بازیافت زباله بوسیله هنر+ تصاویر
بازیافت زباله بوسیله هنر+ تصاویر

عصر تبریز: زباله ها و پسماندهای شهری حجم وسیعی از کارزار شهرداری ها را به خود اختصاص داده اند، و اگر قرار باشد همه آنها در طبیعت دفن شده یا سوزانده شوند، از محیط زیست چیزی باقی نمی ماند. مصرف بی رویه کیسه ها و ظروف تجدید ناپذیر و رها کردن آنها در طبیعت نتیجه […]

عصر تبریز: زباله ها و پسماندهای شهری حجم وسیعی از کارزار شهرداری ها را به خود اختصاص داده اند، و اگر قرار باشد همه آنها در طبیعت دفن شده یا سوزانده شوند، از محیط زیست چیزی باقی نمی ماند. مصرف بی رویه کیسه ها و ظروف تجدید ناپذیر و رها کردن آنها در طبیعت نتیجه راحت طلبی و عادت های نا آگاهانه ای است که باعث ایجاد اختلال در محیط زیست شده و خسارت های جبران ناپذیری را به طبیعت وارد می کند. کلانشهر تبریز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بیشترین تاثیرات را از این آسیب های زیست محیطی پذیراست.

جمع آوری و تفکیک زباله نیازمند تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است.این فرهنگ سازی معمولا از طریق سازمان های دولتی و غیر دولتی صورت می گیرد. متاسفانه برخی سازمان ها یا نهادهای دولتی دغدغه زیست محیطی ندارند! و درگیر کارهای روتین و روزمره خود هستند. در این میان نقش سازمان ها یا ان جی او های فعال محیط زیستی موثر می باشد. در استان ما نیز خوشبختانه گروه های فعال زیست محیطی فعالیت می کنند ولی چون با عدم حمایت از سوی دولت ها مواجه می شوند تاثیر چندانی در فرهنگ سازی در زمینه های مختلف ندارند.از جمله گروه های فعال زیست محیطی می توان به جمعیت رفتگران طبیعت و جبهه همیاران سبز اشاره کرد.

در این میان اما هنر بازیافت در استان ما جا نیافتاده و می توان با شیوه های هنرمندانه و ظریف به جامعه آموزش داده شود.

استفاده از وسایلی که برای جوامع صنعتی دورریز به حساب می‏آیند در بسیاری از کشورهایی که هنوز زندگی سنتی در آن‏ها جریان دارد، بسیار معمول است. ایران نیز جزء کشورهاییست که بهتر است هنر بازیافت را در زندگی سنتی مردم آن پی‏جویی کرد.

IMG_0327

در حال حاضر آلودگی روزافزون محیط، نیازمند فرهنگ سازی و ابداع طرح های ابتکاری در سطح جامعه است تا با توجه به ایجاد انگیزه و حس تعلق شهروندی نسبت به حفظ محیط زیست، به استفاده از مواد به ظاهر بی‏مصرف به دلیل دردسترس بودن و ارزان تهیه شدن این مواد پرداخت شود.

IMG_0328

در این راستا اکبر احمدپور هنرمند خلاق و باذوق تبریزی در اقدامی جالب به وسیله زباله ها، مجسمه‌ها و  آثار زیبایی را خلق کرده و چندی پیش در نمایشگاهی در دانشگاه تبریز به نمایش گذاشت.

IMG_0324

این آثار هنری تماماً از زباله‌های پلاستیکی و مواد بی مصرف ساخته شده است.هنرمند خلاق تبریزی برای آفرینش اثر هنری خود از زباله‏ هایی که در محیط اطرافش است استفاده کرده تا ضمن رفع برخی از دغدغه ‏های زیست محیطی زیستی، از مقرون به ‏صرفه بودن این مواد نیز برای ساخت اثر هنری بیشترین بهره را جسته است.

IMG_0323

این سلیقه‌ی کم‌نظیر استاد که «آت و آشغال» محیط را تبدیل به قطعه‌ای هنری می‌کند به او این امکان را می‌دهد تا چیزی را که معمولاً برای ما تنها یک زباله معمولی است به چیزی فراتر مبدل سازد.

IMG_0325

بازیافت زباله ها هنری شکل یافته از زباله و پسماندهای شهری و طغیانی علیه مواد سنتی و یک میل به نمایش آثار هنری شکل یافته از مواد طبیعی و مواد بی‌ارزش است.

IMG_0337

هنر بازیافت به مثابه یکی از گرایش‌های هنر معاصر امروزه برای خود زیرشاخه‌های زیادی دارد و در پیوند با نقاشی و مجسمه‌سازی به بیان متفاوت خود رسیده است.