بودجه احیای دریاچه ارومیه کاهش یافت
بودجه احیای دریاچه ارومیه کاهش یافت
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: بودجه احیای دریاچه ارومیه به دلیل افزایش بارش‌ها کاهش یافت.

به گزارش عصرتبریز، جواد رحمتی عصر امروز در جلسه شورای فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به کاهش میزان بودجه تخصیص یافته امسال نسبت به سال‌های قبل اظهار داشت: بهبود نسبی وضعیت دریاچه موضوع را کمرنگ ساخت که امیدوارم تجدید نظری صورت پذیرد.

وی اقدامات دولت در راستای احیای این دریاچه را مؤثر و ارزشمند خواند و گفت: نباید احیا دریاچه را صرفاً منوط به بارش‌ها بدانیم، چراکه طبق آمار موجود در سال‌های قبل از تشکیل ستاد احیا دریاچه ارومیه، سالی که ۴۲۰ میلی لیتر بارش داشتیم نیز شاهد کاهش آب دریاچه بوده‌ایم.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت توجه بر مسائل علمی و فنی در احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: لایروبی‌های انجام شده، اقدامات سازه‌ای و غیر سازه‌ای انجام یافته را بسیار مؤثر می‌دانم و معتقدم خشکی دریاچه ارومیه حاصل بی توجهی به مسائل علمی بود.

وی اقدامات دستگاه‌های ذی‌ربط را تنها بخشی از فعالیت خواند و بخش دیگر را مشارکت مردم دانست و ابرازداشت: باید با آگاه ساختن مردم آن‌ها را نیز در احیا دریاچه مشارکت دهیم که اگر چنین نباشد اقدامات دستگاه‌ها نیز ابتر است.

رحمتی خاطرنشان کرد: انتقال آب از حوزه‌های دیگر به دریاچه، رهاسازی آب‌های موجود در پشت سدهای دریاچه‌ها، لایروبی آب‌های اطراف دریاچه، تعبیه باد شکن‌ها و کاشت گیاهان خود تکثیر و خود بازیافت از دیگر اقداماتی هستند که برای احیا دریاچه ارومیه مؤثر بودند.

وی با تاکید بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام در حوضه این دریاچه، اذعان داشت: بخش مایع تصفیه خانه فاضلاب تبریز تا شش ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، فاکتور فرهنگی را عاملی مهم و مؤثر در احیا دریاچه ارومیه ارزیابی کرد و گفت: امسال بیست درصد از اعتبارات به صدا و سیما جهت ساخت برنامه‌هایی در جهت فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی اختصاص داده شده است.
وی با انتقاد از غیر فعال بودن کمیته‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه، اذعان داشت: باید از اقدامات کلیشه‌ای مانند سخنرانی و… در این حوزه خارج شویم و بر موضوع معیشت و اشتغال جایگزین اهمیت بیشتری دهیم، چراکه در استان توان علمی کافی برای این کار وجود دارد.

رحمتی با تاکید بر پایش اقدامات انجام یافته، تصریح کرد: کمیته علمی باید با پایش اقدامات، هر اقدام بیهوده را شناسائی و حذف کند و بر تغییر نگرش‌های ساکنین اطراف دریاچه تلاش کند.