به گزارش عصرتبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم عصر امروز در مراسم جزء خوانی قرآن کریم که در مصلی اعظم امام خمینی (ره) برگزار شد، پرداخت خمس و زکات را برای مهار ثروت دانست و گفت: اسلام از یک سو دست افراد قوی و پرکار و خلاق را در مالکیت باز گذاشته تا مانع رشد آنان نشود و از سویی درآمدهایی از قبیل ربا، سرقت، رشوه و اختلاس را ممنوع دانسته است.
وی افزود: اسلام به مالکین درآمدهای حلال اجازه نمی دهد تا درآمد خود را هرگونه که خواستند مصرف کنند و آنان را از ثروت اندوزی نهی کرده و در مقابل، خمس، زکات، کفاره ها و… سفارش شده است.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه ۱۰۰ ها آیه در قرآن مجید درباره انفاق، جهاد مالی، زکات، خمس، صدقه و کفاره بیان شده است، اظهار داشت: اینها با هدف محرومیت زدایی و تعدیل ثروت انجام می شود، در کنار نماز، زکات و در کنار روزه خواری اطعام ۶۰ فقیر به عنوان کفاره قرار داده شده، اسلام اولین سهم زکات را برای فقرا و مساکین و بخشی از خمس را برای محرومان قرار داده است.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: اسلام در عید فطر به زکات فطره و نان فقرا و در عید قربان نیز به ذبح و گوشت ویژه فقرا توجه دارد.
آل هاشم، همچنین با بیان اینکه اقتصاد باید مردمی باشد نه دولتی تاکید کرد: رشد اقتصاد باید درونی باشد نه وابسته به بیگانگان، چرا که در این صورت مسلمانان باید ذلت خود را در برابر کفار مشاهده کنند.
وی، مولد بودن را ضرورت اقتصاد دانست و گفت: پیامبر اسلام هرگاه میان مسلمانان مسابقه برگزار می کرد، جایزه برندگان آن مسابقه جوایزی مولد مثلاً شتر حامله، درخت خرما بودند، اما امروز جوایز دنیا معمولاً مصرفی و تجملاتی است.
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در ادامه با برشمردن مصادیق محیط زیست معنوی تصریح کرد: امروز هرکجا سخن از محیط زیست می شود ذهن ها سراغ آب و خاک و جنگل می رود، اما اسلام نگاه بالاتری دارد، امربه معروف و نهی از منکر راهبرد اساسی برای حفظ سلامت محیط زیست اجتماعی بشر است.
وی، توجه اسلام به خوراک معنوی و مادی، لباس مادی و معنوی، زینت معنوی، سفر مادی و معنوی، را از دیگر مصادیق محیط زیست معنوی در دین اسلام عنوان کرد.