تبریز، میزبان دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر
تبریز، میزبان دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر
دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر از 21 تا 25 تیرماه به میزبانی تبریز برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی، رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی و مسئول برگزاری این کنگره در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۶۵۰ اثر از شعرای داخلی و ۲۰۰ اثر از شاعران کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.

سید محمد حسین بلاغی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی استقبال از این کنگره نسبت به دوره نخست آن افزود: در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی علاوه بر اساتیدی از نقاط مختلف کشور، ۳۰ مهمان خارجی حضور داشته و توسط ۱۰ شبکه رادیو تلویزیونی از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه پوشش داده خواهد شد.
وی احیای هویت شعر ترکی در جهان اسلام را از مهمترین اهداف این کنگره اعلام کرد و یادآور شد: با این کنگره جایگاه شعر ترکی در قالب فرهنگ و هویت دینی ایرانی- اسلامی مورد تاکید قرار می گیرد.

رئیس دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با تاکید بر جایگاه شعر و ادب در ادبیت ترکی آذربایجانی تصریح کرد: اولین و اصلی‌ترین وجه فرهنگ در آذربایجان شعر بوده چراکه مردم ترک زبان حتی در فرهنگ فولکلور خود، اندیشه و تفکر را با شعر منتقل کرده اند.

بلاغی جایگاه شعر و تشیع در تاریخ اسلام را غیرقابل انکار خواند و اظهار داشت: مستندات موجود از قرون گذشته نشان می دهد شعر ترکی شیعی یکی از شاخه های اصلی ادبی در اسلام بوده است.

به گفته وی، پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی طی صدها سال، منجر به تقویت فرهنگ مردمان این خطه شده به طوریکه شعر شیعی-ترکی همواره در خدمت تقویت شجاعت، غیرت، استبداد ستیزی و استکبار ستیزی مردم قرار داشته است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی شعر ترکی شیعی را جریان ساز تحولات بزرگ تاریخ معاصر خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای تکوین این فرهنگ در بین جامعه بوده است.

وی با یادآوری شاعران بلند آوازه ترک زبان ایران از تبریز و اردبیل تا زنجان افزود: شعر ترکی شیعی در تاریخ معاصر با حضور بزرگانی چون استاد شهریار، استاد عابد، استاد ذهنی، استاد شهاب، کریمی مراغه ای تا کلامی زنجانی همچنان پرثمر و تاثیرگذار به حیات خود ادامه داده است.

گفتنی است آیین اختتامیه دومین کنگره شعر ترکی غدیر با حضور شاعران ایران و ۵ کشور جهان ۲۵ تیرماه در محوطه تاریخی مسجد کبود تبریز برگزار خواهد شد.