لزوم تأسیس مجمعی فارغ از نگاه جناحی برای دفاع از حقوق خبرنگاران
لزوم تأسیس مجمعی فارغ از نگاه جناحی برای دفاع از حقوق خبرنگاران

عصر تبریز: مسعود بصیری شب گذشته در افتتاحیه مرکز اندیشکده افق رسانه در مشهد اظهار کرد: پژوهشکده‌ها در همه جای دنیا یک موضوع اساسی مطرح می‌شوند و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل‌ها براساس پژوهش‌هایی است که در این نهاد صورت می‌گیرد. رئیس سازمان بسیج رسانه افزود: معمولاً این نهادها مستقل هستند و تلاش می‌کنند وابستگی […]

عصر تبریز: مسعود بصیری شب گذشته در افتتاحیه مرکز اندیشکده افق رسانه در مشهد اظهار کرد: پژوهشکده‌ها در همه جای دنیا یک موضوع اساسی مطرح می‌شوند و بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و تحلیل‌ها براساس پژوهش‌هایی است که در این نهاد صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بسیج رسانه افزود: معمولاً این نهادها مستقل هستند و تلاش می‌کنند وابستگی جناحی نداشته و بعضا به صورت خصوصی اداره می‌شوند، بنابراین استقلال مطلق را فقط خداوند دارد و همه ما یا باید مرجع باشیم و یا به تفکری وابسته باشیم با این نگرش در تاریخ بشر غریب به اتفاق همه ما به یک تفکری وابسته هستیم.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته غربی و شرقی موضوع پژوهشکده‌ها بسیار جدی است و شرکت‌های خصوصی تلاش می‌کنند واقعیت‌ها را به وسیله این پژوهشکده‌ها نشان دهند و در مناسبات آینده خود تصمیم می‌گیرند به عنوان مثال شرکت‌های بزرگ دنیا با استفاده از تحلیل‌هایی که در موسسات آینده‌پژوهی وجود دارد به این نتیجه رسیده‌اند که دوره تحول در غرب به پایان رسیده است و تمدن جدیدی در شرق ایجاد می‌شود لذا با این رویه سرمایه‌ها به این سمت گرایش پیدا می‌کند.

وی تبیین کرد: از آن سمت دولت‌ها و کسانی که قدرت در اختیار دارند تلاش می‌کنند با درک درست شرایط موقعیت کشورشان تصمیمات درستی بگیرند تا از معادلات حذف نشوند لذا به این گونه نیست که در غرب کسانی نشسته باشند و منتظر فروپاشی خود باشند.

بصیری با تأکید بر اینکه در کشور ما موضوع آینده‌پژوهی مورد توجه واقعی قرار نگرفته است، ادامه داد: دلایل متعددی دارد که اگر بخواهیم نام ببریم نخستین بحث قبیله‌گرایی هست در واقع از پژوهش‌هایی خوشمان می‌آید که ما را تایید کند همچنین پژوهشکده‌ها یا به دولت و یا نهادهای خاص وابسته و از تامین مالی خودشان عاجز هستند با این نگرش در کشورهای پیشرفته موسسات تحقیقاتی پژوهش‌های خود را به فروش می‌رسانند و به لحاظ درآمدی دارای ثبات هستند.

رئیس سازمان بسیج رسانه عنوان کرد: در حوزه رسانه هم همین وضعیت وجود دارد به عنوان مثال شبکه‌های خارجی که اقدام به پخش برنامه‌‌های متنوع می‌کنند از تیم‌های متخصص در حوزه مردم شناسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی بهره می‌برند و خیلی جدی تحلیل و بر اساس آن خبر تولید می‌کنند لذا امروزه شبکه‌های خبری و رسانه‌های گوناگون برای نفوذ در کشورها حتما از چهره‌های آن کشور استفاده می‌کنند.

بصیری توضیح داد: با برخی از موضوعات خیلی محافظه‌کارانه برخورد می‌کنیم و دلیل اینکه چرا نشریات در داخل کشور تیراژ کمی دارند را پیگیری نمی‌کنیم با این دید باید گفت معلوم است حرفی نمی‌زنیم که مردم آن را بخرند، بنابراین اگر یک اقدام جدی صورت بگیرد خیلی بهتر است که بولتن تولید کرده و به مردم ارائه بدهیم.

وی در پایان افزود: برای فعالیت پژوهشی در کشور نیازمند یک اقدام جدی هستیم و یاری تمام رسانه‌ها در این امر لازم است، باید گفت معضلاتی برای خبرنگاران وجود دارد به گونه‌ای که در برنامه‌های خبری برخوردهایی گاها صورت می‌گیرد لذا یک مجمعی باید فارغ از تمام گروه‌ها و جناح‌ها تاسیس شود که از حقوق خبرنگاران دفاع شود همچنین بسیج رسانه توانایی این را دارد که یک مانیفست تدوین کند و در مراکز استان‌ های بسیج رسانه این موضوع ارائه شود.