرورش، اظهار کرد: ۴۳۸۰ ساختمان فیزیکی آموزشی و مابقی غیر آموزشی در استان وجود دارد که ساختمان‌های آموزشی دارای ۲۴ هزار کلاس و غیر آموزشی شامل ۴۷ درصد ساختمان اداری، ۲۱ درصد ساختمان ورزشی، ۱۵ درصد نمازخانه است.

وی در رابطه با استحکام ساختمان‌های آموزش و پرورش، گفت: از سال ۸۴ روند تخریب، بازسازی و ایمن‌سازی کلاس‌ها آغاز شده است اما از ۲۴ هزار کلاس فقط ۴۴ درصد که شامل ۱۰ هزار و ۵۰۲ کلاس درس است، مستحکم هستند،۳۰ درصد کلاس‌ها نیاز به تخریب و بازسازی و ۲۶ درصد نیز نیاز به ایمن سازی دارد.

صدقی افزود: علاوه بر ساختمان‌های بنایی، حدود ۱۵۳۹ سازه موقت و سنگی در استان وجود دارد، جمع آوری ساختمان‌های خشتی و گلی، سنگی و کانکسی از اولویت سازمان نوسازی استان است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی درخصوص وضعیت مطلوب استانداردسازی سیستم گرمایشی کلاس‌های درس استان، گفت: حدود ۸۸ درصد کلاس‌ها از تجهیزات گرمایشی مطلوبی برخوردار هستند اما حدود ۷۷۰ کلاس دارای بخاری نفتی، ۱۸۴۸کلاس درس دارای بخاری گازی و ۱۷۱کلاس درس دارای بخاری برقی است.

صدقی افزود: تا پایان شهریور ماه سال جاری، ۳۰۰ کلاس از لحاظ گرمایشی استانداردسازی می‌شوند.

وی با بیان این‌که اعتبارات این اقدامات از طریق سه منبع استانی، ملی و مشارکت‌های مردمی تامین می‌شود، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته حدود ۵۰ میلیارد تومان از طریق اعتبارات ملی و ۶۴ میلیارد تومان از اعتبارات استانی تامین شد. سال ۹۷ اعتبارات ملی با افزایش دو برابری به ۹۱ میلیارد تومان و اعتبارات استانی با کاهش محسوس به ۶۰ میلیارد رسید.

صدقی افزود: سال جاری نیز اعتبارات ملی با افزایش. ۵۰ درصدی همراه بود و این مبلغ به ۱۳۳ میلیارد تومان رسیده است.

وی درخصوص مبالغ کمکی خیرین مدرسه ساز استان، بیان کرد: ۸۶ میلیارد تومان در سال ۹۷ و بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سال جاری از طریق خیران مدرسه ساز پرداخت شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در خصوص پروژه های بهره برداری شده این سازمان، اظهار کرد: ۲۸۸ پروژه در سال ۹۶ تکمیل شد که این تعداد در سال ۹۷ با کاهش اعتبارات نیز کاهش یافت، در مهرماه سال جاری نیز ۷۱ پروژه با ۴۵۰ کلاس به بهره برداری می‌رسد.