آخرین اظهارات آملی لاریجانی در منصب رئیس قوه قضاییه
آخرین اظهارات آملی لاریجانی در منصب رئیس قوه قضاییه
رئیس قوه قضاییه از ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب و تقاضا برای انتصاب رئیس جدید دستگاه قضایی جهت تمرکز بیشتر خود بر امور مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش عصرتبریز، آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که به نظر می‌رسد آخرین جلسه در دوران ریاستش باشد، با اشاره به درگذشت آیت الله مومن از فقهای شورای نگهبان، اظهار کرد: یکی از رویدادهای ایام اخیر، ارتحال عالم ربانی، فقیه پارسا و اهل تقوا حضرت آیت الله مومن (ره) بود که سالهای متمادی هم در حوزه های علمیه تدریس داشتند و هم در خدمت انقلاب بودند.

آیت الله مومن مقابل فشارها می ایستاد و متصلب در حق بود

رئیس قوه قضاییه، آیت الله مومن را عالمی وارسته و به دور از حواشی دنیا توصیف کرد و با بیان اینکه در سالهای خدمتم در شورای نگهبان و بعدها جز خیر، برکت، علم و تقوا از ایشان ندیدم، ادامه داد: از خصایص برجسته مرحوم آیت الله مومن این بود که اگر موضوعی را حق تشخیص می داد، بر آن استواری و استقامت می کرد و به نوعی متصلب در حق بود و خوفی از کسی نداشت؛ خصوصا در شورای نگهبان که گاهی در ایام انتخابات، فشارهایی از ناحیه برخی افراد و جریان ها وارد می شود، ایشان از استوانه های دفاع از استقلال شورا و کیان جمهوری اسلامی در برابر برخی فریبکاری ها بودند.

آیت الله آملی لاریجانی با آرزوی رحمت واسعه الهی برای آیت الله مومن و حشر با پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع)، اظهار کرد: امیدواریم همه کسانی که در حوزه های علمیه مشغول تحصیل هستند، امثال آیت الله مومن را به عنوان یک الگو و نمونه در نظر داشته باشند و روش و منش ایشان را در دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی و همچنین وفاداری به انقلاب اسلامی، امام (ره) و مقام معظم رهبری در پیش بگیرند. آن مرحوم در ولایت فقیه درسهایی قابل استفاده برای همه داشتند و حیات ایشان نیز از هر جهت برای جامعه اسلامی و جوامع علمی نافع بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه به تهران و دیدار او با مقام معظم رهبری اظهار کرد: این سفر و دیدار، از جهات مختلف قابل تحلیل و واکاوی است اما شاید بتوان مهمترین پیام آن را خواسته دولت ها و ملت های منطقه از جمله عراق، سوریه و لبنان برای حضور موثر جمهوری اسلامی در مناسبات منطقه ای دانست.

دلیل پذیرش حضور ایران در مناسبات منطقه، حرکت بر مدار ارزش هاست

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: آمریکا با صرف بیش از هفت تریلیون دلار نتوانست در منطقه سکونت یابد و امروز به اقرار خود آقای ترامپ، هواپیمای او باید با چراغ خاموش در عراق فرود بیاید اما ایران، با سرافرازی در منطقه حضور دارد و مردم و دولت های منطقه نیز پذیرای آن هستند.

رئیس قوه قضاییه، دلیل این پذیرش را حرکت جمهوری اسلامی بر مدار ارزشهای اسلامی دانست و افزود: خدمت ایران به عراق، سوریه و لبنان در مسیر کمک به مقاومت آنها در برابر جریان سلطه و همچنین حفظ آرمانها و ارزش های این ملت ها و استقلال آنها بوده است، نه مانند آمریکا بر مبنای منافع خود و دنیای غرب؛ لذا علت اینکه شیطان اکبر نتوانسته در منطقه جایی پیدا کند، این است که همواره مسیر شیطانی، مغلوب مسیر نصرت الهی و ارزش های انسانی است.

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عفو گسترده ای که به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی از جانب ایشان پیشنهاد شد و مورد موافقت مقام معطم رهبری قرار گرفت، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مانند همیشه با روی گشاده و ملاطفت، این پیشنهاد را پذیرفتند و بحمدالله نتایج خوبی داشته است.

بیش از ۷۰ هزار نفر مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: براساس گزارش ها، تا روز گذشته (یکشنبه) بیش از هفتاد هزار نفر از زندانیان، مشمول عفو شده اند که بیش از ۴۰ هزار نفر از آنان آزاد شده و مجازات قریب به ۳۰ هزار نفر نیز تخفیف یافته است. گرچه استثنائاتی در مورد این عفوها به ویژه در خصوص کسانی که امنیت کشور و جامعه را به خطر انداخته بودند مانند محاربان، سارقان سابقه دار و …. وجود داشت اما خوشبختانه طیف گسترده ای مشمول این عفو قرار گرفتند.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: حسب برخی گزارش ها از جمله گزارش وزیر محترم دادگستری، این عفو واقعا در روحیه زندانیان و همچنین بهبود شرایط خانواده آنان بسیار اثرگذار بوده است و امیدواریم این قبیل اقدامات، نقطه عطفی برای بازگشت محکوم علیهم به آغوش جامعه و جلوگیری از تکرار جرایم باشد. البته قضات محترم نیز لازم است در چارچوب قانون و بخشنامه های اصداری، نسبت به صدور مجازات های جایگزین حبس و کاهش جمعیت کیفری، اهتمام ورزند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به در پیش بودن ۱۴ اسفند، روز احسان و نیکوکاری، تصریح کرد: در آستانه سال نو و ماه رجب قرار داریم و این ایام برای مساله مهم احسان و نیکوکاری، فرصت مغتنمی است که باید قدر آن را بدانیم. امروز کسانی در جامعه هستند که در عین آبرومندی، نیاز مالی دارند و ما موظفیم با حفظ حرمت، به آنان کمک کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی، کمک به مستمندان را به مثابه سفره ای الهی برای جلب عواطف ربانی برشمرد و افزود: کمک به نیازمندان در این ایام و هر زمان دیگری، موجب ترقی و استکمال خود انسان می‌شود و قطعا مورد الطاف و عنایات الهی نیز قرار خواهد گرفت.

فاصله طبقاتی نباید به حدی باشد که مردم را از آینده خود ناامید کند

رئیس قوه قضاییه، یکی از آثار بسیار مهم نوعدوستی و کمک به نیازمندان را همبستگی اجتماعی دانست و با بیان اینکه این موضوع در همه جای دنیا یک بحث فوق العاده مهم جامعه شناختی است، توضیح داد: گسست، خلاء و فاصله طبقاتی در جامعه، مردم را از اصلاح و بهبود شرایط و آینده خود نا امید می کند. بر همین اساس مضامین دینی بسیاری داریم مبنی بر ضرورت دستگیری از ضعفا و نیازمندان که برای استحکام پیوندهای اجتماعی نباید از آنها غفلت کنیم زیرا یکی از مهمترین سرمایه ها برای پیشرفت جوامع، همین پیوند و همبستگی است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اینکه عده ای به عنوان اشراف به گونه ای زندگی کنند و عده ای دیگر در عسرت و تنگدستی، موجب گسست در جامعه می شود. خداوند متعال می فرماید «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ». برخی بزرگان معتقدند این «حق»، غیر از واجبات نظیر خمس و زکات است و حق دیگری است. به هر حال، این حق ثابت است و نباید این دستورات الهی را فراموش کنیم. در کلام امیرالمومنین علی (ع) و سراسر نهج البلاغه نیز مقوله کمک به نیازمندان موج می زند و امیدواریم در این ایام، توجه بیشتری یه این تاکیدات داشته باشیم.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر و تحول آتی در قوه قضاییه، به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی از وزنه های حوزه های علمیه بودند و در طول ۱۰ سال حضور خود در قوه قضاییه نیز منشاء خدمات بسیاری بودند. پیش از آن نیز در همراهی ولایت فقیه و دفاع از کیان جمهوری اسلامی، تلاشهای بسیاری داشتند و آثاری نیز به قلم خود و از استادشان شهید آیت الله صدر تحریر کردند که مورد رجوع و استفاده فضلاست. با ارتحال ایشان و حسب برخی ضرورتها، مقام معظم رهبری بنده را برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای نگهبان نصب کردند و طبیعی بود که به یکباره امکان رها کردن قوه قضاییه وجود نداشت.

از مقام معظم رهبری خواستم پیش از پایان دوره، رئیس جدید را منصوب کنند

آیت الله آملی لاریجانی ادامه داد: فرصتی را برای رتق و فتق امور جاری در اختیار داشتم اما معتقد بودم که به لحاظ اجرایی، جمع این مناصب ممکن نیست. بر همین اساس طی نامه ای از محضر معظم له خواستم که با توجه به مدت قلیل باقیمانده از دوره ریاست قوه قضاییه، برای اینکه خللی در امور پیش نیاید و بتوانم بر امور مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان که مسئولیت های مهمی در آنها تعریف شده است متمرکز شوم، اگر صلاح می دانند قبل از پایان دوره اینجانب، ریاست جدید را منصوب نمایند تا بنده در مجمع و شورای نگهبان برای انجام امور، متمحض شوم. ایشان نیز مانند همیشه با لطف خود این تقاضا را پذیرفتند و حسب اطلاع، ان شاء الله طی روزهای آینده ریاست جدید قوه قضاییه منصوب می شود.