رونمایی از پوستر جشنواره «فیلم نامه نویسی تبریز»
رونمایی از پوستر جشنواره «فیلم نامه نویسی تبریز»
با رونمایی از پوستر نخستین جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز، گامی دیگر برای ارتقاء جایگاه سینمای آذربایجان برداشته شد.

به گزارش عصرتبریز، رئیس هئیت مدیره انجمن سینماگران آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از پوستر نخستین جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز اظهار کرد: نخستین جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز ۱۲ و۱۳ دی ماه سال جاری در این شهر برگزار می‌شود.

یونس مقدم با بیان اینکه این جشنواره به صورت استانی بوده و تمامی هنرمندان مقیم آذربایجان شرقی می‌توانند در آن شرکت کنند، گفت: نخستین دوره جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز در راستای تحقق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و به منظور ارتقاء سطح هنری با هدف ایجاد جریان‌سازی برای تولید و توسعه و ترویج فیلم نامه نویسی به عنوان رشته پایه در امر فیلم سازی و زیر ساخت تولید فیلم برگزار می‌شود.

مقدم اضافه کرد: انجمن سینماگران آذربایجان شرقی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نخستین جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز را برگزار می‌کند.

رئیس هئیت مدیره انجمن سینماگران استان در خصوص اهداف نخستین جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز بیان کرد: توسعه و ترویج رشته فیلم نامه نویسی در جریان فیلم سازی، ایجاد حس رقابت نزد هنرمندان استان به کشور ارتقاء سطح کمی و کیفی آثار هنری، ایجاد بستر مناسب در گردآوری آثار فاخر برای تولید و ترغیب هنرمندان برای اهمیت دادن به آثار مکتوب، ارج نهادن به هنرمندان خلاق و مستعد و توسعه ایده‌های ناب با موضوعات فرهنگی مبنی بر ارزش‌های والا از جمله اهداف این رویداد مهم است.

وی با اشاره به چهار بخش آزاد، اقتباسی، ویژه و جنبی این رویداد، گفت: بخش آزاد شامل آثار ارسالی با موضوعات مختلف و بخش اقتباسی شامل آثار برگرفته یا اقتباس شده از داستان‌ها و ادبیات ایران و جهان بوده و بخش ویژه نیز آثار ارسالی با موضوعات محوری (حمایت از کالای ایرانی، توجه به امر تولید و اشتغال زایی و کار آفرینی بومی، فرهنگ و اداب و رسوم استان آذربایجان شرقی، انقلاب اسلامی ایران، عفاف و حجاب، دفاع مقدس و ایثارگری، تاریخ مشروطیت) و بخش جنبی، مقالات و پژوهش های سینمایی با محوریت تولیدات بومی را شامل می‌شود.

مقدم در در خصوص آخرین مهلت ارسال آثار و زمان اختتامیه نخستین جشنواره فیلم نامه نویسی تبریز اظهار کرد: آخرین مهلت ارسال آثار ۲۰ آذر ماه سال جاری بوده و روزهای ۱۲ و ۱۳ دی ماه نیز آیین اختتامیه این مراسم برگزار می‌شود.

وی، فیلم نامه نویسی را پایه اصلی هر فیلم خواند و گفت: برای تولید یک اثر هنری در سینما لازم است تا فیلم نامه‌های خوب تولید شود، همچنین فیلم نامه نویسی مهم‌ترین شاخه فیلم است که باید تقویت شود.

مقدم متذکر شد: این جشنواره فرصتی برای شناسایی نویسندگان و کشف استعدادهای نو در عرصه فیلم نامه نویسی نیز به شمار می‌رود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم مشکل اساسی در بخش فیلم را کمبود فیلمنامه دانست و اظهار کرد: ضرورت دارد انجمن‌ها به طور جدی وارد عرصه شده و برای این کمبودها راه کارهایی ارائه دهند تا کاستی‌ها را کاهش دهیم.

علی محرمی در رابطه با حمایت فیلم سازان توسط این اداره بیان کرد: ۳۵۰ میلیون تومان برای حمایت از فیلمسازان استان جذب شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سالن‌های سینمایی موجود در استان گفت: در طول چهار سال گذشته ۲۰ سالن سینمایی افتتاح شده که این موفقیت تا حدود زیادی مدیون بخش خصوصی است، انتظار نداشتیم بخش خصوصی با این قدرت و جدیت وارد عرصه شود.

وی از افتتاح پنج سالن سینمایی در تبریز خبر داد و افزود: روز یکشنبه هفته آینده، پنج سالن در پردیس سینمایی مجتمع تجاری لاله پارک افتتاح می‌شود و تعداد سالن‌های سینمایی به ۲۵ سالن می‌رسد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه در خصوص حمایت‌های این اداره از حوزه فیلم و مستند بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای سال جاری که با سازمان سینمایی، علاوه بر ۳۵۰ میلیون تومان حمایت از این بخش، ۱۹۰ میلیون تومان در بخش داستان کوتاه و ۱۵۰ ملیون تومان در بخش مستند کمک شده است.

محرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از لحاظ زیرساخت‌های سینمایی به حد استاندارد نزدیک هستیم، اما قانع کننده نیست، چراکه براساس برنامه‌ریزی‌ها و انتظارات ما و طبق استانداردها باید برای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما احداث شود.