دریافت نشان درجه یک هنری کشور توسط هنرمند برجسته تبریزی
دریافت نشان درجه یک هنری کشور توسط هنرمند برجسته تبریزی

بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به “رحیم بقال اصغری” هنرمند برجسته کاریکاتوریست اعطا شد. عصر تبریز: بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به “رحیم بقال اصغری” هنرمند برجسته کاریکاتوریست اعطا شد. به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، “رحیم بقال اصغری” […]

بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به “رحیم بقال اصغری” هنرمند برجسته کاریکاتوریست اعطا شد.

عصر تبریز: بر اساس رای شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه یک هنری به “رحیم بقال اصغری” هنرمند برجسته کاریکاتوریست اعطا شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، “رحیم بقال اصغری” در مهرماه سال جاری موفق به اخذ نشان درجه یک هنری( معادل دکتری) در زمینه کاریکاتور از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

وی بیست و چهارم شهریور ١٣۵٣ در شهر تبریز به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در مدرسه های ممتاز و المهدی خواند. در ده سالگی به واسطه حضور پدرش در هنرستان میرک تحت تعلیم استاد ابراهیم مقبلی قرار گرفت.

اصغری، در سال ١٣۶٩ و در ١۶ سالگی به استخدام مجله جوالدوز به عنوان کارتونیست در آمد و در سال ١٣٨٠ انجمن کارتونیست‌های تبریز و آموزشگاه‌های آزاد هنری آرسوی را تاسیس نمود.

وی در سال ١٣٨٢ رئیس فدراسیون کاریکاتور ایران شد و تاکنون در این سمت فعالیت می‌نماید در سال ١٣٨۵ موزه کاریکاتور تبریز را که تنها موزه کارتون ایران می‌باشد تاسیس کرد.

وی عضور شورای فنی نگارخانه‌های استان آذربایجان شرقی ـ رئیس خانه کاریکاتور شهرداری تبریز ـ عضو شورای برنامه‌ریزی هنر استان و مدیر چندین جشنواره بین‌المللی است.

رحیم بقال اصغری تاکنون سه دوره در برنامه‌های تی ار تی اکول ترکیه در سی و چهار قسمت برنامه ضبط کرده است این برنامه‌ها به دعوت دانشگاه انادولو انجام شده است. وی بیشترین داوری‌های خارجی را در کشور ایران بر عهده دارد و ١٨ داوری خارجی از این جمله می‌باشند.

سخنرانی در جشنوراه بوسان کره جنوبی- معمار سینان و آنا دولو ترکیه- زمون صربستان و انجمن‌های مختلف در کشور های متعدد از جمله فعالیت‌های بین‌المللی وی است.

سایت سی وی ان مشهورترین سایت کارتون جهان و سایت تبریز کارتون را رحیم بقال اصغری تاسیس کرده و مدیریت می‌کند.

وی عضو افتخاری هومور پارتی بلغارستان- عضو افتخاری انجمن کارتونیست‌های جمهوری آذربایجان و سفیر فرهنگی انجمن کارتونیست‌های ترکیه در ایران است.

کارتونیسم و برداشت‌های شخصی دو جلد، زنجفیل ٢٠ جلد، آموزش هنر آرسوی ٧ جلد شامل آموزش نقاشی خردسالان آرسوی، آموزش طراحی آرسوی، آموزش نقاشی آرسوی،آموزش کارتون آرسوی-جلد اول- سرهای کارتونی، آموزش کارتون آرسوی- جلد دوم- بدن‌های کارتونی، آموزش کارتون آرسوی- جلد سوم- حیوانات، آموزش تصویرگری آرسوی، خاطرات شخصی، درس‌هایی از حیوانات، شبان و آفریننده ، همین چند خط ساده و یک شهروند موفق تبریزی از جمله کتاب‌های وی است.

وی بعنوان یکی از صد کارتونیست برتر جهان در صد سال اخیر توسط وزارت فرهنگ آمریکای لاتین شناخته شده است.

رحیم بقال اصغری نفر اول جشنواره آموریستیکای ایتالیا شده و از سوی فدراسیون کارتون بلغارستان به خاطر فعالیت‌هایش تقدیر شده است. او دارای هفتاد جایزه داخلی و خارجی بوده و هفتاد جشنواره را نیز داوری کرده است.