سیاست جدا از گردشگری است/بی توجهی چهل ساله به میراث فرهنگی
سیاست جدا از گردشگری است/بی توجهی چهل ساله به میراث فرهنگی
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: بی توجهی که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طی چهل سال شد، امیدوارم با تبدیل آن به وزارتخانه رفع شود.

به گزارش عصرتبریز، محمد اسماعیل سعیدی با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در گردشگری به رتبه برتر ایران در جاذبه های طبیعی اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه جاذبه های طبیعی و میراث فرهنگی جهان به ترتیب رتبه پنجم و دوازدهم را دارد؛ ۲۲ اثر طبیعی و تاریخی کشور به صورت ثبت جهانی درآمده اما با تمام این اوصاف هنوز به لحاظ گردشگری وحفظ و نگهداری آثار تاریخی در رتبه پایان قرار داریم؛ با تمام این اوصاف فاصله زیادی بین ورود گردشگر به کشور با رتبه ۵ جاذبه گردشگری در کشور است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: در حوزه گردشگری دولت نه تنها عملکرد مناسبی نداشته، حتی سرمایه گذاری لازم در این حوزه هم صورت نگرفته است، حوزه گردشگری برای همه کشورها در دنیا اهمیت ویژه ای داشته است و یکی از حوزه های پر درآمد محسوب می شود؛ اما به دلیل وابستگی کشور ما به نفت، باعث شده به گردشگری نه از طرف مسئولان حتی از طرف مردم هم توجه لازم صورت نگیرد؛ در بعضی از مواقع هم در حفظ و نگهداری این ثروت طبیعی ملی کوتاهی هم کرده‎ایم.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: باید شرایط زیر ساختی حوزه گردشگردی مهیا شود، یکی از اقداماتی که مجلس در این راستا انجام داد طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه بود، با تبدیل این سازمان به وزارتخانه دلیلی بر پاسخگویی این سازمان سابق به عملکرد خود می شود، چرا در حوزه گردشگری و صنایع دستی و …. با وجود پتانسیل قوی برای پیشرفت در طی سالیان دراز نه تنها پیشرفت نداشته حتی پس رفت هم داشته است؛ بی توجهی که به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در طی چهل سال شد، امیدوارم با تبدیل آن به وزارتخانه رفع شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به تاثیرات مسائل سیاسی و میزان ورود گردشگر به کشور اشاره کرد و گفت: موضوع گردشگری را نباید وارد جریانات سیاسی کنیم و نگذاریم از این موضوع سوء استفاده حزبی و گروهی شود، اگر سیاست های خودمان در سطح ملی و بین المللی تنظیم و برنامه ریزی کنیم بی شک به موفقیت می رسیم.

سعیدی در ادامه گفت: قوانین موجود از جمله پوشش و رعایت کردن حجاب بانوان دلیلی بر کاهش ورود گردشگر به کشور نیست، چرا که قانون پوشش در کشورهای دیگر هم رعایت می شود تنها در کشور ما نیست و این نمی تواند دلیلی بر کاهش گردشگر به کشور ما باشد ؛ با تمام این اوصاف کشورهای دنیا پذیرفته اند که هر کشوری برای خود قوانینی دارد که با ورود به آن کشور آن را رعایت می کنند، نمی توانیم این موارد را دلیلی بر کاهش ورود توریسم و گردشگر به کشور بدانیم.

نماینده مردم تبریز با گلایه از بی توجهی به منابع طبیعی، گردشگری و حتی آثار باستانی دلیلی کاهش گردشگری عنوان کرد و گفت: ما به منابع و جاذبه های گردشگری توجه نمی کنیم چه به لحاظ نگهداری چه از لحاظ استفاده، حوزه گردشگری ما از این موارد رنج می برند؛ رویکردها و نگاه ها باید به سمت گردشگری برد و اگر نگاهی به عملکرد چهل سال دولت در حوزه درآمدزایی اقتصاد داشته باشیم، می بینیم اگر توجهی که به نفت طلای سیاه می شد در راستای صادرات آن؛ فقط نیم نگاهی هم به حوزه گردشگردی صنایع دستی و میراث فرهنگی داشتیم بدون شک در حوزه گردشگردی بسیار پیشرفت می کردیم.

سعیدی از تحریم ها به عنوان فرصت و تهدید در حوزه گردشگری یاد کرد و تصریح کرد: تحریم ها در شرایط کنونی تبدیل به یک فرصت و تهدید شده است؛ اینکه چگونه تحریم ها را تبدیل به یک فرصت کنیم باز می گردد به عملکرد مسئولان؛ در حوزه گردشگردی با تقویت این حوزه و ورود گردشگر به داخل کشور می توانیم بخش صنایع دستی را تقویت کرده وحتی صنایع دستی کشور به خارج صادر کنیم.