باید به وضعیت سگ‌های ولگرد تبریز رسیدگی شود
باید به وضعیت سگ‌های ولگرد تبریز رسیدگی شود
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تبریز گفت: باید به وضعیت سگ‌های ولگرد رسیدگی شود چراکه با رسیدن فصل سرما موجب ایجاد ترس در شهروندان می‌شوند.

به گزارش عصرتبریز، جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز با حضور اعضای کمیسیون و مدیران شهری برگزار شد.

عبداله تقی‌پور، رئیس کمسیون محیط زیست و خدمات شهری در این جلسه با قدردانی از اجرای طرح زوج و فرد در مرکز شهر گفت: اولین پیاده راه ایران در تبریز اجرا شده و سایر شهر‌ها از تبریز الگو برداری کرده‌اند اما امروز شاهد بعضی مقاومت‌ها در راستای اجرای پیاده‌ راه و طرح های مشابه در تبریز هستیم.

وی با اشاره به آلایندگی هوای تبریز در زمستان گفت: امسال شورای شهر قبل از وقوع آلایندگی برای کنترل آن برنامه ریزی می‌کند.

لازم به ذکر است، در این جلسه طرح تدوین فهرست انتشار آلاینده های هوا در کلانشهر تبریز برسی شد.

لیلا خازنی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز درخصوص این طرح گفت: این طرح به صورت همزمان در ۹ کلان‌ شهر اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در تبریز، دانشگاه تبریز با همکاری دانشگاه تهران مسئول پژوهش فهرست انتشار آلاینده‌های این شهر شده است.

وی بیان داشت: سامانه انتشار آلاینده‌‌ها آماده بوده و به زودی توسط سازمان محیط زیست کشور بهره‌ برداری می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه در همه جای دنیا برای کنترل آلاینده‌ها، فهرست انتشار آلاینده ها برای مدیریت منابع آلاینده تدوین می‌شود گفت: این فهرست با اطلاعات دقیق در اختیار مسئولین مربوطه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ۹ مرکز آلاینده در این طرح برای تبریز درنظر گرفته شده، فرودگاه، ترافیک، خانه‌ها، صنایع، نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی را از جمله این مراکز در تبریز بیان کرد.

خازنی با بیان اینکه ۹۲ درصد منابع آلاینده تبریز سهم منابع متحرک است گفت: سیمان جزو آلاینده‌ های صنایع است اما به تنهایی چند برابر صنایع دیگر تولید آلایندگی دارد.

وی با بیان اینکه ۷۴ درصد آلایندگی متحرک تبریز مربوط به خودرو‌های شخصی است گفت: سهم ترافیک در تولید آلایندگی‌های متحرک بالا است.

لیلا خازنی با اشاره به تاثیر بسیار بالای فرهنگ‌ جامعه در انتشار آلاینده‌ ها گفت: فرهنگ استفاده از ناوگان عمومی و پیاده در تبریز پایین است و این عامل موجب وجود آلایندگی ۷۲ درصدی خودرو های شخصی در منابع آلاینده متحرک شهر می‌باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه : ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر روزانه در تبریز انجام می‌شود گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از ناوگان عمومی موجب کاهش استفاده از این ناوگان می‌شود.

خازنی با اشاره به تاثیر منفی تاکسی‌های اینترنتی در آلایندگی تبریز گفت: این تاکسی‌ها موجب افزایش خودرو های تک سرنشین و دو سرنشین در شهر شده و موجب ایجاد ترافیک و آلایندگی بیشتر در شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۱۵۰ هزار سفر از طریق تاکسی های اینترنتی در تبریز انجام می‌شود این آمار را موجب افزایش آلایندگی به دلیل تک سرنشین و دو سرنشین بودن آنها دانست.

خازنی با بیان اینکه تهران ۵ برابر تبریز جمعیت دارد اما تناژ آلایندگی آن ۲/۵ برابر تبریز است گفت: خودرو های شخصی تبریز دو برابر خودرو های شخصی در تهران موجب آلایندگی هوا در این شهر می‌شود‌.

وی با اشاره به اجرای طرح زوج و فرد در تبریز گفت: اگر طرح زوج و فرد در شهر اجرا می‌شود و موجب ایجاد محدودیت برای مردم می‌شود باید متناسب با آن حمل و نقل عمومی نیز گسترش یابد.

خازنی با بیان اینکه گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی موجب کاهش ۵۸ درصدی آلودگی هوای متحرک تبریز خواهد شد گفت: با افزایش و توانمند سازی حمل و نقل عمومی می‌توان آلودگی هوای تبریز را کاهش داد.

وی در پایان گفت: نگاه توسعه محور در تمامی ابعاد شهر سازی باید لحاظ شود.

عبداله تقی‌پور با بیان اینکه باید در روش‌های مدیریت شهری تبریز تجدید نظر شود گفت: امیدواریم به این نتیجه برسیم که باید در مدیریت شهری پوست اندازی کرده و از تکنولوژی های مدرن استفاده کرد.

رئیس کمسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: هدف کمسیون محیط زیست ایجاد حساسیت شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری در کنترل آلایندگی هوا است.

وی ادامه داد: امروز راهکار اجرایی برای کنترل ترافیک و آلایندگی وجود دارد اما مدیریت درستی برای آن موجود نمی‌باشد.

تقی‌پور با اشاره به طرح ایجاد پاره خط ها در شهرک ها گفت: در بحث ایجاد پاره‌ خط‌ ها در شهرک‌ها اگر این طرح اجرا شود می‌توان مدیریت زمان و ترافیک را ایجاد کرد.

دستور دوم جلسه کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری بررسی علت افزایش آمار سگ‌های ولگرد در این شهر بود.

عبداله تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه با بیان اینکه کمیته مدیریت حیوانات شهری در کمیسیون ایجاد شده گفت: افرادی هستند که در این زمینه با علاقه فعالیت می‌کنند.

قربانیان، معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در این جلسه گفت: از سال ۹۲ شهرداری تبریز با پناهگاه پردیس قرارداد داشت که به تازگی مدت زمان آن به اتمام رسیده‌ است.

وی ادامه داد: به تازگی تصمیم گرفته شد با شرکتی همکاری شود که فیستول های بیهوشی تولید می‌کند تا در زنده‌گیری سگ های ولگرد استفاده شود.

معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز با بیان اینکه تا جایی که پناهگاه پردیس ظرفیت نگهداری سگ‌ها را دارد آنها را به این پناهگاه تحویل می‌دهیم گفت: زمانیکه ظرفیت پناهگاه تکمیل شد سگ های ولگرد را از تبریز دورسازی می‌کنیم.

قربانیان افزود: به زودی طرحی از طریق پناهگاه حیوانات پردیس به شهرداری ارائه می‌شود تا حیواناتی که زنده‌ گیری می‌شود در این مرکز عقیم سازی، انگل زدایی و در کانون‌های مشخص شده رهاسازی شود.

ژیلا پورایرانی، مدیر پناهگاه حیوانات پردیس در این جلسه با اعلام اینکه ۵۰ هزار نفر حیوان دوست در تبریز وجود دارند و آنها در اداره پناهگاه همکاری ‌می‌کنند، گفت: مخالف استفاده از فیستول‌های بیهوشی با دوز‌ بالا هستیم اما در بحث عقیم‌سازی و انگل زدایی همکاری می‌کنیم.

‌وی افزود: تمام تلاش ما کمک به تبریز و بالا بردن نام آن در دنیا است زیرا امروز تبریز به عنوان شهری که فرهنگ حیوان دوستی در آن وجود دارد در دنیا شناخته شده است.

تقی‌پور، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز در پایان گفت: نیاز است تا به وضعیت سگ‌های ولگرد رسیدگی شود چراکه با رسیدن فصل سرما و کوتاه شدن روز‌ها موجب ایجاد ترس در شهروندان و به خصوص کودکان محصل می‌شود.