راه را اشتباه آمده‌ایم! /«بار فرهنگ» را به باربری سپردیم
راه را اشتباه آمده‌ایم! /«بار فرهنگ» را به باربری سپردیم

عصر تبریز: «بنیاد فرهنگی طوبی» جایی است که بیشتر اهالی فرهنگ و هنر شهر آن را می‌شناسند. نامی است که حتی آوازه آن در پایتخت هم شنیده شده است. به گزارش نصر ،  چند سال قبل به عنوان قابل اعتناترین الگوی شبکه خصوصی فرهنگی و هنری مورد تایید و بازدید نماینده مقام معظم رهبری قرار […]

عصر تبریز: «بنیاد فرهنگی طوبی» جایی است که بیشتر اهالی فرهنگ و هنر شهر آن را می‌شناسند. نامی است که حتی آوازه آن در پایتخت هم شنیده شده است.

به گزارش نصر ،  چند سال قبل به عنوان قابل اعتناترین الگوی شبکه خصوصی فرهنگی و هنری مورد تایید و بازدید نماینده مقام معظم رهبری قرار گرفت. جایی که برو بچه‌های خبرنگار، عکاس، نویسنده، شاعر و… در آن می‌گردند و بیتوته می‌کنند و از دل آن رضا قلیزاده و سیدقاسم ناظمی و معصومه سپهری والخ… بیرون آمده اند، به حتم در طوبی کارهای فرهنگی انجام می‌شود، از انتشار روزنامه سرخاب و هفته نامه آذرپیام تا تولید کتاب در حوزه پایداری. بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر، طوبی را با پاتوق هایش می‌شناسند که یا رونمایی کتاب و آلبوم موسیقی است، یا مهمان مسئولین فرهنگی و هنرمندان و فرهنگیان، تا موضوعات فرهنگی و هنری شهر و دست آخر این که طوبی معتقد به آینده فرهنگی شهر است…

هر ساله از شهرداری نامه‌ای می‌آمد بدین مضمون که کاربری طوبی «مسکونی» است و طوبایی‌ها از آن استفاده «تجاری» ! می‌کنند، ما هم گردن مان از مو نازک‌تر دست به دامن اداره کل ارشاد شده و عریضه می‌دادیم و اداره کل ارشاد ماده ۳ قوانین و آئین نامه محل تاسیس دفاتر مطبوعاتی را به شهرداری یادآوری می‌کرد و قضیه فیصله پیدا می‌کرد.

IMG_20151221_020659

اما امسال گویا وضعیت فرق کرده است. رکود ساخت و ساز و بالا بودن هزینه‌های اداره شهر، باعث شده کفگیر چنان بر ته دیگ بخورد که فرهنگ و هنر و از این جور حرفهای دم دستی که فقط برای روزهای خوشان خوشان انتخابات شورای شهر و مجلس به درد می‌خورد، نادیده گرفته شود. این بار شهرداری و شورای شهر، با حکم چند امضایی، دستور اعاده به حالت اولیه هر چه سریع‌ترِ مؤسسه مطبوعاتی را داده‌اند. القصه مخلص جوابی که از شهرداری منطقه و کمیسیون ماده صد قانون گرفته ایم این است که فرهنگ کیلویی چند؟ حرفمان همان است که گفتیم! کاربری ساختمان مؤسسه مطبوعاتی، مسکونی است.

IMG_20151221_020714

دوستان می‌گویند که شکایت به محکمه ببریم و حکم را بشکنیم که این گونه اتفاقات و گاف‌ها در برخی کمیسیون‌ها طبیعی است و با حکم مرجع قضایی لغو می‌شود، اما به گمان ما مهم‌تر از شکستن این رای، پیامی است که از آن دریافت می‌شود، پیامی که اتفاقا امضای تائید «رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر» هم در ذیل آن آمده است؛ چه پیامی مهم‌تر از این که این شهر «فرهنگ» نمی‌خواهد، این شهر فقط «پاساژ» می‌‌خواهد. مجتمع‌های پرزرق و برق تجاری- که خالی‌اند و هیچ صنفی در آن فعالیت ندارد- و عصرها، بوی فلافل و پیتزا در صحن و سرایش بپیچد، با مانکن‌هایی که شلوارهای جین و تاپ‌های برهنه‌نمایش چشم‌ها را خیره کند. باشد که هزینه‌های رفت و روب و مسافرت‌های خارجی و حق‌الجلسات اعضای شورا جور شود.

IMG_20151221_020706

جناب رییس شورای شهر، جناب رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر! بنیاد طوبی از امروز جزء املاک مسکونی شهر است. کلاه‌تان را بالا بگذارید به خاطر این خدمت ماندگار و بی‌منت فرهنگی!

گویا راه را اشتباه آمده ایم. از همان ابتدا باید سوراخ سنبه‌های بساز بفروشی را می‌شناختیم، می‌فهمیدیم مشارکتی چطور ساخته می‌شود، تراکم یعنی چه؟ و از این دست حرف‌هایی که به مذاق بلدیه خوش می‌آید.

حالا به سلامتی همه افکار عمومی، «بار فرهنگ» را به باربری سپردیم و روزگار اجاره‌نشینی فرهنگ را آغازیدیم…

فرهاد باغشمال