۷۰ برنامه برای بزرگداشت روز شعر و ادب و تکریم مقام شهریار برگزار می‌شود
۷۰ برنامه برای بزرگداشت روز شعر و ادب و تکریم مقام شهریار برگزار می‌شود
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از تهیه ۷۰ برنامه برای بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و مقام استاد شهریار خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، سیدقاسم ناظمی در نشست خبری برنامه های روز ملی شعر و ادب فارسی  و بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار با بیان اینکه برنامه های شایسته ای برای این روز تدارک دیده شده است افزود: با توجه با تقارن این روز با اربعین حسینی، ابتدا برنامه هایی که جنبه علمی و هنری دارد از فردا آغاز می شود.

وی اضافه کرد: برنامه نهایی و اصلی دوشنبه هفته آینده در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود اما قبل از آن، سه نشست تخصصی، گلباران مزار شهریار در مقبره الشعرا، برپایی نمایشگاه خوشنویسی از اشعار شهریار و نمایشگاه اسناد مرتبط با شهریار و همچنین انتشار کتاب ویژه این روز انجام می شود.

ناظمی گفت: سال گذشته به رغم شیوع کرونا، سعی کردیم این روز را پررنگ تر و در شهرهای غیر از تبریز هم برگزار کنیم و از آثار این حرکت می توان به توجه ویژه رییس جمهور به مقبره الشعرا اشاره کرد.

وی افزود: بیشترین رویکرد ما در برگزاری این روز این است که ادبیات و شعر را که سرمایه های ملی هستند در فضای عمومی و عامه مردم معرفی کنیم و در این راستا برنامه ریزی هایی انجام داده ایم.

ناظمی با بیان اینکه انجمن ادبی تبریز همانند سال گذشته مجری برگزاری مراسم های این روز است، گفت: از تمام توان داخل استانی و حتی خارج از استان برای برگزاری بهتر این رویداد فرهنگی استفاده کرده و می کنیم و شهردار تهران نیز در این راستا قول داده تا از امکانات تبلیغاتی خود برای معرفی این رویداد استفاده کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه چندین مهمان خارجی برای حضور در برنامه های بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و شهریار دعوت شده اند، گفت: این مهمان ها از کشور های افغانستان، پاکستان، بنگلادش، هند، ترکیه و جمهوری آذربایجان دعوت شده اند که در صورت برطرف شدن مشکل ایاب و ذهاب؛ در مراسم این روز حضور می یابند.

حسن گلی به برنامه گلباران مزار شعرا و استاد شهریار در مقبره الشعرا که سال گذشته مورد اقبال عمومی قرار گرفت اشاره کرد و افزود: امسال نیز این مراسم در  ۲۷ و ۲۸ شهریور ماه بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ انجام می شود.

وی به تقارن این رویداد با اربعین حسینی نیز اشاره کرد و گفت: از این تقارن به عنوان یک فرصت برای معرفی شعرهای آیینی شهریار باید استفاده شود.

در پایان این نشست پوستر روز ملی شعر و ادب فارسی رونمایی شد.

روز بیست و هفتم شهریور ماه، سالروز درگذشت شهریار، شاعر ایرانی، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.