ضرورت تشکیل انجمن حمایتی برای عکاسان تبریزی
ضرورت تشکیل انجمن حمایتی برای عکاسان تبریزی
یک عکاس تبریزی می‌گوید: متاسفانه اکنون نهاد و یا انجمن حمایتی، از عکاسان تبریز وجود ندارد و در وهله اول باید انجمن و یا نهادی در این زمینه شکل بگیرد.

به گزارش عصرتبریز، عکاسی جزء رشته های هنری است که افراد حضور و گرایش بیشتری دارند. این عامل یک اتفاق مثبت برای فضای هنری محسوب می شود ولی در صورتی که مدیریت صحیح صورت بگیرد. به عبارتی افزایش تعداد عکاسان یک شهر و مدیریت صحیح آنان به معنای تامین آینده هنری آن شهر است. اکنون با وجود عکاسان جوان و مستعد و با مدیریت صحیح و نظم بخشیدن به این ظرفیت ها، می توان گفت آینده هنری تبریز تضمین خواهد شد.

عباس بنی حسینیان، عکاس تبریزی در گفت‎وگو با خبرنگار عصر مطالبی درخصوص فضای فرهنگی تبریز و دغدغه های عکاسی در این شهر عنوان کرده است که در ادامه می‎خوانید:

*فضای فرهنگی و هنری تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟

فضای فرهنگی شهر یک دهه قبل، در شرایط خوبی به سر نمی برد. در آن سال ها اگر عکاسی تصمیم می گرفت از فضای شهری و اجتماعی عکسی تهیه کند، ماموران نیروی انتظامی و یا خود مردم مانع این کار می شدند که در طی سال های اخیر با توجه به فرهنگ‎سازی هایی که صورت گرفته و از طرف دیگر با افزایش تعداد عکاسان می توان گفت میزان آگاهی مردم هم افزایش یافته است. اکنون مردم هیچ رفتار مقاومتی در برابر عکاسان از خود نشان نمی دهند و خوشبختانه یک ارتباط تعاملی بین مردم و عکاسان ایجاد شده است. اکنون فضای فرهنگی و هنری تبریز ارتقاء یافته است و می تواند بیشتر از وضعیت کنونی هم پیشرفت کند.

*باتوجه به محبوبیت رشته عکاسی گرایش جوانان و نوجوانان به این رشته ای هنری بیشتر است. به نظر شما برای استفاده صحیح از این ظرفیت چه باید کرد؟

عکاسی یک زاویه دید است. یعنی عکاس می تواند دیدگاه خود را به همگان نشان دهد. این رشته هنری جزو رشته هایی است که علاقمندان زیادی دارد و اغلب هم بر این باورند که می توانند عکاسی کنند ولی قطعا عکاسی صحیح به این آسانی نیست و بایستی اصول عکاسی را بدانند. در این میان افرادی که توانایی پرداخت هزینه کلاس های مقدماتی و پیشرفته عکاسی را ندارند باید حداقل به صورت اصولی آغاز کنند و در این زمینه مطالعه داشته باشند و کادربندی، ترکیب بندی و برخی اصول مبتدی را فراگیرند. مسئولان هنری و فرهنگی تبریز باید بستری ایجاد کنند تا تمامی عکاسان از سوی یک نهاد ثابت شناخته شوند و کارتی که برای عکاسان صادر می‎ شود قابل قبول تمامی نهاد های اجتماعی باشد. اقدامات این چنینی می تواند تعداد عکاسان تبریز را سامان دهد و مردم هر فردی را که دوربین به دست می گیرند را عکاس ندانند.

*گفته می شود نبود آگاهی و اطلاعات مردم، موجب بروز مشکلات متعددی برای این حوزه شده است. به نظر شما چه راهکاری باید در این خصوص اتخاذ شود؟

افزایش تعداد عکاسان موجب کاهش درآمد فعالان این رشته ای هنری شده است. به عبارتی دیگر، درآمدی که در عکاسی چند سال پیش وجود داشت، اکنون وجود ندارد. به عنوان مثال برای عکسی که مبلغ نسبتا بیشتری گرفته می شود، فرد دیگر برای جذب مشتری با هزینه کمتر عکس می گیرد. قطعا عکسی که به صورت حرفه‎ای و توسط اساتید عکاسی ثبت می شود هزینه بیشتری هم خواهد داشت. باید آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد و مردم بدانند که یک عکاس چه تخصصی دارد و آنان هزینه تخصص آن عکاس را پرداخت می کنند علاوه بر این مردم باید قدرت تشخیص اثر یک عکاس مبتدی و یک عکاس ماهر را بدانند. اگر آگاهی مردم در این خصوص افزایش یابد، قطعا یکی از مشکلات اصلی این رشته هنری حل خواهد شد.

*برای اینکه فضای عکاسی تبریز به شرایط مطلوب برسد چه باید کرد؟

متاسفانه اکنون نهاد و یا انجمن حمایتی، از عکاسان تبریز وجود ندارد. برای ایجاد فضای مناسب و ایده آل بایستی در وهله اول انجمن و یا نهادی در این زمینه شکل بگیرد و در بهبود وضعیت عکاسی تبریز تمهیداتی اندیشیده شود. به عنوان مثال انجمن های این چنینی می توانند تمامی عکاسان تبریز را به همراه حوزه فعالیت و تخصصشان بشناسد و مردم با مراجعه به این نهادها و با تعیین حوزه مورد نظر خود، به عکاس و متخصص آن حوزه معرفی شوند. این امر علاوه بر سامان دادن فضای عکاسی، می تواند از بروز مشکلات حقوقی هم جلوگیری کند.

*نبود علم و اطلاعات کافی برخی عکاسان، منجر به تولید آثار نامطلوب می شود. این امر را در بخش عکاسی خبری چگونه ارزیابی می کنید؟

درحوزه عکاسی خبری دیده می شود برخی افرادی که تجربه فعالیت در این حوزه را ندارند، بدون آنکه از فیلتری عبور کنند جذب خبرگزاری ها و رسانه های مختلف می شوند، و عکس های منتشر می شود که بیشتر مواقع درست نیست و این امر موجب ایجاد فضای منفی و نامناسب می شود. در عکاسی خبری، عکاس باید از علم و اطلاعات عکس خبری بهرمند باشد. علاوه بر این عکس خبری اگر با هنر تلفیق نشود نمی تواند به یک عکس مناسب تبدیل شود. زمانی که از هنر در بخش عکاسی خبری استفاده می شود و عکس با ترکیب و زاویه های خاص ثبت می شود، خروجی اثر بسیار ارزشمند و بهتر می شود. که خوشبختانه در سال های اخیر بیشتر شاهد این گونه اثرها در بخش عکاسی خبری تبریز هستیم.

*باتوجه به برگزاری جشنواره عکس فیروزه در تبریز، چرا شما در این جشنواره شرکت نکرده بودید؟

جشنواره عکس فیروز سال گذشته و امسال در سطح ملی و بین المللی در تبریز برگزار شد. به نظر من متاسفانه جشنواره مذکور مانند یک رویداد بین المللی نبود. نحوه برگزاری جشنواره و مهم تر از همه به علت نبود عدالت در جشنواره سال گذشته و برخی مسائل دیگر، ترجیح دادم در هشتمین جشنواره عکس فیروزه تبریز حضور نداشته باشم.