طرح فاضلاب شهری ملکان در طول ۱۱ سال تنها ۵۵ درصد پیشرفت داشته است!
طرح فاضلاب شهری ملکان در طول ۱۱ سال تنها ۵۵ درصد پیشرفت داشته است!

عملیات اجرایی طرح فاضلاب ملکان که از سال ۸۴ آغاز شده، در طول یازده سال گذشته به گفته مدیر امور آب و فاضلاب شهری ملکان بالای ۵۵ درصد پیشرفت داشته است!

عصر تبریز: ملکان از جمله معدود شهرهایی هست که متاسفنه فاضلاب شهری ندارد و طرح فاضلاب این شهر با گذشت حدود ۱۱ سال از اجرا همچنان با کندی به پیش رفته و به نظر می رسد تا مرحله افتتاح سالهای زیادی در پیش دارد!
عملیات اجرایی طرح فاضلاب ملکان که از سال ۸۴ آغاز شده، در طول یازده سال گذشته به گفته مدیر امور آب و فاضلاب شهری ملکان بالای ۵۵ درصد پیشرفت داشته است، حال شما حساب کنید با این وضعیت تکمیل و افتتاح این طرح چند سال دیگر طول خواهد کشید؟!
مهندس کمال پیرزه روز یک شنبه در گفتگویی با خبرنگار ما عدم تخصیص به موقع و کامل اعتبارات و وجود مشکل برای احداث تصفیه خانه را از علل پیشرفت ضعیف طرح فاضلاب ملکان دانست و گفت: از اعتبار ۲۱ میلیارد ریالی در سال ۹۳ تنها ۷۰ درصد تخصیص یافت و از اعتبار ۲۴ میلیارد ریال در سال ۹۴ نیز تاکنون ۵۰ درصد محقق شده است.
وی نبود تصفیه خانه را از دیگر مشکلات این طرح دانست و اظهار کرد:تکمیل و بهره برداری از طرح فاضلاب ملکان مستلزم وجود تصفیه خانه می باشد این در حالی است که بعلت مخالفت اهالی روستای خزینه از توابع شهرستان میاندوآب با محل مورد نظر مانع از احداث تصفیه خانه شده است.
وی افزود: اهالی روستای خزینه بخاطر قرار گرفتن محل تصفیه خانه در مجاورت روستای خود به هیچ وجه اجازه احداث آن را نمی دهند و این مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است و آب و فاضلاب بدنبال رفع این مشکل از جمله مذاکره با اهالی این روستا یا تغییر محل تصفیه خانه می باشد.
گفتنی است:متاسفانه عملیات اجرایی این طرح به طور مستمر نبوده و به طور متناوب و بخصوص در فصل سرما انجام می شود امری که مدیر آب و فاضلاب ملکان علت آن را عدم تخصیص به موقع اعتبارات می داند.
عده ای از شهروندان ملکانی نیز در گفتگویی با خبرنگار ما از انجام هر از گاه و همچنین اجرای کند و غیر مستمر طرح فاضلاب ملکان انتقاد کردند و بر پیشرفت مستمر و بهره برداری سریعتر از این طرح تاکید کردند.
بر اساس نوشته خبرگزاری ایسنا مدیرعامل آب و فاضلاب استان در تاریخ ۲۳ اردیبهشت سال ۹۲ در مراسم کلنگ زنی فاز دوم از پیشرفت ۴۸ درصدی و همچنین بر اساس نوشته رسانه های گروهی بخصوص خبرگزاری ها در تاریخ ۱۱ آذر سال ۹۳ در گفتگو با خبرنگاران از پیشرفت ۵۰ درصدی طرح فاضلاب این طرح سخن گفته بود و همچنین مدیر امور آب و فاضلاب ملکان نیز در تاریخ ۲۰ بهمن سال ۹۳ از پیشرفت نزدیک به ۵۵ درصدی خبر داده است.
با این وصف و به استناد به گفته مدیرعامل فاضلاب استان و مدیر اداره فاضلاب ملکان ، طرح فاضلاب این شهرستان از ۴۸ درصد پیشرفت در سال ۹۲ به تنها پیشرفت ۵۵ درصدی رسیده است!
البته مدیرعامل فاضلاب استان در تاریخ ۲۳ اردبیهشت ۹۲ به گواهی خبرگزاری ایسنا قول بهره برداری ۱۸ ماهه طرح فاضلاب ملکان یعنی در آبان ماه ۹۳ داده بود قولی که با گذشت حدود ۱۴ ماه هنوز محقق نشده و با وضعیت فعلی عدم تخصیص به موقع و کامل اعتبارات و همچنین اجرای نامستمر طرح و همچنین وجود مشکل محل احداث تصفیه خانه به نظر می رسد تا بهره برداری از این طرح راه طولانی در پیش باشد!
گزارش از: سیاوش عینالو