پدیده ای به نام زنای ذهنی
پدیده ای به نام زنای ذهنی
مطابق با منابع معتبر علمی و دینی زنای ذهنی یا تخیل گناه در امور جنسی اگر بطور غیر اختیاری حادث شود گناه محسوب نمی شود، زیرا که اختیاری بر این امر نیست، اما باید انسان از مقدماتی که باعث این پیدایش این ذهنیت و تخیل گناه می شود پرهیز کند.

عصرتبریز – فاطمه محمدی: کمتر جوانی را می توان یافت که از مشکلات جنسی به خصوص در دوران تجرد خود گلایه نداشته باشد، اغلب جوانان جامعه امروزی از اینکه در اکثر مواقع زمینه و امکان یا گاه آمادگی ازدواج دائم و ارضای حلال غریزه را ندارند، همواره با میل جنسی خود درگیرند و در سالهای بعد از بلوغ جنسی خود با افزایش ترشح هورمون های جنسی روزگار خود را با این میل درونی به جنس مخالف به سر می برند، گرچه بسیاری سعی بر این دارند که این غریزه درونی را به کنترل خود درآورند اما در برخی مواقع عدم کنترل میل به انحراف جنسی می انجامد.

آنچه مسلم است ارزش واقعی هر انسان و درجه عبودیت او همواره در عرصه جدال با نفس محک می خورد . عرصه ای که به فرموده ی رسول اکرم (ص) جهاد اکبر است که به تعبیری جهاد با نفس است و چه خوش عاقبتی رقم می خورد برای آنان که از لحظه های جدال با نفس را پیروزمندانه عبور کنند و خویش را بر نفس امیر کنند.شاید گفتن این حرف بسیار آسان باشد اما میدان عمل سختی های خود را به همراه دارد که شاید نتوان با قلم سختی آن را وصف کرد.

سختی این لحظه در روزگار ما سخت تر می نماید چرا که رسانه ها انسان را در احاطه خود دارد و جوان هر آن در معرض تیرهای زهرآلودی است که شاید یکی از آنان برای انحراف همیشگی او کفایت کند. در مسیر این لحظه ها جوان تنهاست گرچه در میان جمع اما تنها در جدال با نفس و اطرفیان بی تفاوت و غافل از احوال او.هر چند هدف سیاه نمایی نیست اما یک نگاه دقیق به آمار بالای طلاق، ماجراهای خیانت زن و مرد به یکدیگر، کاهش سن انحراف جنسی به نوجوانان و عادی تر از همه دوستی های قبل از ازدواج وضعیت مناسبی را برای جامعه امروزی ما ترسیم نمی کند.

درگیری با میل جنسی جوان مجرد را گرفتار پدیده ای می کند بنام “زنای ذهنی” ؛پدیده ای که شاید بسیاری در حال حاضر با آن درگیرند و با اینکه عملا بدان و عواقبش آگاه نیستند.شاید در نگاه اول پدیده ای معمولی و پیش پا افتاده به نظر برسد اما در واقع قدرت از هم پاشاندن یک خانواده را در خود نهفته دارد.

در زنای ذهنی یا به تعبیر بهتر این پدیده ی خطرناک شخص، خود را در کنار کسی که تمایل دارد مطابق با رویاهایش فرد ایده آل و کاملی باشد یا فردی که به او علاقه دارد تخیل می کند و تجربه یک رابطه جنسی را در عالم خیال با او مرور می کند، کار تا جایی پیش می رود که پس از ازدواج با همسر خود نیز تمام توجه و تمرکزش در خیال فردی دیگری است که با او بارها تجربه ی روابط عاطفی و جنسی را تجربه کرده است و همین عامل موجب می شود تا پایه های محبت رفته رفته در زندگی واقعی سست شده و زوجین بهترین سالهای زندگی خود را در گیر و دار تخیل و واقعیت می مانند، گرچه پس از مبتلا شدن، افراد مجرد به خود ارضایی یا برخی اوقات هم جنسی بازی روی می آورند.

مطابق با منابع معتبر علمی و دینی زنای ذهنی یا تخیل گناه در امور جنسی اگر بطور غیر اختیاری حادث شود گناه محسوب نمی شود، زیرا که اختیاری بر این امر نیست، اما باید انسان از مقدماتی که باعث این پیدایش این ذهنیت و تخیل گناه می شود پرهیز کند. در تصدیق این امر امام علی (علیه السلام) در سخنی می فرمایند:کسی که در مورد گناهان زیاد فکر کند، گناهان اورا به سوی خود می کشد.

بالا رفتن سن ازدواج به دلایل متعدد از قبیل توقعات بسیار و مشکلات مالی، وضعیت دوستی های قبل از ازدواج، تعصبات بی جای برخی خانواده ها ،عدم ارضای جنسی مناسب و بیماری های مقاربتی که زوجین درگیر آن می شود زمینه را برای درگیری با پدیده زنای ذهنی آماده می کند.اکنون این پدیده با گسترش روز افزون ماهواره ها، منابع مروج روابط جنسی نامشروع و پخش فیلم هایی که در جهت نهادینه کردن مناسبات عاطفی نامشروع و ایجاد هیجان های کاذب ساخته می شود موجب شده تا افراد متاهل نیز همانند مجردها درگیر زنای ذهنی شوند؛امروزه طبق نظر محققین این مسئله در کل جهان به یک معضل همه گیر تبدیل شده است و جامعه ما نیز این قاعده دور نمانده است.

از منظر ادبیات دینی ما نیز خیال و توهم امری مذموم است؛ تخیل و مرحله پایین تر آن به عنوان اوهام، فضایی موهوم را در ذهن فرد ایجاد می کند و فرد در آن گذران زندگی می کند و هر اندازه که این قوه در انسان قوی تر وجا افتاده تر شود، باعث ضعف قوه ی عقل و دیگر استعدادهای ذهنی انسان می شود.

ارضای شهوت از مسیر صحیح یک نیاز ممدوح است اما زنای ذهنی یکی از راه های انحرافی حل مسئله میل جنسی است، برون ریز زنای ذهنی در قاعده عمل مورد بررسی قرار می گیرد واگر چنین اتفاقی نیفتد فرد در ذهن خود دچار تخیلات مذموم می شود .شرایط حال حاضر جامعه نیز به تقویت قوه خیال و وهم کمک شایانی می کند، بازی های آنلاین اینترنتی و شبکه های اجتماعی ساعت ها وقت یک جوان را به خود اختصاص می دهد که زمینه پرورش قوه وهم را فراهم تر می کنند.

راهکار های اسلام برای مبارزه با زنای ذهنی

شهید مطهری در بخشی از کتاب آزادی معنوی به قدرت قوه ی خیال و کشاندن انسان به ورطه تباهی یا بردن به عرصه سعادت اشاره می کند و تاکید دارد مبارزه با نفس یکی از بزرگترین راههای مدیریت قوه ی خیال انسان است که می تواند در صورت عدم مدیریت از زنای ذهنی گرفته تا تباهی های بالاتر پیش برود. دکتر حسن عباسی پژوهشگر توانا ،تنها راه حل درمان زنای ذهنی را عمل به آیات و روایات می داند و معتقد است در کنار همه مباحث مهمترین مسئله ای که عامل دچار شدن به زنای ذهنی می شود از ضعف ایمان نشات می گیرد.

برای درمان باید در ابتدای مسیر، انسان با افکار نامناسب مبارزه کند ،فردی که تزکیه نفس می کند و حلال و حرام را رعایت می کند بالطبع خیال و تفکر پاکی خواهد داشت، فکر گناه وجود انسان را رفته رفته آلوده تر می کند و بستری را برای از دست دادن طهارت ذهنی می سازد .به جا رساندن اول وقت و به جماعت فریضه نماز (ان الصلاه تنهی عن الفحشا والمنکر) می توانند تا حد زیادی به طی در مسیر اصلاح و تقوا را کمک می کند، زیرا نماز فی نفسه حالت بازدارندگی در فرد را تقویت می کند.یکی دیگر از مسیر های اصلاح و پرهیز حفظ تقوای الهی در تمامی موارد است ،چرا که اگر انسان بر اساس احکام دین مبین عمل کند و از اعمالی که زمینه گناه را فراهم تر می کنند، جلوگیری کند بی شک راه دچار شدن به پدیده زنای زهنی را بسته می شود. با رعایت تقوای الهی نه تنها مسیر زنای ذهنی که مسیر هم جنس بازی و زنای حقیقی نیز بسته می شود .چرا که زنای ذهنی مقدمه ورود به هم جنس بازی و زنا می باشد .

نکته مهمی که شایان ذکر است در کنار تقوا و رعایت فریضه های دینی، خانواده و جامعه می تواند با مدیریت صحیح و به موقع نیاز های جوانان، از هم یاری در برنامه ریزی اوقات فراغت گرفته تا مهیا کردن بستر مناسب برای تفریح و نیازهای جوانان راه را برای گمراهی خیال و وارد شدن به فضای توهم  می بندد.