پراکندگی کانون‌ها دغدغه اصلی ماست/افزایش ۳۵ درصدی قصه گویی
پراکندگی کانون‌ها دغدغه اصلی ماست/افزایش ۳۵ درصدی قصه گویی
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی گفت: پراکندگی کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح شهر مهمترین دغدغه ما است که علی رغم نامه نگاری ها با ارگانهای مربوطه، هنوز با این مسئله درگیر هستیم.

به گزارش عصرتبریز، علی بینش پیش از ظهر امروز در نشست خبری هفته کودک و بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی، اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۷ مرکز فرهنگی ثابت و ۳ واحدسیار دارد که کفاف نیاز شهر را نداده و جوابگوی مردم نیست.

او با اشاره به شعار امسال هفته کودک با محوریت استحکام بنیان خانواده افزود: هفته کودک امسال با شعار «آینده را باید ساخت» و با محوریت استحکام بنیان خانواده آغاز می شود که کانون پرورش فکری به عنوان تنها متولی برنامه های این هفته در کشور، مهمترین هدف خود را جلب توجه بزرگسالان نسبت به کودکان قرار داده است که تمامی فعالیت های آن نیز در این راستا می باشد.

بینش، برنامه های کانون را محلی برای تقویت ارتباط بین والدین و کودکان معرفی کرده و خاطرنشان ساخت: برنامه های هفته کودک محلی برای اشتراک خاطره های بزرگسالان با کودکان است و تمامی کانون های سطح شهر میزبان کودکان و خانواده‌هایشان خواهند بود که این برنامه ها شامل احیای فرهنگ و آیین بومی، بازیهای محلی و قصه های فولکوریک می باشد.

مدیرکل کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی، حضور در مناطق محروم شهر را از فعالیت های مهم کانون برشمرده و ادامه داد: کانون در تمام نقاط محروم و آسیب پذیر شهر به عنوان تنها نهاد فرهنگی که در مناطق محروم حضور مستمر دارد که در این راستا ۳۵۰ کارگاه مهارت های زندگی در زمینه (تقویت مهارت نه گفتن، آسیب های فضای مجازی، آسیب های اجتماعی) برگزار کرده است.

او افزود: اعزام قصه گو به مدارس، طرح پیک امید، برپایی پایگاه کتاب روستایی از دیگر طرح های جانبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می باشد.

بینش، تجلیل از کودکان موفق استان در عرصه های ادبی، فرهنگی و هنری، برپایی نمایشگاه دستاوردها و آثار فرهنگی و هنری، تجلیل از خانواده شهید والامقام فرهنگی والا به عنوان عضو کانون، دیدار کودکان با مسئولین و ائمه جمعه، نشست های تخصصی با حضور کارشناسان سازمانها، فعالیت کتابخانه های سیار در سطح استان، پخش فیلم، کارگاه های ادبی و هنری، دیدار با استاندار و نمایده ولی فقیه را شاخص ترین برنامه های هفته کودک معرفی کرده و تأکید کرد : برنامه های هفته کودک با اجرای ویژه برنامه کودکان و نوجوانان دارای نیازهای خاص ( فراگیر) افتتاح خواهد شد.

او یادآور شد: در طول هفته کودک، تمامی کانون ها و مراکز فرهنگی آن از کودکان علاقمند به فعالیت های فرهنگی و هنری و ادبی، صورت رایگان ثبت نام خواهند کرد.

افزایش ۳۵ درصدی قصه گویی صحنه ای

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جشنوازه بین المللی قصه‌گویی اظهار داشت: جشنواره بین المللی قصه‌گویی در ۲ سال اخیر با رویکرد و شکل جدیدی از اجرا برگزار می شود که فعالیت های استانی نشان از افزایش ۳۵ درصدی قصه‌گویی صحنه ای دارد.

علی بینش، از ثبت ۲۲۸ اثر قصه گویی در سایت پذیرش آثار خبر داده و عنوان داشت: ۲۲۸ قصه‌گویی صحنه ای در سایت پذیرش آثار ثبت شده است که به نسبت پارسال ۳۵ درصد رشد داشته و همچنین ۱۴۰ نوجوان دختر و پسر و ۷۰ نفر بزرگسال نیز آثار خود را ارسال کرده اند که به ترتیب ۵۷ و ۴ درصد رشد نسبت به پارسال را شاهد هستیم.

او ادامه داد: هیئت انتخاب ۴۵ اثر را از بین آثار پذیرفته شده انتخاب کرده اند که در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه به اجرا خواهند پرداخت و برگزیدگان مرحله استانی، به جشنواره بین المللی قصه گویی در اورمیه راه می یابند.

وی هدف کانون در حوزه قصه را بسط دادن این امر در جامعه معرفی کرده و افزود: تمامی افراد جامعه گروه هدف کانون در حوزه قصه گویی است که قصد داریم علاوه بر مربیان کانون، خانواده ها نیز وارد این عرصه شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری آذربایجان شرقی، گروه های سنی شرکت کننده در این جشنواره را شامل ۳ گروه دانسته و یادآور شد: گروه های سنی نوجوانان، بزرگسالان (زن و مرد) و سالمندان (زن و مرد) واجدین شرایط برای شرکت در این جسنواره هستند که به نسبت پارسال، افزایش مشارکت داشته ایم.

او در پایان سخنان خود، بخشی از برنامه های جشنواره قصه گویی را مرتبط با کارگاه های تخصصی قصه گویی دانسته و اظهار داشت: اقدام چند سال اخیر کانون در حوزه قصه گویی، بیشتر متمرکز به تربیت قصه گو در خانواده و پدر و مادر است و کارگاه های ما نیز در این ارتباط خواهند بود.